Gå till innehåll

Kör XP-program direkt i Windows 7


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Gäst al6

Vad händer om man till exempel kör ett antivirus virtuellt? Då skyddas väl bara den virtuella maskinen, eller hur ligger det till? Det blir ju lite av en definitionsfråga angående vad som ska integreras i Windows 7. Verkar paradoxalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man till exempel kör ett antivirus virtuellt? Då skyddas väl bara den virtuella maskinen, eller hur ligger det till? Det blir ju lite av en definitionsfråga angående vad som ska integreras i Windows 7. Verkar paradoxalt.

Helt korrekt, bara en virtuella maskinen skyddas. Tanken är att "Xp mode" ska användas i nödfall, då en enstaka kritisk applikation inte går att få att fungera i Windows 7. Det är inget man ska använda bara för sakens skull då det går åt en hel del minnesresurser till att köra den virtuella XP-maskinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inget som man kan köra spel igenom antar jag? T.ex. Bioshock, det fungerar inget vidare på Windows 7.

Nej, spel går bort, så till vida man inte vill köra patiens eller MS Röj "XP style" :)

I de flesta fallen bör klassiska "kompatibilitetsläge" fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst al6

Oooooh, jag kom på ett riktigt bra användningsområde nu!

Det kan ju vara riktigt bra att testköra småprogram för att se om de är kompatibla med XP, eller bara för att se om programmet man gjort inte saknar några DLL-filer eller så :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst al6
Detta är inget som man kan köra spel igenom antar jag? T.ex. Bioshock, det fungerar inget vidare på Windows 7.

Haha, OMFG ;)

Bioshock är ju typ århundradets mest krävande spel, samma liga som Crysis xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu skaffar mig en Windows 7 64 bitar, vilken Windows XP kommer då att köras. Windows XP Pro 32 bitars hoppas jag.

Vidare, kommer Windows 7 Hemma att få någon hemmavariant utav XP. Eller kommer det att bli någon standard XP?

Kan jag köra Windows 7 i XP mode med en Pentium P4 Prescott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare, kommer Windows 7 Hemma att få någon hemmavariant utav XP. Eller kommer det att bli någon standard XP?

Kan jag köra Windows 7 i XP mode med en Pentium P4 Prescott?

Nej, "XP Mode" är endast för Professional, Ultimate och Enterprise. I Home-versionen får du endast det vanliga kompatibilitetsläget.

Vissa Prescott-processorer har stöd för Intel VT, vet dock inte hur det är med din.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Intel Virtualization Technology for x86 (Intel VT-x)

Previously codenamed "Vanderpool", VT-x represents Intel's technology for virtualization on the x86 platform. Intel plans to add Extended Page Tables (EPT),[3] a technology for page table virtualization,[4] in the Nehalem architecture.[5]

The following modern Intel processors include support for VT-x,[6]:

Pentium 4 662 and 672

Pentium Extreme Edition 955 and 965 (not Pentium 4 Extreme Edition with HT)

Pentium D 920-960 except 945, 935, 925, 915

some models of the Core processors family

some models of the Core 2 processors family (http://www.intel.com/products/processor_number/chart/core2duo.htm)

Xeon 3000, 5000, 7000 series

some Atom chips

all Intel Core i7 processors

Neither Intel Celeron, Pentium Dual-Core nor Pentium M processors have VT technology.

Är nog bara "Pentium 4 662 and 672" samt några Extreme Edition som är Prescott av dem som stödjer VT.

källa: http://en.wikipedia.org/wiki/X86_virtualiz...ures_activation

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Har själv förgäves letat efter "rätt svar". Hade hoppats på att kunna pröva med min gamla dator. Min nya, E8600, klarar av det så jag får väl stoppa in de gamla diskarna i den nya datorn istället.

För XP mode är väl med i RC utgåvan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Har själv förgäves letat efter "rätt svar". Hade hoppats på att kunna pröva med min gamla dator. Min nya, E8600, klarar av det så jag får väl stoppa in de gamla diskarna i den nya datorn istället.

För XP mode är väl med i RC utgåvan?

Nej, det laddas hem separat. Tror dock inte att det släppts för allmänheten ännu utan det finns bara på TechNet och Connect.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hanterar jag msu filen? Man skall dubbelklicka på den, men gör jag det får jag bara upp "följande fil kan inte öppnas". Kommer det att fungera bättre när Windows 7 är installerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga vad är XP Mode finns den i Windows 7 RC Ultimate eller måste man hämta hem den separat. Tänker inte använda den men undrar om den finns med i denna Windows version?

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga vad är XP Mode finns den i Windows 7 RC Ultimate eller måste man hämta hem den separat. Tänker inte använda den men undrar om den finns med i denna Windows version?

Har du lästa guiden på http://www.tipsomvista.se/windows-7/avance...-windows-7.html? Om inte så gör det! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...