Gå till innehåll

Win2008Server R2 RC är också ute nu


Hans_P

Recommended Posts

Idag är tydligen stora releasedagen för MS RC-versioner, Windows 7 känner ju alla till men även Windows 2008 Server R2 är släppt i RC.

För mig som är otroligt nöjd med Win2008Server som skrivbords-OS på den bärbara datorn är detta nästan roligare än att W7 finns som RC. Server-versionen är i mitt tycke vad Vista skulle ha varit. Snyggt, snabbt o smidigt!

/h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

RCn är tillgänglig för alla under de vanliga premisserna (som längst giltig till 1/3 2010). Men som student eller anställd på ett svenskt lärosäte (jag antar att detta gäller alla universitet/högskolor men kan givetvis ha fel) så får du faktiskt Windows 2008 Server Standard (dock ej R2, ännu iaf.) gratis, genom DreamSpark.

Vad gäller fördelarna med Win2008 Server så har det sammanfattats på annan plats kort och effektivt - det är som Vista men utan lull-lull. :) Jag uppfattar det som framförallt mer stabilt, och varandes ett server-OS så har du bättre kontroll över processer & funktioner. MediaCenter saknas, men i övrigt går det att enkelt få ett utseende som Vista/Aero. Sajten Win2008Workstation beskriver det mesta och tillhandahåller de verktyg som behövs för anpassning.

/h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kallar man inte det för Windows Server 2009, eller Windows 7 Server ;)

Enda anledningen att det heter 2008 R2 är att Microsoft sagt att det ska släppas en stor (major) version följt av en mindre (minor) version. För att inte göra allt onödigt krånligt kör man vidare med R2, precis som man gjorde för Server 2003.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...