Gå till innehåll

Vista säkerhets frågor


snipern

Recommended Posts

Använder vista ultimate och programmet tuneup utilities 2009 och får där en lista med kritiska problem.

Det första problemet är "unlimited access to shared folder" och lösningen skulle enligt programmet vara att ta bort gruppen "everyone" från listan av auktoriserade användare. Är det någon mening att ta bort gruppen everyone?

Får också "felet" "administrative shares enabled", ska jag avaktivera eller är det onödigt?

Sista felet jag får är en tjänst windows remote registry service. Ska jag avaktivera tjänsten?

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Everyone innebär att precis vem som helst får komma åt en viss mapp. Men, frågan är om inte Everyone bara är satt på sharet vilket är standard, och då endast som läsbart. Jag brukar ha för vana att alltid sätta "authenticated users" till full permission på sharenivå och sedan styra vem som får komma åt saker i share via behörighetsinställningarna för NTFS.

Administrativa shares är default och jag ser inte att det gör någon nytta att stänga av detta. Remote registry service kan du stänga av däremot, det finns ingen anledning att den körs i ett hemmanätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Everyone innebär att precis vem som helst får komma åt en viss mapp. Men, frågan är om inte Everyone bara är satt på sharet vilket är standard, och då endast som läsbart. Jag brukar ha för vana att alltid sätta "authenticated users" till full permission på sharenivå och sedan styra vem som får komma åt saker i share via behörighetsinställningarna för NTFS.

Administrativa shares är default och jag ser inte att det gör någon nytta att stänga av detta. Remote registry service kan du stänga av däremot, det finns ingen anledning att den körs i ett hemmanätverk.

Tack för svaren, hur ändrar man behörighetsinställningarna för NTFS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...