Gå till innehåll

x86 eller x64


Recommended Posts

Hej alla

Jag har sökt på forumet efter en tråd som diskuterar skillnader & krav på bl.a. hårdvara om man skall gå över till att

köra 64-bitars operativsystem istället utan att hitta något. Det kan ju vara läge att byta nu när Windows 7 kommer.

Vad gäller t.ex. om moderkort och processor.

Hur är det med programvara typ Office 2003, Photoshop, Virusprogram och liknande - funkar dom i 64 bitars operativ

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte det med moderkort. men vissa Anti-virus har både 86bits och 64 bits så som www.ESET.com (bra anti-virus program)

office 2003 vet jag inte om det finns i 64-bits men skulle inte förvåna mig. Adorbe har 64bits support också.. samt Photo shop

nästan alla program har 64bits support..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett fungerar alla program i 64-bitarsversionen av Windows. Undantaget är vissa antivirusprogram och brandväggar men även andra progam som installerar och använder sig av drivrutiner. Office 2003 eller Photoshop är det absolut inga problem att köra i 64-bitarsversionen av Windows. Jag har själv kört uteslutande 64-bitars Windows i cirka tre år och jag har inte stött på ett enda problem relaterat till att det är 64-bitarsversionen av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte det med moderkort. men vissa Anti-virus har både 86bits och 64 bits så som www.ESET.com (bra anti-virus program)

office 2003 vet jag inte om det finns i 64-bits men skulle inte förvåna mig. Adorbe har 64bits support också.. samt Photo shop

nästan alla program har 64bits support..

Inte visste då jag att 86bitars fanns???? :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett fungerar alla program i 64-bitarsversionen av Windows. Undantaget är vissa antivirusprogram och brandväggar men även andra progam som installerar och använder sig av drivrutiner. Office 2003 eller Photoshop är det absolut inga problem att köra i 64-bitarsversionen av Windows. Jag har själv kört uteslutande 64-bitars Windows i cirka tre år och jag har inte stött på ett enda problem relaterat till att det är 64-bitarsversionen av Windows.

Tack för svaret Stenis

Att alla antivirusprogram inte funkar fullt ut kan man se om man installerar AVG Free Edition. Action Center vill inte riktigt godkänna detta.

Jag läste häromdagen följande på Mikrodatorns hemsida

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moderkort från Asus först ut med Windows 7-stöd

I dag tillgängliggörs Microsoft Windows 7 release candidate för den breda allmänheten , och i samma veva meddelar Asus att de har utvecklat drivrutiner som gör att fem av deras moderkort fungerar med det nya operativsystemet. Modellerna som inkluderas är P6T Deluxe V2, P5Q-E, P5Q PRO Turbo, P5Q SE PLUS och M4A78-EM.

Tack vare att just dessa fem kort får detta stöd kan man köra Windows 7 fullt ut oavsett om man vill använda en Core i7-, Core 2-, Phenom- eller Athlon-processor. Senare kommer samtliga moderkort som ingår i serierna P6T, P5Q och M4 att få drivrutiner med Windows 7-stöd.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

och funderar naturligtvis på vad de menar med "fullt ut" och vilka begränsningar som finns när man har ett annat moderkort utan stöd för Windows 7.

Kör just nu Windows 7 RC1 x86 på ett ASUS P5QL-E moderkort och det verkar funka bra

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och funderar naturligtvis på vad de menar med "fullt ut" och vilka begränsningar som finns när man har ett annat moderkort utan stöd för Windows 7.

Kör just nu Windows 7 RC1 x86 på ett ASUS P5QL-E moderkort och det verkar funka bra

Ja det kan man undra, Windows 7 hade drivisar till allt på mitt Gigabyte moderkort också och det är ju inte helt purfärskt längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...