Gå till innehåll

Strömbesparning på ljudkort?


Ckytep

Recommended Posts

Har gått över till Windows RC som huvudsystem på min bärbara (HP nx7300) och det mesta funkar fin-fint.

Även ljudet funkar bra, men det verkar som att Windows 7 har introducerat någon ny typ av strömbesparing när det kommer till ljudkortet.

Om det inte spelas upp något ljud på typ 5 minuter (lite tystnad m.a.o.) då stänger ljudkortet av. (Jag kan se detta då en mute-lampa börjar lysa om ljudkortet stängs av eller inte har någon drivrutin installerad).

När ett ljud ska spelas upp tar det ca 10 sekunder innan ljudkortet har kört igång igen och under tiden låser sig applikationen som spelar upp ljudet.

Om jag har ljud igång hela tiden (spela Spotify-låtar i timme efter timme), då är det inget problem.

Jag hade inte dessa problem i build 7000 så det är ett nytt fenomen.

Jag är lite tveksam till att det kan handla om drivrutinen med tanke på att allt funkar fin-fint. Bara en störig strömbesparing m.a.o.?

Detta är ljudkretsen:

http://www.analog.com/en/audiovideo-produc...ts/product.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I kontrollpanelen "maskinvara & ljud" "Energialternativ" kan du ändra schemat för hur Windows ska hantera strömsparläget på på bärbara datorer, typ vid batteridrift etc, då även vid multimediahantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I kontrollpanelen "maskinvara & ljud" "Energialternativ" kan du ändra schemat för hur Windows ska hantera strömsparläget på på bärbara datorer, typ vid batteridrift etc, då även vid multimediahantering.

Jag har mina inställningar på hög prestanda och jag har kontrollerat att inställningarna är på "Förhindra att datorn går in i strömsparläge efter inaktivitet" eller vad det nu stod under mediahantering..

Men mitt lilla fenomen uppstår ändå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade, precis som izon, attt stänga av "Andrea ADI Filters Service" men det hjälpte inte mig heller.

Jag har också kikat igenom mina energiinställningar och jag kan inte hitta någon inställning som har med ljudkort att göra, förutom då "Prevent idling to sleep" som finns som "Multimedia settings".

Idag ska jag testa om jag kan hitta en annan drivrutin och se om problemet kvarstår även med dessa.

Jag tror nog att tanken är god - spara energi - och därmed få längre batteritid. Men det är störigt att det tar 10 sekunder innan programmen börjar svara igen.

Problemet har aldrig uppdagat sig i Windows Vista trots olika drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså att du aldrig hänt i Vista är för att det är en ny funktion i Windows 7.

Den går ut på att enheter som itne används, alt antas inte fungera (t.ex ett nätverkskort utan ansluten nätverkskabel)

stängs av för att spara batteri, och dra ner värmeutvecklingen i en laptop.

Kommer troligtvis INTE lösas med en annan drivrutin.

Är inte "Andrea ADI Filters Service" till för brusreducering?! (har iaf jag för mig att jag läst)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså att du aldrig hänt i Vista är för att det är en ny funktion i Windows 7.

Den går ut på att enheter som itne används, alt antas inte fungera (t.ex ett nätverkskort utan ansluten nätverkskabel)

stängs av för att spara batteri, och dra ner värmeutvecklingen i en laptop.

Kommer troligtvis INTE lösas med en annan drivrutin.

Är inte "Andrea ADI Filters Service" till för brusreducering?! (har iaf jag för mig att jag läst)

Men varför hälper de då inte att avaktivera denna funktion? Är det en bugg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i enhetshanteraren vet att vissa prylar har en flik där som heter "energi alternativ" eller liknande. Där brukar finns en ruta som kan kryssa i där det står ungefär: "tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men är inte "idling to sleep" Idel tills datorn sätts i vilo / energisparläge, detta finns ju även i Vista.

Den här nya funktionen måste väl ha ett annat namn?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i enhetshanteraren vet att vissa prylar har en flik där som heter "energi alternativ" eller liknande. Där brukar finns en ruta som kan kryssa i där det står ungefär: "tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström".

Finns inget sånt alternativ under ljudkortet..

Men dessa finns under information --> egenskap (energiinformation):

Energisparfunktioner:

00000009

PDCAP_D0_SUPPORTED

PDCAP_D3_SUPPORTED

Mappningar för energinivå:

S0 -> D0

S1 -> Inte angiven

S2 -> Inte angiven

S3 -> D3

S4 -> D3

S5 -> D3

Jag vill inte ha några energisparfunktioner aktiverade alls på mitt ljudkort :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ett byte till en annan ljuddrivrutin verkar nu mitt ljudkort fungera bra, utan "strömbesparning".

Den drivrutin som jag nu kör med nu är original-drivrutinen som följer med Windows 7, medan den som krånglade var en automatiskt "uppdaterad" drivrutin som laddades hem via Windows Update.

Den senare var betydligt äldre och jag förstår inte varför Windows Update har fått för sig att en äldre drivrutin skulle funka bättre.

För att försöka bidra med mer data ser "Power data" informationen (inspirerad av izon's inlägg) för drivrutinen som fungerar ut såhär:

Current power state:
D0

Power capabilities:
00000009
PDCAP_D0_SUPPORTED
PDCAP_D3_SUPPORTED

Power state mappings:
S0 -> D0
S1 -> Unspecified
S2 -> Unspecified
S3 -> D3
S4 -> D3
S5 -> D3

Drivrutinen som inte fungerar så bra, genererar samma data om ljud har spelats den senaste tiden.

Men när "standby"-läget går igång då blir resultatet detta:

Current power state:
D3

Power capabilities:
00000009
PDCAP_D0_SUPPORTED
PDCAP_D3_SUPPORTED

Power state mappings:
S0 -> D0
S1 -> Unspecified
S2 -> Unspecified
S3 -> D3
S4 -> D3
S5 -> D3

M.a.o. stödjer båda drivrutinerna läge "D3", men endast den gamla går i detta läge.

Den nya drivrutinen har alltså möjligheten att spara ström, men struntar i det. Tack och lov för min del. Al Gore gråter en skvätt.

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ett byte till en annan ljuddrivrutin verkar nu mitt ljudkort fungera bra, utan "strömbesparning".

Den drivrutin som jag nu kör med nu är original-drivrutinen som följer med Windows 7, medan den som krånglade var en automatiskt "uppdaterad" drivrutin som laddades hem via Windows Update.

Den senare var betydligt äldre och jag förstår inte varför Windows Update har fått för sig att en äldre drivrutin skulle funka bättre.

Så du avsintallerade enheten och installerade drivarna som finns i win7 genom att söka efter nya enheter? och då fungerade det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du avsintallerade enheten och installerade drivarna som finns i win7 genom att söka efter nya enheter? och då fungerade det?

Jag körde en "roll back" på mina drivrutiner. På så vis kom jag tillbaka till drivrutinerna som hängde med Windows 7, istället för de som senare installerades via Windows Update (eller Windows Downgrade som det kan kallas i det här fallet).

Om det nu är någon form av strömbesparning som annars jäklas; varför kan man inte stänga av den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...