Gå till innehåll

Aktivitetsfältet


göte

Recommended Posts

Hej alla

I W7 är ju snabbstartsfältet & aktivitetsfältet sammanslaget. I XP har jag alltid haft en genväg till kontrollpanelen liggande i snabbstartsfältet men i W7

kan jag inte nåla fast kontrollpanelen i det sammanslagna aktivitetsfältet och det stör mig då jag ofta går direkt till kontrollpanelen. Finns det någon lösning för att få en genväg till kontrollpanelen i aktivitetsfältet.

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra den ner till Quick Launch.

Nu finns det förstås ingen Quick Launch "by default" i Windows 7... kanske kan vara bra att förklara hur man får till den då! ;)

Börja med att högerklicka i aktivitetsfältet och ta bort bocken intill "Lock the taskbar". Nytt högerklick och välj denna gång "Toolbars / New toolbar". I adressfältet "Folder" skriver du nu "%appdata%\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch" och trycker [Enter]. Du har nu fått alternativet "Quick Launch" till vänster om systemikonerna i aktivitetsfältet, och för att få den till sin vanliga plats, hugger du tag med pekaren på den prickade stapeln till vänster om texten "Quick Launch" och drar den åt vänster tills den ligger näst intill startknappen. Nu högerklickar du på en tom yta i snabbstartfältet och tar bort bockarna intill "Show text" och "Show title". Avsluta med att dra tillbaka Windows 7´s "hopplistikoner" mot vänsterkanten och lås sedan aktivitetsfältet igen! Har du gjort rätt så har du nu fått tillbaka det klassiska snabbstartfältet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns det förstås ingen Quick Launch "by default" i Windows 7... kanske kan vara bra att förklara hur man får till den då! ;)

Börja med att högerklicka i aktivitetsfältet och ta bort bocken intill "Lock the taskbar". Nytt högerklick och välj denna gång "Toolbars / New toolbar". I adressfältet "Folder" skriver du nu "%appdata%\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch" och trycker [Enter]. Du har nu fått alternativet "Quick Launch" till vänster om systemikonerna i aktivitetsfältet, och för att få den till sin vanliga plats, hugger du tag med pekaren på den prickade stapeln till vänster om texten "Quick Launch" och drar den åt vänster tills den ligger näst intill startknappen. Nu högerklickar du på en tom yta i snabbstartfältet och tar bort bockarna intill "Show text" och "Show title". Avsluta med att dra tillbaka Windows 7´s "hopplistikoner" mot vänsterkanten och lås sedan aktivitetsfältet igen! Har du gjort rätt så har du nu fått tillbaka det klassiska snabbstartfältet!

Tack e-son, undrade just var Quick Launch fanns - nu ska jag testa detta

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå det är ju bara att starta kontrollpanelen och sen trycka "pin this program to taskbar"! Quick Launch är medeltid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...