Gå till innehåll

Svårigheter med att bestämma vilket skyddsprogram jag skall ha!


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har fortfarande inte kunnat besluta mig för vilket Antivirusprogram jag ska välja till min nya dator.

Mitt motto är "Bara det bästa är gott nog"

Vad ska jag välja?!

Möjligheterna är överväldigande.

Jag har telia säker surf liggande. Bör jag installera det innan jag går ut på internet för första gången?

Eller vågar jag ladda hem just det antivirus jag vill ha på en gång utan att ha något antivirus installerat innan?

Redigerad av Malou
Rubriken förtydligad:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilket du väljer så kan du ju skaffa det först och lägga på en annan partition, USB minne, bränna ut eller dylikt. Så att du har det tillgängligt innan du ens kopplar in nätverkskabeln första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Du kommer att få olika svar från olika användare.

Börja med att speca vad du har får hårdvara. Det kan vara en utgångspunkt.

Eller vilken typ av avändare du är... nybörjare, vanlig användare eller avancerad användare.

Detta ger en klarare bild va man skulle rekommendera.

OBS: Det finns inget 100% skydd när man är ute på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det finns lika många åsikter som det finns antivirusprogram... Blir jag som nämnt bara mer och mer förvirrad.

Av vad jag hittills hört är telia säker surf, panda och norton dåliga...

Nod32 påstås vara bra men det måste man betala för.

CIS ska tydligen var bra med...

*sucka*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer att få olika svar från olika användare.

Börja med att speca vad du har får hårdvara. Det kan vara en utgångspunkt.

Eller vilken typ av avändare du är... nybörjare, vanlig användare eller avancerad användare.

Detta ger en klarare bild va man skulle rekommendera.

OBS: Det finns inget 100% skydd när man är ute på internet.

Antec Performance P182 Miditower

EVGA GeForce 9800GT

Uppgraderingspaket Intel - Core 2 Duo E6550, 2048MB

Crucial DDR2 PC6400 2048MB CL6, Kit w/two matched DDR2 PC6400 1GB CL6

Gör detta allting klarare?

Jag är en nybörjare som har byggt ihop sin första dator från grunden och slukar all information jag kan komma över.

Folk kallar mig för en nördnewb.

Denna dator kommer i första hand bli en speldator. Spelen kommer dock variera. Men FPS-spel och olika bilspel kommer köras...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Antec Performance P182 Miditower

EVGA GeForce 9800GT

Uppgraderingspaket Intel - Core 2 Duo E6550, 2048MB

Crucial DDR2 PC6400 2048MB CL6, Kit w/two matched DDR2 PC6400 1GB CL6

Gör detta allting klarare?

Jag är en nybörjare som har byggt ihop sin första dator från grunden och slukar all information jag kan komma över.

Folk kallar mig för en nördnewb.

Denna dator kommer i första hand bli en speldator. Spelen kommer dock variera. Men FPS-spel och olika bilspel kommer köras...

Då sitter du med gott om RAM. Kör du XP?

Om du vill ha freeware så är COMODO det bästa alternativet. Men programmet är till den avancerade typen, och det finns inte svensk version.

Annars skulle jag rekommendera starkt NIS2009 i första hand, och det kostar en slant. Det som är bra med NIS2009 är att den sköter det mesta själv och tar inte så mycket resurser. Info om NIS2009: http://www.symantec.com/sv/se/norton/internet-security

Sen är det lite upp till dig om vad du tycker om. Jag menar många giller F-Secure och andra hatar det. Vissa tycker om AVG och andra inte.

Ta en titt på rapporten: http://www.av-comparatives.org/images/stor...vc_report21.pdf

Som sagt, va du än väljer så sittar man aldrig med 100 % skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då sitter du med gott om RAM. Kör du XP?

Om du vill ha freeware så är COMODO det bästa alternativet. Men programmet är till den avancerade typen, och det finns inte svensk version.

Annars skulle jag rekommendera starkt NIS2009 i första hand, och det kostar en slant. Det som är bra med NIS2009 är att den sköter det mesta själv och tar inte så mycket resurser. Info om NIS2009: http://www.symantec.com/sv/se/norton/internet-security

Sen är det lite upp till dig om vad du tycker om. Jag menar många giller F-Secure och andra hatar det. Vissa tycker om AVG och andra inte.

Ta en titt på rapporten: http://www.av-comparatives.org/images/stor...vc_report21.pdf

Som sagt, va du än väljer så sittar man aldrig med 100 % skydd.

Jag har Vista på den datorn.

Den dator jag sitter vid nu kunde inte visa rapporten så jag får höra med google...

Så Norton är enklare än Nod32?

Jag genomför gärna "manuella genomsökningar" men då jag är newb kan jag inte veta om jag gör A, B, C... eller A och hopp till Ö och på så vis missar vitala delar och gör mer skada än nytta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört NOD32 sedan 2001 och nu på dom senaste åren kör jag aldrig någon scanning. Rätt inställt klarar NOD32 det mesta utan att man behöver hålla på med att scanna i tid och otid. Jag kör NOD32 version 2.7 på 2 äldre maskiner och NOD32 version 3 på en nyare laptop med Vista Buisness. Uppdaterar ca 3 ggr dagligen virusdefinitionerna.

Version 3 gäller endast Eset Antivirus NOD32 utan brandväggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Avira AntiVir och det är ett gratis Antivirusprogram som jag är nöjd med. Innan jag bytte hade jag Avast men valde ett annat skydd till min dator och då fick det bli Avira AntiVir.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte kunnat besluta mig för vilket Antivirusprogram jag ska välja till min nya dator.

Mitt motto är "Bara det bästa är gott nog"

Vad ska jag välja?!

Möjligheterna är överväldigande.

Jag har telia säker surf liggande. Bör jag installera det innan jag går ut på internet för första gången?

Eller vågar jag ladda hem just det antivirus jag vill ha på en gång utan att ha något antivirus installerat innan?

Jag har haft telia säker surf i 2 år och är nöjd, sen den nya är ju inte så resurskrävande, ladda ner från annan dator bränn på dvd och sen installera i nya datorn, detta + wot installerad i webbläsaren är tillräckligt skydd, är man inte van med datorn eller haj på engelska så rekommenderar jag inget annat än F-secure för sin enkelhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte kunnat besluta mig för vilket Antivirusprogram jag ska välja till min nya dator.

Mitt motto är "Bara det bästa är gott nog"

Vad ska jag välja?!

Möjligheterna är överväldigande.

Jag har telia säker surf liggande. Bör jag installera det innan jag går ut på internet för första gången?

Eller vågar jag ladda hem just det antivirus jag vill ha på en gång utan att ha något antivirus installerat innan?

Comodo internets security RC2 3.9.76291.502 den fungerar klockrent med win7 rc :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comodo internets security RC2 3.9.76291.502 den fungerar klockrent med win7 rc :lol:

Varför inte vänta ett dygn till?

Om förhandsinformationen håller streck, så kommer stabila versionen ut i morgon. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare Kaspersky 2009. Det tyckte jag var bra och det hade massor med inställningar. Men dottern som också bor här klagade så vi köpte ett tre pack Norton Internet Security 2009. Kör det nu på min XP och hennes Vista. Har också prövat det på Windows 7 64 bit.

Programmet fungerar bra, tar lite kraft, jag har en Intel E8600 och 3.25 GB minne. Dessutom blir man inte besvärad så mycket och det finns bra med inställningar. Lämnar man dator overksam men igån kör NIS igång med underhållsarbete. Man kan ladda ner några tilläggsmoduler. Jag har hämtat hem dem till disken med har inte installerar dem. Däremot tycker jag NIS är lite dyrt men de flesta andra är ju inte så billiga de heller. Om du nu inte väljer ett gratisprogram.

När du tar bort nuvarande säkerhetsprogram eller installerar Windows från början skall du inte vara uppkopplad till nätet därför måste säkerhetsprogrammet finnas på skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man ha ett pack till varje dator, går det inte att installera ett pack på flera?

En samvetsfråga förstås.

Men det är ju bara att prova och går det så går det.

Går det inte, så får man väl fylla på med licenser.

Jag brukar alltid prova mig fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NIS 2009 kostar runt 750 Kr eller ibland hälften och då står det att man får/kan installera på tre datorer. Har bara tre datorer så jag har aldrig prövat vad som händer när man installerar på den fjärde. Men visst, jag undrar också. Jag undra också hur det kontroleras, räknar man IP adresser och i så fall vilken IP adress. Datorns eller routerns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 3 datorer och får samma IP-adress på alla.

ADSL - Modem - Router - Datorer.

Hade bara en dator från början 2001 och därför modem. Idag finns väl allt i ett, eller så har man det så.

Ringde telia säker surf i förgår för jag behövde en säker-surf licens till till nya datorn och tog 1 min så fick jag koden till mobilen, laddade ner på gamla datorn och installerade på nya, en licens ingår i bredbandet och 32 kr i mån för andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft telia säker surf i 2 år och är nöjd, sen den nya är ju inte så resurskrävande, ladda ner från annan dator bränn på dvd och sen installera i nya datorn, detta + wot installerad i webbläsaren är tillräckligt skydd, är man inte van med datorn eller haj på engelska så rekommenderar jag inget annat än F-secure för sin enkelhets skull.

Jag har Telia säker surf på den här datorn och det har hjälpt mig få bort en trojan och all skit den nu tog med sig in... Trots det hindrade det mig inte från att skicka virus till min syster. Så byggt på erfarenhet säger det mig att Telia säker surf inte är ett fullgott skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du hittat fram till AV-Comparatives testresultat än?

http://www.av-comparatives.org/comparative...iews/main-tests

http://www.av-comparatives.org/comparative...n-tests/archive

http://www.av-comparatives.org/comparative...summary-reports

Observera att testerna gäller betalprogram och att i gratisvarianterna av AVG, Avast och Antivir är vissa funktioner borttagna så de har sämre säkerhet. Samt att det endast gäller vissa typer av skadliga program och inte säger något om hur bra på att ta bort just det som du laddar ner i datorn.

Det går utmärkt att ansluta datorn till internet för att besöka Windows Update och hämta ett antivirusprogram utan något antivirusprogram, det är ju inte så att skadliga program flyger in i datorn av sig själv. Antivirusprogrammet brukar väl inte larma om skadliga filer hela tiden du surfar hoppas jag. Däremot så är det ju nödvändigt att ha någon sorts brandvägg som skydd innan man ansluter datorn till internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...