Chockboll Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 Min gamla burk går verkligen på sista refrängen. Trots förstorat virituellt minne har den nu börjat klaga på detsamma igen... Och laggar värre än vanligt. Jag kommer självklart försöka dra upp den ur sankmarkerna. Men om... inte detta fungerar... Om jag vill bygga om eller fräscha upp den. Hur mkt av hårdvaran kan man spara? Eller är det bäst att byta ALLT och enbart behålla chassit? Och om allt måste bytas... Måste man specificera sina nya hårdvaruval till det chassi man har? Quote
Guest Lasseska Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 Utan att veta vad du har i burken dag, så kanske det räcker med ett uppgraderingspaket. Moderkort, CPU och minne. http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10297 Quote
Chockboll Posted May 10, 2009 Author Posted May 10, 2009 Kommer ett uppgraderingspaket innebära en ominstallation utav windows? Quote
Chockboll Posted May 10, 2009 Author Posted May 10, 2009 Hmmm jag får försöka få tag i en xp-skiva då. Eller finns det ett annat OS att föredra? Quote
Guest Lasseska Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 Du kan ladda hem och testa windows 7 RC. Du kan använda det gratis ett år. XP är ju några år gammalt nu, tror det kom ut 2001. Ska du ändå köpa lite nytt till burken så ska du givetvis passa på och köra ett modernare operativsystem. Quote
Chockboll Posted May 10, 2009 Author Posted May 10, 2009 Den enda skiva jag har liggande är en med Vista på.. Vista verkar vara lite "overkill" imo. Quote
Chockboll Posted May 13, 2009 Author Posted May 13, 2009 Då jag tydligen inte kan få ordning på min älskade "laggburk" så verkar ett uppgraderingspaket som en bra idé. Finns det några manualer eller liknande som kan lära mig att hitta rätt hårdvara? För allt hänger eller faller med rätt kopplingar.... Quote
Nicklas Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Uppgraderingspaket brukar bestå av moderkort, processor och RAM-minne. Det är de 3 som är viktigast och klurigast att passa ihop men det slipper du ju bry dig om. Utöver det är det grafikkortet du bör tänka på. Har du ett riktigt gammalt är det förmodligen ett AGP kort, till moderna moderkort ska man ha PCI-Express grafikkort så eventuellt behöver du köpa ett nytt grafikkort också. De flesta moderna moderkort har även inbyggt ljudkort, om du har ett riktigt gammalt är det förmodligen bättre att strunta i det och använda det nya inbyggda. Sedan är det hårddisk/cd/dvd enheter. Om du ska behålla din(a) gamla så är det troligen IDE/P-ATA. Idag är det S-ATA som gäller men många moderkort har fortfarande möjlighet att koppla in ett par enheter av den gamla sorten. Och slutligen om du har någon special kringutrustning så får du kolla så moderkortet har USB portar så det räcker (brukar aldrig vara något problem) samt kanske en Firewire port om du behöver det. Har du någon riktigt gammal skrivare kanske den går på Parallell port vilken i princip är avskaffad, nu är det USB eller Nätverk som gäller. Svårare än så är det inte. Quote
Chockboll Posted May 13, 2009 Author Posted May 13, 2009 Uppgraderingspaket brukar bestå av moderkort, processor och RAM-minne. Det är de 3 som är viktigast och klurigast att passa ihop men det slipper du ju bry dig om. Utöver det är det grafikkortet du bör tänka på. Har du ett riktigt gammalt är det förmodligen ett AGP kort, till moderna moderkort ska man ha PCI-Express grafikkort så eventuellt behöver du köpa ett nytt grafikkort också. De flesta moderna moderkort har även inbyggt ljudkort, om du har ett riktigt gammalt är det förmodligen bättre att strunta i det och använda det nya inbyggda. Sedan är det hårddisk/cd/dvd enheter. Om du ska behålla din(a) gamla så är det troligen IDE/P-ATA. Idag är det S-ATA som gäller men många moderkort har fortfarande möjlighet att koppla in ett par enheter av den gamla sorten. Och slutligen om du har någon special kringutrustning så får du kolla så moderkortet har USB portar så det räcker (brukar aldrig vara något problem) samt kanske en Firewire port om du behöver det. Har du någon riktigt gammal skrivare kanske den går på Parallell port vilken i princip är avskaffad, nu är det USB eller Nätverk som gäller. Svårare än så är det inte. Behöver jag inte ny CPU-cooler också? Grafikkortet jag har nu är väldigt undermåttigt men då denna dator huvudsakligen används till chattande gör det mig inget. Men om jag köper ett nytt grafikkort också. Blir det i princip som att köpa en helt ny dator... Allt som ligger på den gamla hårddisken är förlorat då eller? Har jag bara fått för mig att nyare moderkort ibland saknar PS2 anslutning eller är det så? Quote
tub Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 cpu fläkt ingår dessutom finns det uppgraderingspaket med inbyggt grafikkort som duger utmärkt att surfa med om du får behov senare så kan du komplettera med ett externt grafikkort kolla på den här t.exhttp://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623 finns dock bara en IDE-anslutning samma gäller detta paketet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337020 men dom är så billiga att man kan kosta på sig en ny hårddisk PS2 anslutning finns fortfarande på alla moderkort tub Quote
Chockboll Posted May 14, 2009 Author Posted May 14, 2009 cpu fläkt ingår dessutom finns det uppgraderingspaket med inbyggt grafikkort som duger utmärkt att surfa med om du får behov senare så kan du komplettera med ett externt grafikkort kolla på den här t.exhttp://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623 finns dock bara en IDE-anslutning samma gäller detta paketet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337020 men dom är så billiga att man kan kosta på sig en ny hårddisk PS2 anslutning finns fortfarande på alla moderkort tub Kommer jag förlora all data jag har på hårddisken nu om jag uppgraderar? Quote
Guest Lasseska Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Ja är det bara en partition på hårddisken så försvinner allt vid ominstallation av windows. 1. Du kan ju lägga dina viktiga filer på en annan disk (USB-minne eller disk) 2 . Eller kan du göra en ytterligare partition på din nuvarande hårddisk med Windows inbyggda eller 3 parts program. så att du får windows och program på C: och LAGER som D: där du sparar allt viktigt 3. Vad det gäller windows så bör/ska man alltid installera om när man byter moderkort. Quote
Chockboll Posted May 14, 2009 Author Posted May 14, 2009 Ja är det bara en partition på hårddisken så försvinner allt vid ominstallation av windows.1. Du kan ju lägga dina viktiga filer på en annan disk (USB-minne eller disk) 2 . Eller kan du göra en ytterligare partition på din nuvarande hårddisk med Windows inbyggda eller 3 parts program. så att du får windows och program på C: och LAGER som D: där du sparar allt viktigt 3. Vad det gäller windows så bör/ska man alltid installera om när man byter moderkort. Just nu är det i princip så att systemet ligger på en disk och musik, film och dylikt på den andra. Trots upprepade formateringar av enbart C: så blir det knappt någon förändring. Jag sa innan att denna burk är 10+ men eftertanken säger mig att den nog enbart är 7 eller 8 år. Oavsett så kan det vara alltför många år av skit på nacken. Det blir nog en uppgradering i höst/vinter när jag har råd. Frågan är bara hur jag får den att hålla tills dess.... Quote
Guest Lasseska Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Nja är den 7-8 år så är det nog dags att byta hela datorn, jag trodde den var nyare. Du får en skaplig surfdator burk för ca 3200 kr + operativsystem + skärm Pris i datorbutiken där jag bor: Processor Athlon64 X2 ~2.5GHz 2GB RAM-minne, 250GB Hårddisk DVD-brännare Inbyggt nätverkskort Inbyggt grafik- och ljudkort 350W tyst nätaggregat färdigbyggd Pris: 3199 kr Quote
Chockboll Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 Precis som jag misstänkte så är det i princip enbart en helt ny dator som kan "lösa" dennes problem. Men jag har verkligen inte plats för tre datorer i min etta. Och jag är känslomässigt fäst vid denna. Så med andra ord skulle jag nog hellre bygga om den här helt, men helst för en liten penning. Dels för sparande av kvadratmeter och dels för att jag tycker det är så jäkla roligt att bygga ihop datorer från noll.. Kruxet är då att jag inte vet vad som passar ihop med vad osv. Finns det lektyr för detta? Och passar alla moderkort i alla chassin etc etc Frågorna är oändliga. Quote
Nicklas Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 jag är känslomässigt fäst vid denna. Om det handlar om att du tycker chassit är snyggt/bra och därför vill ha det kvar så ok, men om du har så starka känslor för datordelarna att du inte klarar av att separeras från dem så tycker jag nog du ska spendera dina pengar på något sorts behandlingshem. Vad är det för namn/modell på ditt chassi? Quote
kudden Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Kolla på blocket.Där finns många som vill kränga sina datorer. Vet ett par stycken som köpt där. Dom är faktiskt bra och det är för en billig penning Quote
Chockboll Posted May 17, 2009 Author Posted May 17, 2009 Om det handlar om att du tycker chassit är snyggt/bra och därför vill ha det kvar så ok, men om du har så starka känslor för datordelarna att du inte klarar av att separeras från dem så tycker jag nog du ska spendera dina pengar på något sorts behandlingshem. Vad är det för namn/modell på ditt chassi? Känslorna är väl förknippade med tangentbordet. Det är bara när jag knappar på det som jag känner mig hemma.. Om det är en sjukdom eller ej är upp till var och en att bedömma. Och ja detta chassi är faktiskt snyggt. Fujitsu Scaleo 600? :S Quote
Nicklas Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Jo det är viktigt att ha ett tangentbord man trivs med. Men du kan ju faktiskt ta tangentbordet med till en ny dator, ps2 kontakter används som sagt fortfarande. Quote
Chockboll Posted May 17, 2009 Author Posted May 17, 2009 Jo det är viktigt att ha ett tangentbord man trivs med. Men du kan ju faktiskt ta tangentbordet med till en ny dator, ps2 kontakter används som sagt fortfarande. Det är ganska uppenbart. Men om jag nu VILL bygga om den med just detta chassi enbart för mitt eget höga nöjes skull. Kan jag inte få göra det då? ;-P Jag vill bara ha den som chattburk och musikanläggning isf... Quote
Nicklas Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Jo antagligen. Jag googlade på namnet och fick upp lite olika bilder på chassin men de såg ju ganska normala ut (utom mediacenter) så troligen går det att sätta ett nytt moderkort i dem. Men har du otur så är det någon Fujitsu speciellösning. Men jag skulle nog ändå ta fram den finaste flaskan ur barskåpet och ha en liten avskedsfest för den gamla datorn och köpa ett färdigt paket i lokala datorbutiken, på Elgiganten eller var som helst. Ska du bara surfa och spela musik så duger billigaste möjliga bra och det låter som det kan vara bra för dig att ha en lokal support att vända dig till. Ingen anledning att specialplocka komponenter i någon nätbutik. Du kanske t.o.m borde kika på en billig bärbar så sparar du plats på kontoret. Quote
tub Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 byggde om en sådan dator åt brorsan och det var inga som helst problem du kan använda både ATX och micro-ATX moderkort så bygg vetja för det är ju roligt tub Quote
e-son Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 byggde om en sådan dator åt brorsan och det var inga som helst problem du kan använda både ATX och micro-ATX moderkort så bygg vetja för det är ju roligt ...dessutom betydligt mycket mindre frustrerande än att få hem en dator så fullproppad med förinstallerat skit som ställer till så mycket problem så man ändå måste installera om till slut! Quote
tub Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 ...dessutom betydligt mycket mindre frustrerande än att få hem en dator så fullproppad med förinstallerat skit som ställer till så mycket problem så man ändå måste installera om till slut! Quote
Recommended Posts