Gå till innehåll

Slipstreama Acer recovery-skiva


sysk167

Recommended Posts

Jag har en laptop fr Acer (1350) med orginalskivorna (Acer recovery CD-ROM) kvar & skulle vilja skapa en s.k Slipstream Recovery Cd av dessa med SP3 tillagt.

Verkar stört omöjligt. Skivorna innehåller inga vanliga filer som det brukar vara på sådana skivor t.ex saknas mappen i386 på skivorna. Det finns bara 2 mappar med Images & Tools.

De images som finns verkar inte heller användbara. De har ändälsen .ACR (Acer?).

Jag har försökt att kopiera image-filerna & döpa om dessa till .ISO & några andra format men t.ex Daemon tools verkar inte kunna läsa filerna hur jag än gör.

Någon som har något tips hur jag kommer förbi detta konstiga fil-format?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror tyvärr inte att det går att använda Recovery-skivor, du måste ha orginal skivor.

Som sagt det är ju Acers org skivor. Det funkar med de flesta andra märkenas skivor t.o.m de man gör själv för HP-maskiner.

Övriga märkens skivor har även de funkat problemfritt (Fujitsu-Siemens, Dell & Hewlett Packard).

Vaffö gö de på detta vise?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bärbara HP levererades med Vista och då fick man göra egna Recovery-skivor och dessa funkade inte för att slipstreama servicepacks och liknande. Men det kan ju säkert skilja mellan olika operativsystem och tillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acer är kända för att begära mer pengar för sina datorer.. har en Acer Aspire 6920 (hadde Vista) men orkade inte med det så jag degraderade till XP men dom vägrade att skicka med drivrutiner eller en Vista CD eller XP CD när jag köppte den. det står i lagen att när man köper en dator (oavsett) om det är en stationnär eller laptop så SKALL det följa med en CD skiva om det händer nåt. dom bryter mot den lagen. jag kunde köpa Vista recovery CDs men det skulle kosta mig 300kr för CD skiverna och frakten.. jag betalade ju 10 000kr för min laptop tycker det borde följa med CD skiver.

så nej Acer vill inte att man ska kunna göra slipsteamade CDs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har mappen i386 på hårddisken så kan du ju använda den och skapa en installationsskiva med SP3 integrerat. Det blir en ren installationsskiva, ingen recovery.

Den här "gamla" tråden beskriver tillvägagångssättet och med integrering av SP2 men det går bra att byta ut det mot SP3 i tillämpliga delar.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=4894

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har mappen i386 på hårddisken så kan du ju använda den och skapa en installationsskiva med SP3 integrerat. Det blir en ren installationsskiva, ingen recovery.

Den här "gamla" tråden beskriver tillvägagångssättet och med integrering av SP2 men det går bra att byta ut det mot SP3 i tillämpliga delar.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=4894

Nej det går inte att slipstreama skivorna eftersom det är en dold partition på disken som bränns ner på skiva. Denna partition har ett helt annat format än en vanlig installationsskiva. Det du kan göra är att installera din dator enligt konstens alla regler, med uppdateringar och allt för att sedan göra en image av hela hårddisken. Detta kräver i snitt endast två DVD-skivor det med eftersom man bara gör en image av all data på disken. Det negativa är tiden det kan ta men det positiva är att man har de senaste uppdateringarna från just det tillfället. Nämnas kan är att vid en återställning så tar det bara ca 20-30 minuter så har man en ny perfekt dator medan det kan ta en hel dag att installera alla program man vill ha på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det löste sig till sist. Jag hittade igen gammal licens & fick låna en XP install-skiva & kunde på så vis efter rätt många olika tester få in allt på et 1GB USB-minne & fick till sist in XP i den lilla Aspire One. Verkar funka än så länge. Har dock inte hunnit verifiera licensen. Vi får väl om jag lyckas även med det...

Tack för alla tips iaf

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen orsak! om du är smart så kan du be och få en kopia av din kompis CD.. det är inte CDn man betalar för det är aktiverings kåden i många fall.. CDn kan du använda villken du vill men det är nyckeln som är den viktiga för utan nyckeln kan man inte göra en sak..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...