CGD Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Jag kopierar CD till flac på hårddisken. Ibland går det inte, CD är för mycket skadad. Jag har satt ner felkorrektionen till låg men det hjälper inte. Men spela upp CD:n i EAC går helt felfritt. Finns det något sätt att ändra inställningarna i EAC? Jag kan ju gå runt problemet genom att rippa CD:n i Windows Media Player till wav filer och sedan göra om dem till flac, men det ger merarbete. Jag vill ju ha alla taggar inskrivna också. Quote
JoWa Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Använder du C2-felinformation? Gör det någon skillnad om det används eller inte? Kolla i Drivenhetsinställningar (F10). Förresten, har du uppdaterat till 0.99 prebeta 5? Quote
CGD Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Ja nu har jag 0.99.5 så tack för det JoWa. Men när jag tog bort den äldre EAC glömde jag skriva upp vilka kommandoradsinställningar jag hade. På Flack sidan har jag fått till det rätt men inte för Lame. EAC skriver ju i de flesta Id3 tagarna när jag använder Lame men jag vill också ha dit en kommentar, EAC Lame 3.98.2 men jag får det inte att fungera. Vet du hur jag skall göra? Quote
JoWa Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Kommentaren bestämmer du i Komprimeringsinställningar, fliken Offset. Quote
CGD Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Hitta inställningen men det vill inte fungera. Jag försöker skriva in EAc & Lame 3.98.2. Quote
JoWa Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Hm, får inte heller någon kommentar med Lame-kodaren. Senast jag använde kommentar i EAC, var då jag kodade förlustfri wma med Windows Media-kodaren, och det var problemfritt. De bevaras också vid konvertering till mp3 (Lame). Skall leta vidare efter en lösning… Quote
JoWa Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Lösning: Lägg till: --tc "%e" Exempel på kommandoradsinställning: -V 2 --vbr-new --id3v2-only --pad-id3v2 --ta "%a" --tt "%t" --tg "%m" --tl "%g" --ty "%y" --tn "%n" %s %d --tc "%e" Quote
CGD Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Nej JoWa. Har du prövat den kodsträngen själv? Här fungerar den inte. Quote
JoWa Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Japp, givetvis har jag testat. Vilka övriga inställningar har du? Som i bilden? http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=EAC_and_Lame http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?ti...ression_Options Quote
CGD Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Får det inte att fungera. Om jag bara vill rippa till 320bits utan några taggar så borde det räcka att skriva -b 320. Men det funkar inte heller så jag vet inte vad det är jag missförstår. Quote
JoWa Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Det står -h -b 320 före -V 2 --vbr-new i din bild, d.v.s. först kommando för konstant dataflöde, och sedan för variabelt. Ta bort ett av kommandona. Quote
CGD Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Det hjälper inte. Vad står --tt, --tg osv för? Quote
JoWa Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Antar att det första t:et står för tag. Det andra t:et i --tt är (track) title. g:et i --tg är genre. I --tc är c:et comment. Har inga idéer om varför du inte får det att fungera. Det exempel på kommandoradsinställning som jag gav var den inställning jag testade, helt utan problem. Quote
CGD Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Nu har jag ställt in att EAC skall sköta taggarna. Då blir det så här. På egenskaper original fungerar det inte som du ser men på den utökade varianten tycks det mesta vara med. Varför det inte fungerar på Egenskaper original vet jag inte men jag skulle vilja få det att fungera för att vara säker på kompatibilitet med Mp3 spelare och andra datorer. Quote
CGD Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Tack för all hjälp hittills JoWa men nu är jag trött på korkade datorer (Naturligvis är det den det är fel på) så nu sätter jag mig framför TV:n och ser någon bandad deckare. Tack för idag. Quote
JoWa Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 OK, varsågod. Såhär ser min fina kommentar ut (se bild): Quote
CGD Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Varför kan min inte se sådan ut? Du vill inte kopiera in strängen du använder? Quote
JoWa Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Samma som i ett tidigare inlägg: -V 0 --vbr-new --id3v2-only --pad-id3v2 --ta "%a" --tt "%t" --tg "%m" --tl "%g" --ty "%y" --tn "%n" %s %d --tc "%e" Ändrade dock kvalitet från 2 till 0 (= högsta vbr), men det spelar ingen roll i detta sammanhang. Quote
CGD Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Du är en ängel!! Äntligen fungerar det. Natten är räddad. Tack. Quote
Recommended Posts