Gå till innehåll

FastStone Image Viewer


e-son

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Ny version av mitt favorit-bildprogram, FastStone Image Viewer v3.8! Den har hängt med länge och jag vet att många använder den, för att den är enkel men ändå tillräckligt avancerad! Väldigt många som i dag sitter med en crackad Adobe Photoshop, och tror att det är vad dom måste ha, skulle definitivt klara sig med FSViewer istället! Är man inte bildbehandlingsproffs, finns det ingen anledning att tynga ner datorn med ett mastodontprogram i kollosalformat som Adobe Photoshop, särskilt inte när det finns ett gratisprogram av den här digniteten (install eller portable), som både räcker och blir över för säkert 90% av alla användare som i dag sitter med photoshop. FSViewer har äntligen fått språkstöd, svenskan lyser dock med sin frånvaro, men det kanske kommer! Sammanfattningsvis kan sägas att det här programmet blir bara bättre och bättre... jag upptäcker fortfarande små finesser jag inte sett förut!

fsviewer.jpg

Version 3.8 (April 27, 2009)

  • Now it is possible to draw callout (cloud, oval, rectangular...) objects in "Draw Board"
  • Translated user interface into 15 languages
  • Added option "Number of Copies" in the "Print" dialog
  • Added option "Color Subsampling" (also called "Chroma Subsampling") for saving JPEG files
  • Optimized for better performance
  • Fixed a bug in version 3.7 that the program cannot auto-refresh when viewing files in a network folder
  • Fixed a bug in previous versions that the program cannot view animated GIF files with zero frame delay time
  • Other minor improvements

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en av de som använt det under en längre tid och kan intyga att det är fantastiskt, jag använder det dock mest till att bläddra bland bilder, använder inte alla finesser så mycket. Som e-son säger är det precis lagom enkelt/avancerat, mycket bättre än att bläddra med thumbs i Utforskaren och samtidigt enklare och smidigare än Bridge och liknande.

Det enda negativa jag kommer på är att det inte går att köra utan "skins". Det finns skins som liknar alla möjliga OS att välja på men t.ex det för Vista/Win7 stödjer inte Aero. Tycker det är skit när de inte håller sig till systemstandard.

Använder du något liknande bör du ge detta ett försök, det är ju gratis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Då var den svenska översättningen klar till detta eminenta program! Det dröjer dock till nästa version (3.9), innan svenska språket distribueras som en del av den officiella nedladdningen! För den som inte kan bärga sig, har jag fixat en "workaround"! ;)

Packa upp och kopiera in min bifogade "Language_3.sib" till programmets Languages-mapp. Byt alltså ut den befintliga "Language_3.sib". När du sedan startar programmet så finns svenska språket under

"Settings / Language / Chinese (Traditional)".

Programversion 3.8 krävs för att överhuvudtaget få språkstöd!

Edit:

Ny språkfil längre ner i tråden!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...st&p=126403

Eftersom det är en ganska omfattande översättning, så kan jag behöva hjälp att leta fel! Rapportera gärna vad ni hittar, här i denna tråd!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar engelska och därför är jag lite vilsen i svenska översättningar. :) Men jag kollade i alla fall genom den lite snabbt och tyckte det såg väldigt bra ut men reagerade på dessa.

Skärmklipp # Skärmdump , förekommer på flera ställen, fast klipp kanske är den vedertagna översättningen?

Redigera -> Förbättra färger # Justera , det är inte alltid man "förbättrar" dem. :)

Inställningar -> Visning -> Måttenhet - Inch # Tum

Inställningar -> Visning -> "Dra och släpp" i mappstrukturen: - Flytta filer endast inom på samma disk # konstig meningsbyggnad?

Inställningar -> Miniatyr -> Videominiatyr - Skärmklipp # Bildklipp

Inställningar -> Miniatyr -> Mappstrukturfönster - Hot Track # Kom dock inte på någon svensk översättning.

Inställningar -> JPEG -> Kvalitetsskalan - Dålig # Sämst , eller ändra Bäst till Bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmklipp # Skärmdump , förekommer på flera ställen, fast klipp kanske är den vedertagna översättningen?

Kan inte hitta "dump" på ett enda ställe faktiskt... var såg du det?

Redigera -> Förbättra färger # Justera , det är inte alltid man "förbättrar" dem. :)

AVSIKTEN bör ju vara att förbättra... men du har en poäng där... skall fundera på den!

Inställningar -> Visning -> Måttenhet - Inch # Tum

Jag föredrar den engelska benämningen eftersom inch inte növändigtvis är detsamma som det svenska "tum"

Inställningar -> Visning -> "Dra och släpp" i mappstrukturen: - Flytta filer endast inom på samma disk # konstig meningsbyggnad?

Fixas! Det är precis sådant som är så lätt att missa när man sitter begravd i "Fyrtielva öppna fönster"! ;)

Inställningar -> Miniatyr -> Videominiatyr - Skärmklipp # Bildklipp

Får fundera på den också, ville nog vara konsekvent... för att återknyta till första punkten!

Inställningar -> Miniatyr -> Mappstrukturfönster - Hot Track # Kom dock inte på någon svensk översättning.

Kom inte heller på något bättre....! :P Men om du sätter pekaren på kryssrutan, så ser du en kanske bättre förklaring!

Inställningar -> JPEG -> Kvalitetsskalan - Dålig # Sämst , eller ändra Bäst till Bra.

Tror jag ändrar den ja...!

Tack för synpunkterna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint e-son! :D

Interlaced översätts till Sammansättning, men jag skulle föreslå Sammanflätad, som är den etablerade benämningen (exempel). Sammanflätad används också i XnView.

Jo, jag ändrade det fram och tillbaka flera gånger, men använde till slut "sammanflätad".... måste ha missat något/några ställen!

Tack för påpekandet, skall leta reda på dom som är kvar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag ändrade det fram och tillbaka flera gånger, men använde till slut "sammanflätad".... måste ha missat något/några ställen!

Tack för påpekandet, skall leta reda på dom som är kvar!

Jag såg det i gif- och png-alternativen, om det är till någon hjälp. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funktionen Alt+W Wallpaper anywhere blir ju lite konstig det är ju mer av ett redigeringsprogram för skrivbordsbakgrunder så det står ju egentligen fel på engelska också har väl egentligen inget riktigt bra förslag kanske något i stil med wallpaperredigerare (skrivbordsbakgrundsredigerare) låter ju ganska klumpigt

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funktionen Alt+W Wallpaper anywhere blir ju lite konstig det är ju mer av ett redigeringsprogram för skrivbordsbakgrunder så det står ju egentligen fel på engelska också har väl egentligen inget riktigt bra förslag kanske något i stil med wallpaperredigerare (skrivbordsbakgrundsredigerare) låter ju ganska klumpigt

Är inte säker på att jag fattar vad du menar här... men om det är fönsterrubriken du menar, så är det helt rätt... den är lite skum. Jag ändrar till "Placera bilder var som helst i skrivbordbakgrunden"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny version av mitt favorit-bildprogram, FastStone Image Viewer v3.8! Den har hängt med länge och jag vet att många använder den, för att den är enkel men ändå tillräckligt avancerad! Väldigt många som i dag sitter med en crackad Adobe Photoshop, och tror att det är vad dom måste ha, skulle definitivt klara sig med FSViewer istället! Är man inte bildbehandlingsproffs, finns det ingen anledning att tynga ner datorn med ett mastodontprogram i kollosalformat som Adobe Photoshop, särskilt inte när det finns ett gratisprogram av den här digniteten (install eller portable), som både räcker och blir över för säkert 90% av alla användare som i dag sitter med photoshop. FSViewer har äntligen fått språkstöd, svenskan lyser dock med sin frånvaro, men det kanske kommer! Sammanfattningsvis kan sägas att det här programmet blir bara bättre och bättre... jag upptäcker fortfarande små finesser jag inte sett förut!

fsviewer.jpg

Version 3.8 (April 27, 2009)

  • Now it is possible to draw callout (cloud, oval, rectangular...) objects in "Draw Board"
  • Translated user interface into 15 languages
  • Added option "Number of Copies" in the "Print" dialog
  • Added option "Color Subsampling" (also called "Chroma Subsampling") for saving JPEG files
  • Optimized for better performance
  • Fixed a bug in version 3.7 that the program cannot auto-refresh when viewing files in a network folder
  • Fixed a bug in previous versions that the program cannot view animated GIF files with zero frame delay time
  • Other minor improvements

Men alla med en digitalkamera som skapar bilder i .raw vill nog gärna ha exempelvis Bridge och även då Photoshop.. Även om man är glad amatör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte hitta "dump" på ett enda ställe faktiskt... var såg du det?

Nej jag menade att det kanske ska vara dump istället för klipp. Men som sagt jag är inte så bra på den svenska terminologin ,klipp kanske är det allmänt vedertagna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alla med en digitalkamera som skapar bilder i .raw vill nog gärna ha exempelvis Bridge och även då Photoshop.. Även om man är glad amatör

FastStone Image Viewer stöder råformat, men för att dra full nytta av råformatet är det nog tyvärr (dyrt) Adobe Camera Raw och Photoshop som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Droppskugga tycker jag kan ändras till Skugga. Kollade i InDesign Drop Shadow i den engelska programversionen motsvaras av Skugga i den svenska manualen. ;)

Njaee... "Avslutad (By design)", som microsoft säger när dom dissar bugrapporter! ;) Jag tycker "droppskugga" är betydligt mer beskrivande än bara skugga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag menade att det kanske ska vara dump istället för klipp. Men som sagt jag är inte så bra på den svenska terminologin ,klipp kanske är det allmänt vedertagna.

Jag tänkte som så, att jag anammar microsofts terminologi i det här fallet. Skärmklippverktyg o.s.v heter det ju i Vista!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaee... "Avslutad (By design)", som microsoft säger när dom dissar bugrapporter! ;) Jag tycker "droppskugga" är betydligt mer beskrivande än bara skugga!

OK, jag föreslår, du beslutar. :D Men titta här. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
funktionen Alt+W Wallpaper anywhere blir ju lite konstig det är ju mer av ett redigeringsprogram för skrivbordsbakgrunder så det står ju egentligen fel på engelska också har väl egentligen inget riktigt bra förslag kanske något i stil med wallpaperredigerare (skrivbordsbakgrundsredigerare) låter ju ganska klumpigt

tub

Är inte säker på att jag fattar vad du menar här... men om det är fönsterrubriken du menar, så är det helt rätt... den är lite skum. Jag ändrar till "Placera bilder var som helst i skrivbordbakgrunden"!

Ändrade en gång till vid närmare eftertanke... "Skapa skrivbordsbakgrund" blev en bättre och mer kärnfull fönsterrubrik!

Språkfil borttagen! Finns nu integrerad i den officiella programnedladdningen!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrade en gång till vid närmare eftertanke... "Skapa skrivbordsbakgrund" blev en bättre och mer kärnfull fönsterrubrik!

Ny fil med "alla" ändringar!

den stämmer nog bättre med verkligheten

bra jobbat :P

men den behöver bytas även i högerklicksmenyn under skrivbordsbakgrund

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den stämmer nog bättre med verkligheten

bra jobbat :P

men den behöver bytas även i högerklicksmenyn under skrivbordsbakgrund

tub

Njaee... där håller jag inte med dig! Jag lät det medvetet vara så i både högerklicksmenyn och menyraden, för att jag tycker det beskriver ganska bra vad det är frågan om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
si si do vara chef

men en undran har du provat och utforskat funktionen ordentligt

tub

Självklart har jag det! Det är omöjligt att översätta ett sådant här program utan att undersöka funktionerna minutiöst! Vad är det du menar att jag har missat?

Edit:

Bildexempel på tillverkad skrivbordsbakgrund.

post-1936-1243770105_thumb.jpg

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...