Gå till innehåll

Vad är skillnaden mellan 32 och 64 bit ?


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Vad äe det för skillnad på 32 alt 64 bit ????

Vilken föredras.

LB

Redigerad av Malou
Rubriken förtydligad: Tråden flyttad till => Allmänna datorfrågor och -diskussioner:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter nu ha haft Win 7 64bit ser jag absolut ingen anledning att backa tillbaka till 32bit.

Helt klart 64bit om datorn klarar det. Datorn blir ju snabbare om den kan läsa i 64 bitars steg istället. Korrigera mig om jag har fel men upplever då min dator snabbare med 64 mot 32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du behöver inte skrota ditt system, men då köper en ny dator, se till att få ett 64-bitarssystem. 32 bitar har ingen framtid, men kommer förstås att fungera länge än. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter nu ha haft Win 7 64bit ser jag absolut ingen anledning att backa tillbaka till 32bit.

Helt klart 64bit om datorn klarar det. Datorn blir ju snabbare om den kan läsa i 64 bitars steg istället. Korrigera mig om jag har fel men upplever då min dator snabbare med 64 mot 32

Är det inte så att dom flesta burkarna säljs med 32 ????

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter nu ha haft Win 7 64bit ser jag absolut ingen anledning att backa tillbaka till 32bit.

Helt klart 64bit om datorn klarar det. Datorn blir ju snabbare om den kan läsa i 64 bitars steg istället. Korrigera mig om jag har fel men upplever då min dator snabbare med 64 mot 32

Allt handlar om overhead vs prestandavinst. Att spara ett nummer med 64-bitar tar längre tid än att spara ett nummer med 32-bitar men med 64 bitar kan man adressera mer minne och därmed ändå vinna i prestanda. Samma sak med parallell kod; man måste betala overhead i och med ett kösystem, men vinner sen i prestanda då man kan utnyttja alla kärnor i datorn. Ett primitivt och simpelt program i 64 bitar är långsamamre än ett lika dant i 32 bitar, men när det blir mer avancerade saker så blir prestandan bättre i ett 64-bitarsprogram. Jag har själv mätt prestanda i 64 vs 32-bitarsprogram jag gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att dom flesta burkarna säljs med 32 ????

LB

Javisst är det så.

Tror det finns en rädlsa att möta på mer bekymmer med äldre programvara om man kör 64bit.

Nu fungerar ju det allra flesta 32bits program bra i 64bit.

Hoppas nu iomed Win7 att folket "törs" köpa 64bits då kommer även märkes datorer börja säljas med det.

Stöd för 64bit i hårdvara har ju funnits bra länge nu. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...