Jack Bauer Posted May 29, 2009 Share Posted May 29, 2009 Har tankat ner Windows 7 RC, som ett rar-arkiv. Hur går man vidare sedan? Skall man packa upp arkivet till datorn, och sedan bränna filerna på en dvd? Skall man sedan formatera datorn innan man stoppar i skivan med filerna? Tacksam för snabbt svar! P.S. Datorn det skall installeras på, är med XP Home som inte fungerar så bra. Kan ju vara ett bra tillfälle att testa Windows 7 tänkte jag. Men blev lite konfunderad när det inte fanns någon ISO-fil man kunde bränna till skiva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampe Posted May 29, 2009 Share Posted May 29, 2009 Microsoft förser dig med ISO filer som går att bränna direkt. har cirkulerat versioner med virus i på fildelningssajterna så jag rekommenderar att ladda ner den direkt från Microsoft. ISO bränns sedan (eller läggs på USB-minne). Formateringen sker vid installation (steget där du väljer hårddisk). Edit: Här kan du hämta från MS: http://www.microsoft.com/windows/windows-7/download.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack Bauer Posted May 29, 2009 Author Share Posted May 29, 2009 Oki, tackar för snabbt svar. Men hur länge kan man testa 7:an? Hört att det fungerar tills 2010... Hur lång tid tar installationen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampe Posted May 29, 2009 Share Posted May 29, 2009 Installationen tar under 20 min. Det kommer att fungera till juni 2010, men i mars 2010 kommer det att börja stänga av varannan timma. Se därför till att köpa Windows 7 innan dess. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack Bauer Posted May 30, 2009 Author Share Posted May 30, 2009 Aha, då blir det inget med Windows 7 tyvärr. Visste det var för bra för att vara sant. Tackar för all hjälp ändå. Här fick Ubuntu en ny medlem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted May 30, 2009 Share Posted May 30, 2009 Jag fattar inte riktigt vad problemet med Windows 7 var men lycka till med Ubuntu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack Bauer Posted May 30, 2009 Author Share Posted May 30, 2009 Jo, problemet var att det bara gick att använda under en begränsad tid. Vad är meningen med att formatera datorn,installera W7, sedan formatera den igen när provtiden gått ut? Eller går det att uppgradera från RC till riktiga W7, till ett billigare pris? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted May 30, 2009 Share Posted May 30, 2009 Jo, problemet var att det bara gick att använda under en begränsad tid.Vad är meningen med att formatera datorn,installera W7, sedan formatera den igen när provtiden gått ut? Eller går det att uppgradera från RC till riktiga W7, till ett billigare pris? Du kan ju köra det ca ett år. Jag och alla jag känner installerar om flera gånger per år. Då har man alltid ett väl fungerande operativsystem. Nej du kan inte uppgradera från RC till RTM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orvaldo Posted May 30, 2009 Share Posted May 30, 2009 Du kan ju köra det ca ett år.Jag och alla jag känner installerar om flera gånger per år. Då har man alltid ett väl fungerande operativsystem. Nej du kan inte uppgradera från RC till RTM. Källa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted May 30, 2009 Share Posted May 30, 2009 Källa? http://www.microsoft.com/windows/windows-7/download.aspx Remember expiration dates: Please plan ahead for the Beta and RC expiration dates. To avoid interruption, youll need to rebuild your test machine using a valid version of Windows before the software expires. Windows will notify you that the expiration process is beginning and two weeks later your PC will begin shutting down every two hours. The Beta expires on August 1, 2009, and bi-hourly shutdowns will begin July 1, 2009. The RC will expire June 1, 2010, and the bi-hourly shutdowns will begin on March 1, 2010. In both cases, youll need to rebuild your test PC to replace the OS and reinstall all your programs and data. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orvaldo Posted May 30, 2009 Share Posted May 30, 2009 Okej, tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack Bauer Posted May 30, 2009 Author Share Posted May 30, 2009 har nu installerat windows 7 på en hyfsat snabb dator. dock endast 512 mb ram. vad skall man ha för dator för att det skall flyta på bra? men fattar eg ej vad skillnaden mot vista är? visst är det en del kosmetiska förändringar, och del nya saker som tydligen skall göra det dagliga arbetet smidigare. tycker väl kanske inte att det är anledning nog att helt byta os från vista till 7:an men.... kommer det att kosta mindre än vista? (vilket jag hoppas för vista är ju allt annat än billigt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stiffes Posted May 30, 2009 Share Posted May 30, 2009 Här är en som är dåligt påläst, du kan börja med att titta runt på denna sajten som innehåller väldigt mycket information om skillnader både på och under skalet. där är en hel del ändringar och förbättringar i windows 7 mot vista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 har nu installerat windows 7 på en hyfsat snabb dator. dock endast 512 mb ram.vad skall man ha för dator för att det skall flyta på bra? INGEN dator med något av dom 3 senaste Windowsoperativen "flyter på bra" med endast 512MB RAM. Till Windows 7 rekommenderas: 1 GHz eller snabbare processor, 32-bitars (x86) eller 64-bitars (x64) 1 GB RAM (för 32-bitars Windows 7) / 2 GB RAM (för 64-bitars Windows 7) 16 GB ledigt på hårddisken för 32-bitars Windows 7 eller 20 GB ledigt på hårddisken för 64-bitars Windows 7 Grafikkrets med stöd för DirectX 9 med WDDM 1.0 eller högre Frågar du mig, så borde det vara minimum 2 GB RAM oavsett arkitektur, för att det skall flyta på hyffsat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack Bauer Posted May 31, 2009 Author Share Posted May 31, 2009 Ja tyvärr kommer väl aldrig Microsoft att lära sig göra OS som inte gör att användarna måste byta dator när de skall byta os. Det roliga är ju t ex att denna dator med "endast" 512 mb ram klarar XP bra. Hade inte XP slutat fungera så hade det fått vart kvar. Men jag får säga att 7:an är bra vackert iaf att titta på. Visst är det ett lyft från XP, men inte så det berättigar flera tusen kronor i inköp. Skall bli roligt att se vad det kommer kosta.tror inte man skrattar lika mycket efter man sett priset tyvärr.... Förresten, är det någon som vet hur man får upp så man kan bläddra med mellan de fönster man har på skrivbordet? Det skall vara någon sorts bläddring i 3D? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 Förresten, är det någon som vet hur man får upp så man kan bläddra med mellan de fönster man har på skrivbordet?Det skall vara någon sorts bläddring i 3D? Använd WIN+TAB istället för ATL+TAB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stiffes Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 Ja tyvärr kommer väl aldrig Microsoft att lära sig göra OS som inte gör att användarna måste byta dator när de skall byta os.Det roliga är ju t ex att denna dator med "endast" 512 mb ram klarar XP bra. Hade inte XP slutat fungera så hade det fått vart kvar. Men jag får säga att 7:an är bra vackert iaf att titta på. Visst är det ett lyft från XP, men inte så det berättigar flera tusen kronor i inköp. Skall bli roligt att se vad det kommer kosta.tror inte man skrattar lika mycket efter man sett priset tyvärr.... Förresten, är det någon som vet hur man får upp så man kan bläddra med mellan de fönster man har på skrivbordet? Det skall vara någon sorts bläddring i 3D? går win 7 segt på din dator med 512mb ram då? vad jag vet ska det fungera utan problem, dock får man stänga av en del grejer, som tex aero. sen är det väldigt dumt att bedöma saker för utsidan när man inte ens sett insidan jag kan erkänna att jag aldrig gillat vista, dock tycker jag att win7 är en värdig ersättare till xp och därmed värt att uppgradera till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack Bauer Posted May 31, 2009 Author Share Posted May 31, 2009 Nja, vet inte om det går segt, men det är väl på gränsen tycker jag. Känns som det påminner för mycket om vista, för att det skall vara någon mening med att uppgradera. För mig känns det som det bara är ett uppdaterat Vista, och kan inte hitta något som riktigt motiverar en massa tusenlappar i inköp. Kan någon dra de största skillnaderna mellan Vista och 7:an? P.S. funderar nämligen på att installera Vista istället för 7:an, så kom igen nu övertyga mig till att skaffa 7:an istället för Vista. Det fungerar ju bra nu med eftersom det har kommit ett service pack till det med nu. sedan har vi ju xp som håller i många år till innan uppdateringarna upphör.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 I princip allt som finns att veta om Win7 finns redan skrivet i forumet eller i någon av Stenis artiklar i Win7 avdelningen. http://www.alltomxp.se/windows-7.html Äger du en Vista licens? Annars ser jag ingen som helst anledning att du skulle installera det istället för Win7. Även om jag ägde en Vista licens skulle jag köra Win7 så länge det går (och sedan köpa det så snabbt som möjligt) det är så otroligt mycket bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack Bauer Posted June 1, 2009 Author Share Posted June 1, 2009 Nej, äger ingen Vista licens, inte heller någon XP skiva tyvärr. Men nu är ju W7 RC redan installerad, så det får ligga kvar till den riktiga versionen släpps. Det jag undrar över som talar emot 7:an är dels priset, och dels systemkraven. Som det är nu med Vista har man ju knappast råd att köpa det. Konstigt att MS inte sänker det nu när folk inte vill ha det eller iaf kommer med bra erbjudanden på det. Sedan har vi systemkraven...Vistas krav är ju helt löjliga jämfört med XP. Jag hoppas verkligen att det blir bättre med 7:an, och att de gjort ett bättre jobb här. Datorn jag körde på hade 512 mb ram, standard grafik dock med 3d, samt hyfsat snabb processor. Det märktes redan vid installationen att det var för krävande, och sedan när det var installerat. Vad skall man ha för dator för att det skall flyta på med godkänt resultat? P.S. det man laddade ner från MS vad ju Ultimate-versionen av 7:an, så det kanske är skillnad med de enklare versionerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbear Posted June 1, 2009 Share Posted June 1, 2009 1. Nej, äger ingen Vista licens, inte heller någon XP skiva tyvärr.2.Det jag undrar över som talar emot 7:an är dels priset, och dels systemkraven. 3. P.S. det man laddade ner från MS vad ju Ultimate-versionen av 7:an, så det kanske är skillnad med de enklare versionerna? 1. Skall vi tolka dina inlägg som att du helst av allt vill se att alla program skall vara gratis för att du skall använda dem? Det är ju dumt att du inte har sett till att ha en skiva för ditt operativ men det är ju ditt problem. 2. Microsoft har inte släppt en prisplan på vad operativet kommer att kosta så hur kan du då säga att det är för dyrt? Angående systemkrav så beror det ju mycket på vad din dator klara av uppgraderas till och hur mycket du är villig att lägga på tillbehör på din dator. Att din dator har 512 MB behöver inte nödvändigtvis betyda att datorn inklarar av mer minne, lika lite som det behöver betyda att en dator med 40 GB inte kan klara av en större hårddisk. 3. Det är nog inte så att de enklare versionerna, som du kallar dom, skulle ha annat systemkrav. När det gäller att köpa operativsystem finns det ju flera sätt som bestämmer vad du i slutändan betalar för operativet alltifrån gratis (med ny dator) till fullpris direkt från hyllan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack Bauer Posted June 2, 2009 Author Share Posted June 2, 2009 Nä, men jag tycker iaf att de kan tänka längre än vad näsan räcker hos MS. Vem har råd med att lägga ut flera tusen på ett OS, när de har XP som fungerar bra. Har man redan Vista; varför byta till Windows 7? Av erfarenhet vet man ju att det kommer bli dyrt, se på Vista... Det har ju funnits ett tag nu, men är fortfarande jättedyrt för den vanliga användaren. Nej MS, skärpning o släpp OS som man kan ha i många år. Fortsätt istället att underhålla XP och Vista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fjamsetramsa Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 vad jag har förstått så har du inget os alls... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack Bauer Posted June 2, 2009 Author Share Posted June 2, 2009 Eh JO, Windows 7 RC 7100.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 Windows XP har funnits i 8 år och man kommer kunna få support i 5 år till. Är det inte tillräckligt länge i en bransch där hårdvaran blir omodern efter några månader? Utvecklingen går framåt, vill du inte hänga med i den så GÅR DET att sitta med XP på din gamla Pentium 3'a i 20 år till, det är upp till dig. Vista blev inte vad det var tänkt, därför kommer det troligen att få en kortare livslängd och man hoppas på att de som hunnit skaffa Vista kommer att gå över till Windows 7 istället, förmodligen genom attraktiva uppgraderingserbjudanden. Har t.o.m hört ryktas om att de som köper Vista efter ett visst datum ska kunna byta till Windows 7 helt gratis när det kommer. Du har erbjudits att köra en GRATIS TESTVERSION av Windows 7 i drygt ett år och gnäller i princip över att du inte kommer att kunna byta den mot den färdiga versionen gratis när den kommer. Du tycker t.o.m att det var för mycket begärt att du skulle behöva installera om systemet om ett år för att uppnå det. :/ Windows 7 är utseendemässigt ganska likt Vista men det är otroligt mycket bättre på många punkter, därför ska man byta Vista mot Windows 7. Jag skulle aldrig i livet byta XP mot Vista men jag skulle aldrig i livet byta tillbaka Windows 7 mot XP heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts