Gå till innehåll

Skapa bootbar USB-pinne/USB Minne


Recommended Posts

Hej därute.

Jag söker ett bra sätt att enkelt göra ett USB Minne/en USB-pinne bootbar.

Har kommit över en Netbook (utan optisk enhet) där det tyvärr är installerat SUSE Linux och

den som gjorde det tog också bort recoverypartitionen på hårddisken vilket innebär att jag

måste installera Windows manuellt.

Detta vore ju inget problem om jag hade haft en optisk enhet... :-)

Min tanke är att få datorn att boota på ett USB Minne/en USB-pinne som jag kopierat över

min slipstreamade Win XP med SP3 på och få datorn att tro att USB Minnet/USB-Pinnen är

en Windows installationsskiva så att jag kan starta installationen den vägen (samma meddelande

som vid CD-start, dvs "Tryck ner valfri tangent om du vill starta från CD-skivan).

Trots att jag har svart bälte i Google hittar jag inget sätt som fungerar för mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej därute.

Jag söker ett bra sätt att enkelt göra ett USB Minne/en USB-pinne bootbar.

Har kommit över en Netbook (utan optisk enhet) där det tyvärr är installerat SUSE Linux och

den som gjorde det tog också bort recoverypartitionen på hårddisken vilket innebär att jag

måste installera Windows manuellt.

Detta vore ju inget problem om jag hade haft en optisk enhet... :-)

Min tanke är att få datorn att boota på ett USB Minne/en USB-pinne som jag kopierat över

min slipstreamade Win XP med SP3 på och få datorn att tro att USB Minnet/USB-Pinnen är

en Windows installationsskiva så att jag kan starta installationen den vägen (samma meddelande

som vid CD-start, dvs "Tryck ner valfri tangent om du vill starta från CD-skivan).

Trots att jag har svart bälte i Google hittar jag inget sätt som fungerar för mig...

Kolla det här:http://www.tipsomvista.se/guider/111-windows-7/550-installera-windows-7-fran-ett-usb-minne.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla det här:http://www.tipsomvista.se/guider/111-windows-7/550-installera-windows-7-fran-ett-usb-minne.html

Som dom säger i det stora landet i väster: "Been there, done that"

Tyvärr fungerar inte detta sätt, kan bero på att mina USB-minnen (Kingston DataTraveler II Plus migo samt Kingston DataTraveler Elite)

inte går att göra bootbara?

Finns det någon som vet vilka märken/modeller som fungerar att göra bootbara?

Tacksam för alla tips jag kan få...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...