Gå till innehåll

Inget ljud på inkopplad tv med hdmi


emol

Recommended Posts

Hej!

Får som titeln lyder inget ljud i mina TV-högtalare efter inkoppling med HDMI från datorn, bara bild. Något som fungerade i Vista, så ja tycker det borde fungera i 7an med. Öppnar jag "Ljud" i kontrollpanelen står det att Digital Audio (HDMI) och bild på en TV ej är inkopplad trots att den är det, har ju bild.

Någon som vet hur jag ska bära mig åt?

/Emil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har likadant här. Har faktiskt inte haft en tanke på att jag kan skicka ljudet med HDMI sedan jag skaffade en sådan kabel. Kör fortfarande ljudet genom vanlig "hörlurs"-utgång på ljudkortet som jag gjorde när jag körde via VGA. Vore ju smidigt att slippa den.

Kan det ha med drivrutinerna för grafikkortet att göra? Jag kör Windows 7 egna drivrutiner för mitt grafikkort. Jag har för mig att när jag körde Windows XP så kom ljudfunktionaliteten på HDMI först efter att man installerat en speciell drivrutin. Jag tror även jag var tvungen att ändra i inställningarna i Media Player Classic som jag använder att den skulle köra ut ljudet på HDMI.

Vilka grafikkortsdrivrutiner kör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem realteks drivrutin från din moderkortstillverkare och glöm inte kolla din bios den ska stå på hdmi inte vga/dvi. Det brukar funka på gigabytes moderkort iaf

mina drivrutiner är redan uppdaterarde.

Öppna Ljudenheter.

Markera HDMI.

Klicka på Standard.

Klicka på OK.

Funkar för mig.

fungerar tyvärr inte att välja standard eftersom det påstås att TVn inte är inkopplad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...