Gå till innehåll

Svart skärm efter installation?


dreamweaver

Recommended Posts

Hej,

Idag bestämde jag mig för att installera Windows 7 RC på min stationära burk. När installationen är klar och datorn bootar om sig, precis efter att windowsloggan dykt upp blir skärmen svart och sedan går i standbyläge (lampan blir gul istället för grön) men allt annat lyser (burken, tangentbordet och musen)

Jag provade att gå via F8 och in till felsäkert läge men där får jag upp en ruta som säger att installationen är ofullständig. Har inte kommit så långt att jag ens fått skriva in CD-keyn.

Jag har tidigare installerat Windows 7 på en annan äldre dator och det har inte varit några problem alls. Så jag utesluter att det är problem med skivan.

Är det någon drivrutin som strular?

Specifikation på datorn: Asus p5b Deluxe, C2D 6600, Leadtek 8800gt, 2 GB ram samt Soundblaster X-Fi Xtreme Gamer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Idag bestämde jag mig för att installera Windows 7 RC på min stationära burk. När installationen är klar och datorn bootar om sig, precis efter att windowsloggan dykt upp blir skärmen svart och sedan går i standbyläge (lampan blir gul istället för grön) men allt annat lyser (burken, tangentbordet och musen)

Jag provade att gå via F8 och in till felsäkert läge men där får jag upp en ruta som säger att installationen är ofullständig. Har inte kommit så långt att jag ens fått skriva in CD-keyn.

Jag har tidigare installerat Windows 7 på en annan äldre dator och det har inte varit några problem alls. Så jag utesluter att det är problem med skivan.

Är det någon drivrutin som strular?

Specifikation på datorn: Asus p5b Deluxe, C2D 6600, Leadtek 8800gt, 2 GB ram samt Soundblaster X-Fi Xtreme Gamer

Bara att göra om installationen! Något har gått snett i slutskedet av den första! Har varit med om samma sak någon gång! Rensa bort den partition du installerade på, så att du får ett "opartitionerat utrymme" att starta den nya installationen på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Tack för det snabba svaret.

Jag har provat att installera om (ren installation) fyra gånger nu men det har inte hjälpt, tyvärr. Ena gången provade jag att BARA ha tangentbordet inkopplad hela vägen, men det hjälpte inte heller.

EDIT: Nu har jag provat med en annan version av windows 7, en beta version. Det är exakt samma problem. Jag lät datorn vara på ett tag (cirka 30 min) med svart skärm och efter ett tag gick den i sömnläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Tack för det snabba svaret.

Jag har provat att installera om (ren installation) fyra gånger nu men det har inte hjälpt, tyvärr. Ena gången provade jag att BARA ha tangentbordet inkopplad hela vägen, men det hjälpte inte heller.

EDIT: Nu har jag provat med en annan version av windows 7, en beta version. Det är exakt samma problem. Jag lät datorn vara på ett tag (cirka 30 min) med svart skärm och efter ett tag gick den i sömnläge.

kontrollera så du har rätt skärmkabel i och att skärmen står på rätt läge, analog (VGA) eller digital (DVI)

en hade samma problem när han använde både vga och dvi kabeln i samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Också ett problem som har med svårinstallerade Windows 7:or att göra kan i vissa fall ha med kabeln mellan grfikkort och skärm att göra. Egentligen är det inte ett kabelfel, men lösningen funkar iaf ^_^

Lösningen på det problemet är att använda en VGA kabel i stället för en dvi.

Efter installationen och uppdateringar är färdiga, byt tillbaka till den digitala kabeln... dvi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

kontrollera så du har rätt skärmkabel i och att skärmen står på rätt läge, analog (VGA) eller digital (DVI)

en hade samma problem när han använde både vga och dvi kabeln i samtidigt.

Jag har en CRT skärm och så vitt jag vet så har den ingen digital signal, bara analog. Jag har ett grafikkort som endast har DVI utgång, så för att köra skärmen så har jag DVI (grafikkortet) --> ADAPTER --> VGAKABEL (skärmen).

Prova att göra en ren installation med ljudkortet urtaget ur datorn, vissa datorkonfigurationer med creative ljudkort kan ha problem med win 7

Provade att köra utan ljudkortet, men det hjälpte inte heller. Har en kompis som har ett likadant kort, dock inte XtremeGamer utan XtremeMusic och det fungerade för honom (antar att det är samma sak) så det bör inte vara det som är felet?

...Också ett problem som har med svårinstallerade Windows 7:or att göra kan i vissa fall ha med kabeln mellan grfikkort och skärm att göra. Egentligen är det inte ett kabelfel, men lösningen funkar iaf ^_^

Lösningen på det problemet är att använda en VGA kabel i stället för en dvi.

Efter installationen och uppdateringar är färdiga, byt tillbaka till den digitala kabeln... dvi.

Provade att köra en annan skärm, en lite äldre skärm iochförsig, men problemet kvarstod...

Enda lösningen verkar vara att gå tillbaka till gamla hederliga FUNGERANDE Windows XP ;)

Läste precis att det finns nyare versioner ute av W7 och det kanske är värt att prova ladda hem något nyare än det jag har (har för tillfället versionen 7100)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

NU lyckades jag komma förbi, genom att byta till en tredje skärm! Nu funkar det klockrent, synd bara att skärmen är från 1878 <_<

Är det alltså omöjligt att använda min vanliga skärm längre? Jag har märkt att den fungerar under felsäkert läge.

Jag försökte leta efter drivrutiner men jag har inte hittat något, på LG:s egna hemsida så finns skärmen inte med på deras lista. (LG Studioworks 995E)

EDIT: Antar att WIN7 inte har .inf filen för just den skärmen, kan man ta .inf filen från Windows XP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades lösa problemet!

För de som vill veta:

Först och främst gick jag in till LOW RESOLUTION 640x480 via F8 under uppstart. När datorn väl kommit in till skrivbordet gick jag till device manager, letade upp monitorfliken och såg att min skärm (STUDIOWORKS 995E) fanns där.

Därefter högerklickade jag--->update driver software-->Browse my computer for driver software. Sedan går man vidare via Let me pick from a list of device drivers on my computer och då dyker det upp en lista med olika tillverkare samt modeller. Under manufacturer valde jag (standard monitor types) och under modell valde jag Generic PnP Monitor. Därefter bootade jag om datorn på det "vanliga sättet" och vips så fungerade skärmen! Det blev lite krångligt med att bestämma upplösning samt refreshrate via windows egna inställning, så jag var tvungen att nyttja nvidias inställningar för att det skulle fungera korrekt.

Blev ett långt inlägg, hoppas det kan hjälpa någon framöver :)

EDIT: Nu provade jag att använda samma tillverkare (LG) men ett annat modellnamn (dvs inte 995e) och det fungerar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...