LuUu Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 hej. när min dator fick virus så formaterade jag om den, allt fungerade bra efter det förutom en sak, ljudet. Jag vet inte hur men på något sett så försvann ljudenheter som uppspelningsenheterna. Detta hände min brors dator också förut men min farbror laddade ner nån sorts fil genom nätet åt hans dator så den sedan fungerade. Jag har ingen aning om var hur eller vad man ska ladda ner för att fixa till det så var snälla och berätta om ni vet. Quote
Wheninrome Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 hej.när min dator fick virus så formaterade jag om den, allt fungerade bra efter det förutom en sak, ljudet. Jag vet inte hur men på något sett så försvann ljudenheter som uppspelningsenheterna. Detta hände min brors dator också förut men min farbror laddade ner nån sorts fil genom nätet åt hans dator så den sedan fungerade. Jag har ingen aning om var hur eller vad man ska ladda ner för att fixa till det så var snälla och berätta om ni vet. Ta reda på vad det är för dator och ladda ner drivrutinerna till ljudkortet. Quote
Guest Lasseska Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 Troligtvis saknas det drivrutiner. Finns på skivan som följer med till moderkortet. Finns även på moderkortets hemsida. För att se vilket moderkort du har, ladda ner ett litet program som heter SIW. Är det en märkesdator/laptop så finns drivrutiner på tillverkarens hemsida. Om du behöver mer hjälp så skriv vad du har för dator. MVH Lasse Quote
LuUu Posted June 9, 2009 Author Posted June 9, 2009 Hej igen. ville bara säga att datorn är en AMD Athlon XP 2600+ Quote
Guest Lasseska Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 Hej igen.ville bara säga att datorn är en AMD Athlon XP 2600+ Ja tyvärr säger det ingenting annat än processorn är en AMD 2600+ Quote
Guest Lasseska Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 Nej det är gratis. Ladda "stand alone" så slipper du installera nåt i datorn. Quote
LuUu Posted June 9, 2009 Author Posted June 9, 2009 okej nu har jag den och jag kollar på fliken "motherboard" vilken av dom är det som är själva moderkortet? Är det "Model" eller "Version" eller om inte någon annan Quote
Guest Lasseska Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 Tillverkare (manufacturer) och modell tack. Quote
LuUu Posted June 9, 2009 Author Posted June 9, 2009 Manufactur: ASUSTeK Computer INC. Model: A7V8X-X Quote
LuUu Posted June 9, 2009 Author Posted June 9, 2009 har kollat upp på ASUS hemsida, skrivit in all info som behövdes och hittade:SoundMAX Audio Driver version 5.12.01.3663 WHQL driver for Windows 98SE,ME,2000,XP är det den rätta för mig? Quote
Guest Lasseska Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us Select produkt (motherboard) select series (Socket A (462) select models (: A7V8X-X) Välj Win XP Ladda ner driver Audio driver och installera dom. Quote
LuUu Posted June 9, 2009 Author Posted June 9, 2009 Ah!! tack såååå mycket!!! det fungerade perfekt tusen tack äntligen kan man lyssna på musik igen ;D Quote
Guest Lasseska Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 Kolla också på din dator i kontrollpanelen, system, maskinvara, enhetshanteraren om det finns fler gulmarkeringar i såna fall kanske du behöver ytterligare drivrutiner till fler saker.. OK bra att det funka då. Lycka till med datorn o spela som tusan. Quote
LuUu Posted June 9, 2009 Author Posted June 9, 2009 aa ja har gjort de men det var bara ljudenheterna som fattades =) Tack så mycket! Quote
Recommended Posts