Jump to content

7229 läckt, inget IE8 i Windows 7 för Europa

perbear

Recommended Posts

Två nyheter har läckt sedan igår - dels bygge 7229 dels att Europa skall få specialversioner av Windows 7 utan IE8 och eventuellt också utan Media Center.

Löjligt tycker alla som kommenterat informationen och jag kan hålla med, även om jag inte ser det som ett så STORT problem som vissa kommentatorer. HUR SKALL MAN KUNNA KOMMA UT OCH SURFA UTAN WEBBLÄSARE? Men hallå, det finns väl något som heter framförhållning, VA??!! Det är ju bara att ladda ner senaste versionen av ens favoritwebbläsare (en eller flera) redan nu till ett USB-minne (elelr till ens hemmaserver) och installera det första man gör efter W7 är installerat.

Men visst kan man fundera om installationsförfarandet blir lite annorlunda med den europeiska versionen - nu när vi har vant oss vid att internetuppkopplingen är igång hela tiden under installationen för att hämta senaste installationsfiler och att aktiveringen sker automatiskt som ett av slutstegen av installationen.

Det spekuleras också att bygge 7229 blir det sista läckta bygget innan RTM.

[Källa: www.windows7center.com]

Om Windows inte har en webbläsare, vilken skall då ingå i nya datorer som säljs med Windows installerat? Google Chrome? Google Verktygsfält och Google Desktop har jag sett förinstallerat, så varför inte Chrome?

Det bästa är naturligtvis om man kan VÄLJA under installationen om man vill ha in det eller inte.

nu när vi har vant oss vid att internetuppkopplingen är igång hela tiden under installationen för att hämta senaste installationsfiler och att aktiveringen sker automatiskt som ett av slutstegen av installationen.

Huh va? Här kopplas inte in någon nätverkskabel förrän brandvägg och antivirus är installerat. Har jag missat något?

Det snackades ett tag att man fick möjligheten att avinstallera det man inte ville ha... IE, Mediaplayer osv. DET hade varit mer försvarbart tycker jag.

Om jag vill spetsa motorn i min nya Volvo så gör jag det efter att jag köpt bilen... inte fanken kommer bilen utan motor för det?

Det känns som att EU lägger sig i saker bara för att dom KAN... inte för att de bör.

Mange

Det snackades ett tag att man fick möjligheten att avinstallera det man inte ville ha... IE, Mediaplayer osv. DET hade varit mer försvarbart tycker jag.

Det finns redan möjligheter att stänga av IE, Mediaplayer m.m. "Turn Windows features on or off" är funktionen som kommer att skeppas! Inte faen släpper man ett OS utan webläsare! B)

det har även läckt ut en VHD fil idag med build 7231:

7231.0.x86fre.winmain.090608-1900.client_en-us.ultimate.vhd

7229:

7229.0.090604-1901_x86fre_client_en-us_OEM_Ultimate-GRMCULFREO_EN_DVD.iso

7229.0.090604-1901_x64fre_client_en-us_OEM_Ultimate-GRMCULXFREO_EN_DVD.iso

Om jag vill spetsa motorn i min nya Volvo så gör jag det efter att jag köpt bilen... inte fanken kommer bilen utan motor för det?

Det känns som att EU lägger sig i saker bara för att dom KAN... inte för att de bör.

Med tanke på att avintallationer ofta lämnar kvar rester så tycker jag det vore mer intressant att kunna välja att slippa få in det från början.

Det är nog sant om bilmotorn, men även där hade det ju varit väldigt praktiskt om möjligheten att få den utan hade funnits för de som vill det.

Vad gäller EU har jag dock inget att invända, eller jo föresten. Ibland försöker de t.o.m även när de inte kan. :)

Tydligen kommer Win 7 att skeppas utan webläsare trots allt... med förbehållet att datortillverkarna bestämmer vad som skall förinstalleras. Resultatet lär ju bli att datorerna säljs med IE förinstallerat... precis som vanligt! Kanske någon tillverkare väljer en annan webläsare, men knappast ens troligt!

http://microsoftontheissues.com/cs/blogs/m...-windows-7.aspx

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction...;guiLanguage=en

Guest Lasseska

Ang 7229 så kör jag den nu med svenskt språkpaket. Ingen större skillnad mellan 7100 o 7229.

Alltså ingen större anledning att byta. Kanske känns lite rappare (vill ju gärna tro det iallafall)

Har testat de flesta byggen tidigare, men nu väntar jag till RTM släpps.

Läste nånstans att den snart är här. Ja det var lite info om senaste bygget.

Återkommer om jag hittar viktiga nyheter i detta bygge.

Ang 7229 så kör jag den nu med svenskt språkpaket. Ingen större skillnad mellan 7100 o 7229.

Alltså ingen större anledning att byta. Kanske känns lite rappare (vill ju gärna tro det iallafall)

Har testat de flesta byggen tidigare, men nu väntar jag till RTM släpps.

Läste nånstans att den snart är här. Ja det var lite info om senaste bygget.

Återkommer om jag hittar viktiga nyheter i detta bygge.

Var kan man hitta det svenska språkpaketet till 7229 x64

Guest Lasseska
Var kan man hitta det svenska språkpaketet till 7229 x64

<< LÄNK BORTTAGEN >>

Stor fil, alla språk.

Och även här (liten fil) iallafall för x32, x64 kommer senare (ikväll kanske)

<< LÄNK BORTTAGEN >>

Edited by Stenis
Otillåtna länkar

Måste även flika in här och säga att 7229 definitivt känns rappare rent generellt. Men blir nog som innan sagts den sista builden jag kör innan RTM släpps. Något annat nytt är inget jag märkt, men det är ju oftast underhuven ändringar så de är inte alltid så lätt att upptäcka :)

Fråga ang ie / inget ie.

Kommer man sälja både "E" versioner samt "vanlig" version som retail i europeiska länder precis som med XP ?

Som jag förstått det så påverkar beslutet endast OEM, dvs vad som kommer förinstallerat. Du som köper det "löst" som retail ska kunna välja med eller utan "E".

då är det ju ingen spektakulär nyhet egentligen, om man nu får valfriheten att köpa E eller icke E, för exakt samma sak är det ju med XP, där du kan köpa N eller inte N .

då är det ju ingen spektakulär nyhet egentligen, om man nu får valfriheten att köpa E eller icke E, för exakt samma sak är det ju med XP, där du kan köpa N eller inte N .

Eftersom endast 5% är retail så är det i allra högsta grad intressant om IE kommer förinstallerat eller inte. Nu vet vi ju inte hur det blir i slutändan men på sikt kan de ju leda till minskade andelar för IE och ökade för andra webbläsare.

Eftersom endast 5% är retail så är det i allra högsta grad intressant om IE kommer förinstallerat eller inte. Nu vet vi ju inte hur det blir i slutändan men på sikt kan de ju leda till minskade andelar för IE och ökade för andra webbläsare.

En positiv utveckling med andra ord. På flera sätt :)