Kaths Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 (edited) Hej! Jag har installerat och avinstallerat Ad-aware på min bärbara dator ett antal gånger nu. Programmet scannar av och hittar saker, men det är när jag trycker på "perform action now" det inte händer någonting, den står och harvar i timmar utan resultat, någon som kan vara snäll och hjälpa mig med mitt problem? Mvh Kath Edited June 15, 2009 by Malou Rubriken förtydligad: Tråden flyttad till => Säkerhetsprogram (antivirus, brandväggar, antispionprogram, HIPS m.fl): Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 Hej Kaths! Du kan nog gott göra dig av med programmet, såvida du inte har en betalversion. Vad jag vet, så är Ad-aware inte vad det var för många år sedan. Det finns betydligt bättre liknande, om du nu måste använda dylika. Själv använder jag inga sådana här program längre och kan inte rekommendera dig något. Skulle jag rekommendera dig något så är det NOD32 Antivirus eller Eset Smart Security som även innehåller en brandvägg mm. NOD32 har jag använt sedan 2001 och idag klarar NOD32 även att skydda mot det som dessa program ovan gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaths Posted June 15, 2009 Author Share Posted June 15, 2009 Hej Kaths!Du kan nog gott göra dig av med programmet, såvida du inte har en betalversion. Vad jag vet, så är Ad-aware inte vad det var för många år sedan. Det finns betydligt bättre liknande, om du nu måste använda dylika. Själv använder jag inga sådana här program längre och kan inte rekommendera dig något. Skulle jag rekommendera dig något så är det NOD32 Antivirus eller Eset Smart Security som även innehåller en brandvägg mm. NOD32 har jag använt sedan 2001 och idag klarar NOD32 även att skydda mot det som dessa program ovan gör. Hej och Tack så mycket för svar Jag har NOD 32, så om det är som du säger så fortsätter jag med det och avinstallerar Ad-aware. Mvh Kath Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 Hej!Jag har installerat och avinstallerat Ad-aware på min bärbara dator ett antal gånger nu. Programmet scannar av och hittar saker, men det är när jag trycker på "perform action now" det inte händer någonting, den står och harvar i timmar utan resultat, någon som kan vara snäll och hjälpa mig med mitt problem? Mvh Kath Byt ut Ad-aware mot ett bättre program, som t.ex Malwarebytes' Anti-Malware! NOD32 är bra, men definitivt ingen garanti motsvarande den övertro OlleBull tycks ha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaths Posted June 15, 2009 Author Share Posted June 15, 2009 Byt ut Ad-aware mot ett bättre program, som t.ex Malwarebytes' Anti-Malware! Hej e-son och Tack för svar. Jag får titta på det programmet eller anser du också att man klarar sig med NOD 32? Mvh Kath Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 (edited) Hej e-son och Tack för svar.Jag får titta på det programmet eller anser du också att man klarar sig med NOD 32? Mvh Kath NOD32 är ett antivirusprogram, och som sådant är det bra! Dessvärre finns det rätt mycket skit därute som inte sorterar under beteckningen virus. Ett program som Malwarebytes kan alltså vara bra att ha, för att skanna av datorn med jämna mellanrum... hur som helst, så gör det definitivt ingen skada! Gratisvarianten räcker dock gott och väl till. Edit: Glöm bara inte att uppdatera programmet manuellt före varje skanning! Det kommer nya definitioner ett par ggr/dag! Edited June 15, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raven_Crystal Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 NOD32 är ett antivirusprogram, och som sådant är det bra! Dessvärre finns det rätt mycket skit därute som inte sorterar under beteckningen virus. Ett program som Malwarebytes kan alltså vara bra att ha, för att skanna av datorn med jämna mellanrum... hur som helst, så gör det definitivt ingen skada! Gratisvarianten räcker dock gott och väl till. Edit: Glöm bara inte att uppdatera programmet manuellt före varje skanning! Det kommer nya definitioner ett par ggr/dag! Det ska jag testa det programmet Malwarebytes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 e-son! Märkligt, men jag hittat inget, när jag scannar med Malwarebytes Har kört med NOD32 nu i flera år, utan att dessa program typ Malwarebytes hittar något på mina datorer.. Måste var imun mot skräpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 e-son!Märkligt, men jag hittat inget, när jag scannar med Malwarebytes Har kört med NOD32 nu i flera år, utan att dessa program typ Malwarebytes hittar något på mina datorer.. Måste var imun mot skräpet. Det är bara att gratulera till att du har en ren dator, men det innebär inte per automatik att alla andra också har det... oavsett NOD32 eller något annat program! Det är självklart det personliga datoranvändandet, surfbeteendet m.m som avgör huruvida skiten kommer in i burken eller inte. Min poäng var bara att det är lite farligt med en överdriven tro på ett specifikt skyddsprogram. Det FINNS nämligen inga 100%-iga skydd! Och dessutom... hur skulle du kunna vara rimligt säker på att datorn är ren, om du inte provar från tid till annan med div. program, typ Malwarebytes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 En dator från 2001 Compaq EVO 310 med XP Pro och några smärre spionkakor inget annat och datorn fungerar normalt, inga konstigheter, aldrig ett virus. Den datorn har jag använt till det mesta, när det gäller risker. Används numera till släktforskning och surfning normalt av hustrun. Datorn är som ny. En dator Dell Dimension 5000 från 2005 med XP Pro, aldrig virus eller andra otrevligheter. Är som ny. En laptop från Toshiba som jag kör Vista Buisness på, köpt i september förra året. Experimenterar mycket med virtuella installationer på VMware Workstation och nu senast Windows 7. Brukar använda avast gratisversion på dom virtuella. Fast rgentligen behövs det ju inte. Installerade nyligen SuperCat 4.5 på denna eftersom programmet nu är kompatibelt med Vista, skönt att slippa sökfunktionen och indexreingen i Vista. SuperCat ersätter detta med råge. Genom att stänga av indexeringen, defrag och Defender startar datorn på 35 sekunder, jag kan då klicka in mig på nätet. Aldrig virus eller andra otrevligheter, än så länge. SuperCat indexerar disken på någon minut. http://no-nonsense-software.com/supercat/ På laptopen har jag NOD32 Antivirus 3.0 och på dom andra version 2.7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaths Posted June 15, 2009 Author Share Posted June 15, 2009 Jag har laddat ner Anti Malware och tycker det är värt att testa det, eftersom Ad-aware inte alls fungerar för mig. Tack snälla ni som hjälpt mig:) Mvh Kath Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted June 20, 2009 Share Posted June 20, 2009 Byt ut Ad-aware mot ett bättre program, som t.ex Malwarebytes' Anti-Malware! Jag har testat Malwarebytes ett tag och det ser bra ut men hur ser du på det faktum att Malwarebytes saknar realtidsskydd i de fall att man har datorn uppkopplad dygnet om MVH Göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted June 20, 2009 Share Posted June 20, 2009 hur ser du på det faktum att Malwarebytes saknar realtidsskydd i de fall att man har datorn uppkopplad dygnet om Det finns realtidsskydd om du betalar för det, dock ser jag inget stort behov... förutsatt att man har ett fullgott skydd i form av brandvägg/antivirus. Jag ser Malwarebytes mer som ett verktyg att rensa med, om olyckan ändå skulle vara framme. Plus att man får lite extra koll genom att scanna någon gång då och då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts