Jump to content

Nätverks funderingar.

Recommended Posts

Var idag nere på stan och köpte ett Comhem paket (TV, bredband och telefoni). Har nu kopplat in modemet ock det funkar kanon.

Har idag dragna kablar i hela lägenheten så dom vill jag fortsätta att använda. Det trådlösa Comhem modemet kopplas in i vardagsrummet och min gamla router står i sovrummet. För att slippa göra några förändringar i kabel dragningen så undrar jag.

Kan jag få Comhem modemat att funka i hop med min gamla router (D-Link DIR-655) som också har trådlös funktion.

Om det går så är det enbart internettrafiken som blir trådlös.

Jadå... koppla D-Linken i en av comhem-modemets portar så kan du behålla ditt gamla nätverk intakt. Sen kan du välja om du vill strula med eventuella portöppningar i bägge routrarna eller köra DMZ till D-Linken. Kort sagt.... det går bra att köra flera routrar efter varandra, och det finns några olika lösningar hur!

Problemet var att de skulle hålla kontakten trådlöst. Jag hittar igen stans i D-Linken hur den skall hitta internet trådlösts.

Nej det går naturligtvis inte... då blir det till att byta ut D-linken, eller komplettera... om det finns något maskin för det! :)

Ber om ursäkt för missuppfattningen!

Funktionen som du söker tror jag är "Bridging".

Finns under Setup -> Wireless -> Bridging i SA EPC2434 modemet

Funktionen ska väl vara så här?

| -> EPC2434 -> **Trådlöst** -> Dlink -> **Trådade klienter**