Gå till innehåll

UAC i Windows 7 AV/PÅ


nasarf

Recommended Posts

Hej,

Har i ett par veckors tid nu använt mig av Windows 7 RC 64bit.

Provade ett tag att ha UAC avstängt, men råkade ut för malware vid besök på olika mer eller mindre kända sidor med nyttig information.

Provade med UAC på i standard läge, råkade inte ut för malware vid besök på samma sidor.

Windows defender körs som standard.

Avast antivirus körs som standard.

UAC är verkligen bra, om det nu är så som jag tror att UAC även kan förhindra malware att ta sig in i burken. Rätt/fel? För om det är rätt borde det inte finnas något läge där UAC är avstängt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UAC är verkligen bra, om det nu är så som jag tror att UAC även kan förhindra malware att ta sig in i burken. Rätt/fel? För om det är rätt borde det inte finnas något läge där UAC är avstängt.

Ja, UAC i Vista är ett mycket bra skydd, tas t ex upp i dessa två artiklar:

http://www.idg.se/2.1085/1.164287

http://www.idg.se/2.1085/1.166702

Däremot så är visst inte standardinställning för UAC i Windows 7 så bra har jag för mig att jag läste någonstans nyligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska väl inte sätta UAC på pedistal. Det är en fundamental säkerhetsidé som finns i alla moderna operativsystem. Program körs med låga rättigheter om inget annat behövs. Har man en webbläsare med säkerhetshål slutar en attack med en krasch om man har UAC på. Har man UAC av så kan vad som helst exekveras.

UAC i Windows 7 är helt ok men har haft 2 säkerhetshål hittils. Dock är ju Windows 7 endast i RC-stadiet så den sista kända säkerhetsmissen kommer garanterat fixas innan RTM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar detta inte mycket mera om användaren än UAC?

Ganska enkelt att inte drabbas genom att inte så fort det dyker upp en ruta klicka på OK eller att acceptera konstiga erbjudanden och klicka på blinkande banners.

Men visst UAC och IE's skyddade läge är 2 bra funktioner, men med sunt förnuft och viss försiktighet kommer man långt med! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar detta inte mycket mera om användaren än UAC?

Ganska enkelt att inte drabbas genom att inte så fort det dyker upp en ruta klicka på OK eller att acceptera konstiga erbjudanden och klicka på blinkande banners.

japp, som sagt, jag har aldrig använt uac och liknande, brukar även sätta låg säkerhetsnivå för att slippa dumma frågor från datorn, och har aldrig haft några problem på den fronten =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar detta inte mycket mera om användaren än UAC?

Ganska enkelt att inte drabbas genom att inte så fort det dyker upp en ruta klicka på OK eller att acceptera konstiga erbjudanden och klicka på blinkande banners.

Men visst UAC och IE's skyddade läge är 2 bra funktioner, men med sunt förnuft och viss försiktighet kommer man långt med! :)

japp, som sagt, jag har aldrig använt uac och liknande, brukar även sätta låg säkerhetsnivå för att slippa dumma frågor från datorn, och har aldrig haft några problem på den fronten =)

Fast nu räcker ju inte försiktighet i alla fallen eftersom du inte ens behöver trycka OK på någonting för att få det mest gigantiska viruset om du inte har UAC på. Räcker du spelar upp en ljudfil, läser ett dokument, ser en bild eller en hemsida om du har sårbarheter i dina program (IE har många sårbarheter). UAC stoppar allt detta med en krasch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På datorn fick jag under de här veckorna av någon anledning en hel del skumma poster i HiJackThis loggorna jag analyserat. Tjänster som inte behövs och som något program försökt att lägga till.

Jag har enligt avast haft en hel del malware på datorn som den dock lyckats rensa.

Jag måste då hurra för UAC i Windows 7. Kommer aldrig stänga av något som har med den att göra. Speciellt inte då barnen även sitter vid datorn titt som tätt.

Hejja Microsoft.

Hejja Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På datorn fick jag under de här veckorna av någon anledning en hel del skumma poster i HiJackThis loggorna jag analyserat. Tjänster som inte behövs och som något program försökt att lägga till.

Jag har enligt avast haft en hel del malware på datorn som den dock lyckats rensa.

Har du låtit Malou kolla loggar med hjälp av fler program? För om du menar att du bara har använt Avast och HijackThis så kan det ju fortfarande finnas kvar mycket skadligt i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej,

Jag har inte låtit Malou kolla på loggarna, kanske borde göra det? Har sökt igenom burken ett par gånger denna vecka med,

Windows Defender

Avast Antivirus FREE

HiJackThis

CCleaner

Spybot Search & Destroy

Jag vet inte vart jag ska lägga upp loggen bara.

xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...