Gå till innehåll

Nytt säkerhetsprogram...vilket skall jag välja...


Recommended Posts

Hej!

Dags för rådgivning! Har kört AVG anti-virus 8.5 men nu är snart licensen slut.

Skall jag fortsätta eller är det någon som har några förslag på alternativ?

Har två datorer så en ny AVG omgång (2 år) skulle gå på +500:- om jag fattat saken rätt.

Inte mycket pengar per dag men tänk om det finns BÄTTRE och billigare...

Välkommen med tips!

Med vänlig hälsning Kjell-Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG Free är för begränsat. Ett antivirusprogram som inte skyddar mot rootkit är inte mycket värt…

Avira AntiVir Personal (gratis) är ett bättre val, eller Comodo Internet Security (gratis), som har antivirus, HIPS och brandvägg. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOD32 rekommenderar jag, om du nu tänker byta. Har använt det sedan 2001 på mina datorer.

avast skulle jag föredra, om jag måste välja ett gratisprogram, det är bättre än vad ryktet säger.

Ovan gäller Antivirus och dessa är enkla och kräver minimalt av både användaren och datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ClamWin? Det enda som talar för ClamWin/ClamAV är väl den öppna källkoden…

Please note that ClamWin Free Antivirus does not include an on-access real-time scanner. You need to manually scan a file in order to detect a virus or spyware.

http://www.clamwin.com/content/view/71/1/

Vill man använda ClamAV är Spyware Terminator ett bättre val. Då får man HIPS också. ;)

ClamAV Integration - optional integration of the ClamAV real-time shields provides active protection against over 100,000 threats identified by the ClamAV team.

HIPS - Host Intrusion Prevention System, or HIPS, protects a computer from execution of undefined threats that can infiltrate your system through any of a host of security holes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ClamWin? Det enda som talar för ClamWin/ClamAV är väl den öppna källkoden

http://www.clamwin.com/content/view/71/1/

Vill man använda ClamAV är Spyware Terminator ett bättre val. Då får man HIPS också. ;)

Vill man använda ClamAV, måste man köra ett Linuxoperativ... och dessutom vara haj på att hacka i konsollen! Är man inte haj på konsollen, kan man köra KlamAV istället... vilket är i princip samma sak som ClamAV, fast med GUI! ;)

ClamWin använder sig bara av ClamAV´s sökmotor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man använda ClamAV, måste man köra ett Linuxoperativ... och dessutom vara haj på att hacka i konsollen! Är man inte haj på konsollen, kan man köra KlamAV istället... vilket är i princip samma sak som ClamAV, fast med GUI! ;)

ClamWin använder sig bara av ClamAV´s sökmotor!

Jag ifrågasatte inte varför man skulle använda ClamWin istället för ClamAV, utan varför man alls skall använda Clam. ;) Jag vet att ClamWin är en Windows-tillämpning baserad på ClamAV-skannern. En annan tillämpning är Spyware Terminator, och den är mer utvecklad än ClamWin. ST har ju realtidsskanning och, inte minst, HIPS. Snyggare gränssnitt också, och på svenska. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ifrågasatte inte varför man skulle använda ClamWin istället för ClamAV, utan varför man alls skall använda Clam. ;) Jag vet att ClamWin är en Windows-tillämpning baserad på ClamAV-skannern. En annan tillämpning är Spyware Terminator, och den är mer utvecklad än ClamWin. ST har ju realtidsskanning och, inte minst, HIPS. Snyggare gränssnitt också, och på svenska. :)

Mjoo... till Windows finns det betydligt bättre alternativ än Clam... jag ville bara märka ord lite. Jag får sådana anfall ibland! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...