Gå till innehåll

desperat hjälp av frameset !


dj_Script

Recommended Posts

håller på med en sida och har lagt in följande kod

<html>

<head>

<title> Borttaget av mig</title>

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />

<meta name="robots" content="index, follow" />

<meta name="keywords" content="Borttaget av mig" />

<meta name="description" content="Borttaget av mig" />

<link rel="shortcut icon" href="Borttaget av mig" />

</head>

<frameset rows="0%,*" border="0" bordercolor="#FF00FF" >

<frame src="Borttaget av mig" bordercolor="#FF00FF">

<frame src="index.php">

</frameset>

</html>

som ni ser så är det ingen avacerad kod men jag la märke till att sidan inte ens visas på gammal IE läser kan man lösa detta på något sätt?

eller kan man anväda en kod som pekar mot en annan sida om användare använder gammal IE?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var länge sedan jag använde frames och nyss hemkommen 01:30 efter midsommarfirande är kanske inte bästa tillfället att försöka minnas. :)

Men har du testat att sätta storlekarna till "1,*" istället? Den gamla IE kanske inte accepterar 0 i storlek.

Den bästa lösningen är kanske att slänga in följande kod innan din </frameset> så gör du hela Internet en tjänst.

<noframes>

<p>Din webbläsare är gammal och kass, uppdatera till något modernare!</p>

</noframes>

Varför vill du ha en osynlig frame? Tänker du spela musik i den? Isåfall är det nödvändigt för sidan? Påtvingad musik är oftast bara irriterande och gör att folk lämnar din sida snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var länge sedan jag använde frames och nyss hemkommen 01:30 efter midsommarfirande är kanske inte bästa tillfället att försöka minnas. :)

Men har du testat att sätta storlekarna till "1,*" istället? Den gamla IE kanske inte accepterar 0 i storlek.

Den bästa lösningen är kanske att slänga in följande kod innan din </frameset> så gör du hela Internet en tjänst.

<noframes>

<p>Din webbläsare är gammal och kass, uppdatera till något modernare!</p>

</noframes>

Varför vill du ha en osynlig frame? Tänker du spela musik i den? Isåfall är det nödvändigt för sidan? Påtvingad musik är oftast bara irriterande och gör att folk lämnar din sida snabbare.

tack för stor hjälp.

jag har testat att ändra storlekarna i framen men det hjälper inte.

koden <noframes> låter intressant, kan man vidarebefordra äldre ie genom den koden ? så att dem slipper själva frame sidan och går direkt till index.php?

haha sidan är till ett stort kommande event och hela conceptet är just den låten så den måste höras :/

hur mycket det än blöder i dina öron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för stor hjälp.

jag har testat att ändra storlekarna i framen men det hjälper inte.

koden <noframes> låter intressant, kan man vidarebefordra äldre ie genom den koden ? så att dem slipper själva frame sidan och går direkt till index.php?

haha sidan är till ett stort kommande event och hela conceptet är just den låten så den måste höras :/

hur mycket det än blöder i dina öron.

Ok men då är det inget problem med musik, då förväntar sig besökarna nästan det ju. Det är kanske inte så att dina besökare förväntas återkomma om och om igen heller utan när de tagit del av informationen en gång är de klara liksom. Jag menar mer t.ex om Stenis skulle få för sig att lägga musik här på denna sidan bara för HAN tycker det är en trevlig låt så skulle det nog driva många till vansinne.

Det är inte så att frames råkat bli avstängt på något vis i den gamla IE? För stöd för frames har ju funnits sedan urminnes tider. Vilken version handlar det om exakt?

Minns inte om det går att automagiskt skicka vidare i <noframes> men du kan ju i alla fall göra en helt vanlig länk. "Typ RAMAR stöds ej av din webbläsare, klicka här för att komma vidare".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo du kan skicka vidare läsare till andra sidor med javascript. Du sysslar med fel verktyg. html är inte till för att agera sånna här saker utan det är mer till för att märka en text som fet och sånt simpelt. Använd java eller flash om du vill göra en ordentlig sida. Silverlight är också ett val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

html är inte till för att agera sånna här saker utan det är mer till för att märka en text som fet och sånt simpelt. Använd java eller flash om du vill göra en ordentlig sida. Silverlight är också ett val.

Det där vill jag inte hålla med om. HTML används för att strukturera innehållet, CSS används för att layouta det. Java, Flash, Silverlight osv bör bara användas när det verkligen behövs och är absolut ingen förutsättning för att göra en "ordentlig sida". Snarare tvärtom, sidor som använder det för mycket tenderar att vara väldigt dåligt gjorda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså.. HTML är ett märkspråk, alltså bara en beskrivning av statisk tråkig text / tabeller / bilder. Visst kan javascript komma in och göra det lite dynamiskt men det har ingen chans mot java / silverligt / flash som alla tre är programemringsspråk där du kan göra exakt vad du vill. Att hålla på och spela upp musik med ett märkspråk är bara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...