Chillie Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 Hej! Idag släpptes Voddler - som Spotify men för film. Är det någon som har testat betaversionen? http://www.idg.se/2.1085/1.238079/premiar-...ensk-filmtjanst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 Nej men det verkar intressant. Dock är det väldigt lite info ute nu, tex har jag inte sett en enda bild eller något om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Nej men det verkar intressant. Dock är det väldigt lite info ute nu, tex har jag inte sett en enda bild eller något om det. Vill man försöka vara lite synsk och ta sig en titt i kristallkulan, så kan man se en tjänst där nya och halvnya filmer kommer att kosta ungefär detsamma som i dag... det enda som förändras är distributionsformen. Och det är väl där någonstans som hela fildelningsproblematikens kärna ligger... några få kapitalstarka marknadsaktörer kräver att få fortsätta ockra på konsumenter och dom VERKLIGA upphovsmännen. Enda möjligheten för en dylik tjänst att lyckas, är att världens regeringar fortsätter stifta, och förstärka, dom kontrollagar som IPRED bara är början på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Om man kollar idag på TV6 som är en kanal som visar många bra serier och filmer kan man jämföra denna kanalen med voddler; TV6 är HELT gratis att kolla på men du får reklam som finansierar det hela. Den enda skillnaden melan voddler och TV6 är att TV6 använder en urgammal teknik - televisionen. voddler är ju exakt samma sak bara det att filmer som visas genom television måste styras av ett schema medan tekniken som voddler kommer med låter dig själv bestämma schemat. Jag ser helt enkelt voddler som en helt vanlig TV-kanal fast som använder bättre teknik. Även är radio vs. spotify samma sak; en radiokanal är gratis att lyssna på men finansieras av reklam. Låtarna som spelas är efter ett schema eftersom radiotekniken inte låter dig själv bestämma vad du ska lyssna på och när. Spotify är ju exakt som en radio fast där du har bättre teknik som låter dig lyssna efter ditt egna schema. Självklart kommer detta fungera Men sen så kan man ju även locka med lite fördelar såsom bättre kvalitet och snabbare tillgång till nya titlar för de som betalar. Som sagt är spotify och voddler bara en teknisk uppdatering. Dock måste ju alla skivbolag osv fatta detta, vilket tex metallica inte verkar göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Men streamad film är totalt ointressant för mig då jag inte är beredd att betala för något sämre än 720p med bra bitrate och det klarar inte min 24mbit ADSL uppkoppling av. Hade Telia digital-TV via bredband ett tag men kunde inte få tillgång till HD kanaler för att jag inte är en av de få som bor i någon storstad och är bortskämd med fiber. Att satsa på streaming idag är helt idiotiskt och även om 10-20 år när något snabbare än ADSL kanske kan ses som standard i vårt avlånga land så kommer priset för tittandet säkert vara orimligt högt. Nä sluta tramsa och släng upp en laglig torrenttracker där jag kan betala ett rimligt pris för att tanka ner filmer i toppkvalitet istället. Hur svårt kan det vara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Men streamad film är totalt ointressant för mig då jag inte är beredd att betala för något sämre än 720p med bra bitrate och det klarar inte min 24mbit ADSL uppkoppling av. Hade Telia digital-TV via bredband ett tag men kunde inte få tillgång till HD kanaler för att jag inte är en av de få som bor i någon storstad och är bortskämd med fiber. Att satsa på streaming idag är helt idiotiskt och även om 10-20 år när något snabbare än ADSL kanske kan ses som standard i vårt avlånga land så kommer priset för tittandet säkert vara orimligt högt. Nä sluta tramsa och släng upp en laglig torrenttracker där jag kan betala ett rimligt pris för att tanka ner filmer i toppkvalitet istället. Hur svårt kan det vara... Fast nu har du uppenbarligen fel eftersom Apple TV redan klarar av att streama HD på vanligt bredband. Lösningen heter stor buffert. Självklart finns det inte en enda normal kille som har ett internet som klarar av att se på HD film streamad direkt från internet utan någon buffert, men om man lägger på en typ 1 GB stor buffert där man får filmen buffrad i typ 2 - 5 minuter innan man börjar se den (2 - 5 minuter av buffring, inte 2 - 5 minuter buffrad film) sätter internetuppkopplingen bara hur lång tid du behöver buffra. Så i vilket fall som helst så blir det snabbare än att ladda ner filmen. Så i praktiken kan en kille med vanligt bredband sätta på buffringen av någon fet film och sen gå och typ pinka ganska mycket och sen komma tillbaka så har han definitivt tillräcklig buffert för att kunan se filmen. Sen i framtiden komemr ju snababre internet som då gör, som sagt, att man behöver buffra kortare tid. Edit: jag har lixom sett med mina egna ögon hur lite tid man behöver buffra en hd film med apple tv. Såg wwdc där dom visade och förmodligen har dom något fett internet där men det gick ricktigt snabbt, filmen buffrade i typ 20 sekunder och sen kunde man kolla på den i HD. En bra planerad buffring börjar ju med att buffra upp beroende på hur lång filmen är, och sen räknar den ju ut att buffern komemr krympa med tiden man ser på filmen eftersom internet inte hänger med och så har den räknat ut att buffern kommer vara precis tom när filmen är slut. På det viset kan man ju optimera tiden man behöver buffra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Ja du har helt rätt, mitt tänk baserades på erfarenheten från Telias digital-Tv via bredband. Det skulle visserligen gå att göra samma sak där men det är tydligen inte en lösning som är intressant för dem. Det hade väl gett dålig publicitet om folk som inte förstår varför börjat snacka om att det minsan tar 5 minuter innan man får bild när man bytat kanal. Fast det förändrar inte min önskan att hellre ha en fungerande laglig torrenttjänst än en streamad lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Ja du har helt rätt, mitt tänk baserades på erfarenheten från Telias digital-Tv via bredband. Det skulle visserligen gå att göra samma sak där men det är tydligen inte en lösning som är intressant för dem. Det hade väl gett dålig publicitet om folk som inte förstår varför börjat snacka om att det minsan tar 5 minuter innan man får bild när man bytat kanal. Fast det förändrar inte min önskan att hellre ha en fungerande laglig torrenttjänst än en streamad lösning. Ja, att ha en vanlig TV-kanal streamad över bredband kräver ju extrem internethastighet eftersom man inte kan buffra något eftersom det inte blir några avbrott, utan det är ju hela tiden bild och ljud som ska skickas. Voddler har ju uträkneliga avbrott som gör att man kan optimera buffertanvändning. En fråga jag tänkt på bara: det här med "allt ska ut i molnet" har jag aldrig greppat men det slog mig nu att spotify och voddler är väl molntjänster? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Jag hörde någon förståsigpåare i en podcast nyligen som ville definiera molntjänster ungefär såhär "där man centraliserat resurser på internet för att göra besparingar och få skalbarhet". Om det är den korrekta definitionen så tycker jag inte riktigt Spotify och Voddler (antar jag) platsar då de i första hand går ut på att bibehålla kontrollen över datan. Men spontant skulle jag nog hålla med dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sepe2 Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 BBB har mera info om Voddler på deras hemsida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts