Gå till innehåll

Växlingsfil


hejsanhejsan

Recommended Posts

Tittade lite på bilden och det ser ju ut som du har 1313MB i Ram minnen.

Det brukar fungera snabbast och bäst om man inte använder växlingsfilen i windows, eftersom den segar ner.

Går snabbare om minnet körs helt genom maskinvaran istället, men visst skulle ditt Ram minne haverera på datorn så försvinner ju också datan som finns lagrad där. (Det ska mycket till om datan i en fil går förlorad).

Får du behov utav att något kräver ännu mer minne än det som du har installerat "Ram minnet"

Då kan du alltid sticka in ett eller flera USB minnen att öka upp det med genom Ready boost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den rekommenderade växlingsfilen skall ju vara ca:1.5 ggr det installerade ramminnet

så med 1519 MB rek så borde ditt ramminne vara 1024 MB

och det är alldeles för lite för att stänga av växlingsfilen

du kan ju i och försig öka på växlingsfilen men om det är så att du har problem

så är det bättre att installera mera ramminne

1 gig extra hittar du säkert under femhundringen

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade lite på bilden och det ser ju ut som du har 1313MB i Ram minnen.

Det brukar fungera snabbast och bäst om man inte använder växlingsfilen i windows, eftersom den segar ner.

Går snabbare om minnet körs helt genom maskinvaran istället, men visst skulle ditt Ram minne haverera på datorn så försvinner ju också datan som finns lagrad där. (Det ska mycket till om datan i en fil går förlorad).

Får du behov utav att något kräver ännu mer minne än det som du har installerat "Ram minnet"

Då kan du alltid sticka in ett eller flera USB minnen att öka upp det med genom Ready boost.

Tack för alla svaren.

Ram minnet är 1 GB. Jag har två externa hårddiskar där jag har allt jag kan ha; program,dokument,fotografier osv.

USB minnet - och ready boost; något som man inte kan göra med externa hårddiskar?

Att utöka ramminnet - det kanske man inte kan göra själv 500 kr är ju inga summor men det kostar 550 kr att ha en datakille.

Är ju väldigt intresserad av datorer/bildbehandling men man kan ju förstöra mycket om man pillar.

En fråga om CPU - den står på 12 %?

Jatta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja säga det är genom att pilla som man lär sig :)

Se bara upp för statisk elektrisitet och kortslutningar.

Vilken typ av hårddisk intern eller extern tror jag är av mindre betydelse om man tänker öka upp minnet genom USB minnen. Kräver ju bara att där finns USB portar som man kan använda.

Cpu betyder processorn som du har i datorn och 12% är ingenting.

Användningen där växlar upp och ner hela tiden beroende på vad du gör och villka program som körs osv.

Absolut inget att oroa sig över om det bara står 12%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja säga det är genom att pilla som man lär sig :)

Se bara upp för statisk elektrisitet och kortslutningar.

Vilken typ av hårddisk intern eller extern tror jag är av mindre betydelse om man tänker öka upp minnet genom USB minnen. Kräver ju bara att där finns USB portar som man kan använda.

Cpu betyder processorn som du har i datorn och 12% är ingenting.

Användningen där växlar upp och ner hela tiden beroende på vad du gör och villka program som körs osv.

Absolut inget att oroa sig över om det bara står 12%

Har nu gått igenom vad ReadyBoost är för något och kollat mina externa hd:n men får svaret att det inte går att snabba upp datorn med dem.

Har nu läst att det skall vara:

minst 64 MB

USB 2.0

Läshastighet minst 3,5 MB/s

Skrivhastighet minst 2,5 MB/S

Dessa mått...

har varit på prisjakten och fått fram olika USB-minnen för där finns alla dessa mått angivna... men i GB.

Vet du något USB-minne på raken eller kan du översätta dessa mått.

Tacksam att du har svarat - men om du har mycket annat för dig skall jag försöka åka till elgiganten (bara 60 km) för de brukar ha systemvetare som försäljare.

Jatta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker förstå mig på vad jag skall gör för att öka/justera växlingsfilen på rätt sätt?

Windows sköter detta bäst på egen hand.

Växlingsfilen utnyttjas bara när du försöker starta upp mer program än vad som finns plats för i RAM-minnet.

Först då börjar systemet kännas trögt och man ser på disklampan att datorn får jobba mycket med disken (växlingsfilen).

Får du denna typ av prestandaproblem så skall du köpa till mera RAM-minne.

Med mera minne så minskar behovet avsevärt av växlingsfil.

ReadyBoost kan snabba upp start av program om din hårddisk är väldigt långsam.

Den påverkar dock inte växlingsfilens behov, storlek eller användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows sköter detta bäst på egen hand.

Växlingsfilen utnyttjas bara när du försöker starta upp mer program än vad som finns plats för i RAM-minnet.

Först då börjar systemet kännas trögt och man ser på disklampan att datorn får jobba mycket med disken (växlingsfilen).

Får du denna typ av prestandaproblem så skall du köpa till mera RAM-minne.

Med mera minne så minskar behovet avsevärt av växlingsfil.

ReadyBoost kan snabba upp start av program om din hårddisk är väldigt långsam.

Den påverkar dock inte växlingsfilens behov, storlek eller användning.

Tack för ditt svar.

Har varit inne på systemet och där står det att växlingsfilen är för belastad- en ny fråga - disklampa? Vad är det för något?

Jag har googlat runt och förstått att det enda alt är att köpa mer Ram-minne.

Än en gång - tack för alla svar.

Jatta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Har varit inne på systemet och där står det att växlingsfilen är för belastad- en ny fråga - disklampa? Vad är det för något?

Jag har googlat runt och förstått att det enda alt är att köpa mer Ram-minne.

Än en gång - tack för alla svar.

Jatta

"Disklampa" är en liten lampa fram på fronten av datorn (uppå på en bärbar) som blinkar när disken används. :)

På din bild visas upptill en ruta som du har bocka ur. Bocka i den igen och låt Windows sköta växlingsfilen helt automatiskt.

Växlingsfilen är kanske för fragmenterad (uppdelad i småbitar).

Kör disk-defragmentering (disken - Egenskaper - Verktyg - defragmentering).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med förgående inlägg, upplever man inga problem med att systemet varnar och visar på ett segt betende då man använder datorn så finns det ju igentligen heller inget att behöva oroa sig över.

Personligen så är jag själv ingen utbildad fackman på detta området men bistår gärna med de erfarenheterna jag själv har fått genom några års personligt användande av stationär dator och laptop.

Ett första tipps som man kan använda sig utav om man känner sig intresserad utav att öka på eller byta minneskort i datorn (Antar att du kör med en stationär dator som innehåller ett Moderkort där processor och Minneskorten finns)

Så kan ett första råd vara att leta upp en produkt manual som avser din model och titta lite närmare på vad där står vad gäller installerade Minneskort och vilken typ utav minnen som stöds och passar, och även inbyggda begränsningar som ibland finns uppgivna som t.ex antal GB. Vill man byta dessa själv så finns det i de flesta fall en god tillgång på nätet där man kan beställa dessa och få dem skickade hem med posten. Viktigt bara att man då också vet vilken typ och storlek det är man behöver och då kan en produkt manual vara ett bra hjälpmedel.

Har man ingen manual hemma, så går det att tyda fram tillverkaren och modelbeteckningen mm på Moderkortet (Brukar stå inpräntat på kortet klart & tydligt) och där ifrån leta vidare efter en manual som går att ladda ner ifrån tillverkarens websida.

Att byta dessa minnen i en stationär dator är nästan jämförbart med att skifta minneskort på en digitalkamera och igentligen inga konstigheter förutom att det kanske kan behövas en enkel avbitare eller en skruvmejsel för att nå fram till minnesplatsen där korten sitter monterade. Man kan börja med att avlägsna och lossa en sidoplåt på skalet där det finns möjlighet att komma in. OBS! Viktigt glöm ej att dra ut stickkontakten innan du börjar demontera och dona, alltid viktigt att skydda sig och tänka efter före.

Mig veterligen så har Minnet en liten påverkan på hur snabb en dator är och det är igentligen processorn som avgör hur snabbt datorn upplevs arbeta. Om en dator t.ex upplevs väldigt långsam vid start, så kanske det i många fall istället beror på att man har många program som vill starta och laddas upp i startögonblicket tillsammans med tjänster. Något som man kan tänka på och ibland låta rensa upp bland program som man inte tycker sig behöva där och som är onödiga.

Efter hand som du jobbar med datorn efter den har startat upp, så använder varje program som du kör en egen del utav minnet och den delen som blivit använd rensas inte upp igen förän datorn startas om eller bootar upp nästa gång.

Eftersom minne inte frigörs efterhand som datorn används per session, så betyder ju också stora minnen i antal MB eller GB detsamma som mera tid till att kunna köra datorn med minneskrävande program per gång den körs.

Ang. USB, vanligtvis så har datorer USB anslutning för USB 1.0 (max överförings hastighet 12 Mbit/s)

och USB 2.0 (max överförings hastighet 480 Mbit/s)

Har själv ett USB minne ifrån Kingston DataTraveler med Ready Flash 1GB. Och det följde med en pdf beskrivning med minnet som beskriver hur man konfigurerar en Vista dator med Ready Boost.

Minimum requirements: -Microsoft Windows Vista -USB 2.0 port -Compatible flash drive with at least 512MB available space.

Som det såg ut så når man dessa Ready Boost inställningarna genom att gå in på Egenskaper för USB minnet i utforskaren. I vilket fall som helst så kan ju detta vara ett provisoriskt första alternativ att använda innan du hittat något annat Minneskort till datorn som permanent lösning. Ifall det ser ut som du behöver öka upp det hela en aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med förgående inlägg, upplever man inga problem med att systemet varnar och visar på ett segt betende då man använder datorn så finns det ju igentligen heller inget att behöva oroa sig över.

Personligen så är jag själv ingen utbildad fackman på detta området men bistår gärna med de erfarenheterna jag själv har fått genom några års personligt användande av stationär dator och laptop.

Ett första tipps som man kan använda sig utav om man känner sig intresserad utav att öka på eller byta minneskort i datorn (Antar att du kör med en stationär dator som innehåller ett Moderkort där processor och Minneskorten finns)

Så kan ett första råd vara att leta upp en produkt manual som avser din model och titta lite närmare på vad där står vad gäller installerade Minneskort och vilken typ utav minnen som stöds och passar, och även inbyggda begränsningar som ibland finns uppgivna som t.ex antal GB. Vill man byta dessa själv så finns det i de flesta fall en god tillgång på nätet där man kan beställa dessa och få dem skickade hem med posten. Viktigt bara att man då också vet vilken typ och storlek det är man behöver och då kan en produkt manual vara ett bra hjälpmedel.

Har man ingen manual hemma, så går det att tyda fram tillverkaren och modelbeteckningen mm på Moderkortet (Brukar stå inpräntat på kortet klart & tydligt) och där ifrån leta vidare efter en manual som går att ladda ner ifrån tillverkarens websida.

Att byta dessa minnen i en stationär dator är nästan jämförbart med att skifta minneskort på en digitalkamera och igentligen inga konstigheter förutom att det kanske kan behövas en enkel avbitare eller en skruvmejsel för att nå fram till minnesplatsen där korten sitter monterade. Man kan börja med att avlägsna och lossa en sidoplåt på skalet där det finns möjlighet att komma in. OBS! Viktigt glöm ej att dra ut stickkontakten innan du börjar demontera och dona, alltid viktigt att skydda sig och tänka efter före.

Mig veterligen så har Minnet en liten påverkan på hur snabb en dator är och det är igentligen processorn som avgör hur snabbt datorn upplevs arbeta. Om en dator t.ex upplevs väldigt långsam vid start, så kanske det i många fall istället beror på att man har många program som vill starta och laddas upp i startögonblicket tillsammans med tjänster. Något som man kan tänka på och ibland låta rensa upp bland program som man inte tycker sig behöva där och som är onödiga.

Efter hand som du jobbar med datorn efter den har startat upp, så använder varje program som du kör en egen del utav minnet och den delen som blivit använd rensas inte upp igen förän datorn startas om eller bootar upp nästa gång.

Eftersom minne inte frigörs efterhand som datorn används per session, så betyder ju också stora minnen i antal MB eller GB detsamma som mera tid till att kunna köra datorn med minneskrävande program per gång den körs.

Ang. USB, vanligtvis så har datorer USB anslutning för USB 1.0 (max överförings hastighet 12 Mbit/s)

och USB 2.0 (max överförings hastighet 480 Mbit/s)

Har själv ett USB minne ifrån Kingston DataTraveler med Ready Flash 1GB. Och det följde med en pdf beskrivning med minnet som beskriver hur man konfigurerar en Vista dator med Ready Boost.

Minimum requirements: -Microsoft Windows Vista -USB 2.0 port -Compatible flash drive with at least 512MB available space.

Som det såg ut så når man dessa Ready Boost inställningarna genom att gå in på Egenskaper för USB minnet i utforskaren. I vilket fall som helst så kan ju detta vara ett provisoriskt första alternativ att använda innan du hittat något annat Minneskort till datorn som permanent lösning. Ifall det ser ut som du behöver öka upp det hela en aning.

Jag bifogar bilder från systemet, det är rundll 32 som inte fungerar ordentligt och om ajg tittar närmare så står det att antivirus programmet tar för mycket???

Jag kör cl-cleaner varje dag, diskrensaren 2 ggr p /vecka och diskfragm 1 ggr/vecka.

Jag har i C/230 och 167 ledigt...

Har även sett efter alla startprogrammen, någiot som heter WrtMon, skall det vara med och starta?

post-10833-1246883392_thumb.jpg

post-10833-1246883417_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monitor bilderna bekräftar att du har dåligt med ledigt minne.

Kö-bildningen till disk är låg (1 = ingen kö, 2 = början till kö).

Filen rundll32 är ett Windows bibliotek som används av många program.

Ditt antivirus program ligger i bakgrunden och kontrollerar startade program.

CCleaner kör man när man har problem... inte varje dag eftersom det är helt onödigt.

Windows behöver de bortstädade filerna och skapar dem igen...

WrtMon ska du inte ha igång...

Antingen är det ett dolt virusprogram eller så har du laddat ner programmet från Internet...

http://www.tallemu.com/oasis2/file/newsoft...mon_exe/2672313

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta de försiktigt med diskrensare och Ccleaner för dem kan rensa bort mycket som kan behövas om man inte är vaksam :unsure:

Vilket antivirusprogram och brandvägg kör du?

Kanske dags att byta till något som är mer resurssnålt och smidigare.

Kan varmt rekomendera Twister och Comodo om du upplever problem med att datorn känns trög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta de försiktigt med diskrensare och Ccleaner för dem kan rensa bort mycket som kan behövas om man inte är vaksam :unsure:

Vilket antivirusprogram och brandvägg kör du?

Kanske dags att byta till något som är mer resurssnålt och smidigare.

Kan varmt rekomendera Twister och Comodo om du upplever problem med att datorn känns trög.

Jag har Canon scanner - men jag tog bort nu iaf NsWrtMon.

Jag har Windows brandvägg och sedan Norton antivirus, har fungerat bra hittills. Har även där kollat alla inställningar, tyckte det var bra eftersom Norton är på svenska, finns ju en massa inställningar och mycket att läsa, bra att begripa sig på något om man kör systemåterställning. Hade NOD innan.

Har läst att många är missnöjda med Norton? Vet inte - tycker att den säljs överallt som favorit?

Tack snälla alla för svaren.

Jatta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton kan säkert va ett bra virusprogram & ha..tittar man på virustesten så ligger det ju bland de främsta på marknaden. Mycket har nog rättats till och blivit bättre nu än de var tidigare..har hört en del ja med om problem osv men tror de rörde sig mest om de tidigare XP versionerna som krånglade. Huruvida hur mycket Norton använder sig utav systemets resurser har ja själv ingen aning om eftersom jag aldrig kommit i kontakt med de programmet.

Har kört Norman, Nod, a-squared Anti-Malware och nu Twister tillsammans med Comodo Internet security med kombinerad brandvägg med inbyggt antivirus och defence plus som skyddar alla filer och register inställningar.

Windows egen brandvägg har jag slopat sedan länge och tycker mig se rätt så stora svagheter med de skyddet.

Ingen orsak, kul & hjälpa till:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton kan säkert va ett bra virusprogram & ha..tittar man på virustesten så ligger det ju bland de främsta på marknaden. Mycket har nog rättats till och blivit bättre nu än de var tidigare..har hört en del ja med om problem osv men tror de rörde sig mest om de tidigare XP versionerna som krånglade. Huruvida hur mycket Norton använder sig utav systemets resurser har ja själv ingen aning om eftersom jag aldrig kommit i kontakt med de programmet.

Har kört Norman, Nod, a-squared Anti-Malware och nu Twister tillsammans med Comodo Internet security med kombinerad brandvägg med inbyggt antivirus och defence plus som skyddar alla filer och register inställningar.

Windows egen brandvägg har jag slopat sedan länge och tycker mig se rätt så stora svagheter med de skyddet.

Ingen orsak, kul & hjälpa till:)

När jag går in i systemet står det att det är Norton som segar. 2008 ingick brandvägg i Norton men 2009 inte när jag uppgraderade programmet. Eftersom det lutar åt ökning av ram minnet då går det väl att köra Norton.

Finns ett gratisverktyg som heter Rambooster som skall lösgöra ram minne - är det ett bra program?

Jatta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag går in i systemet står det att det är Norton som segar. 2008 ingick brandvägg i Norton men 2009 inte när jag uppgraderade programmet. Eftersom det lutar åt ökning av ram minnet då går det väl att köra Norton.

Finns ett gratisverktyg som heter Rambooster som skall lösgöra ram minne - är det ett bra program?

Jatta

Ja förstår, känns ju alltid bäst & göra det som känns rätt. Windows brandvägg är ju naturligtvis bättre än ingenting alls.

För mig så är det jättesvårt & veta hur och med vilka inställningar som är bäst & använda i Norton eftersom jag själv inte har det.

Men hur fungerar & känns datorn i övrigt nu när du har Norton installerat? Tar det väldigt lång tid att starta olika program & så eller är den långsammare nu än annars? Om du vill testa om Norton är orsaken till problemet så är ju ett förslag att helt enkelt för en stund låta avinstallera Norton och prova om de gör någon märkbar skillnad.

Hittade en länk till en sida som berättar lite om Readyboost, tänkte den kunde passa för dig http://windowshelp.microsoft.com/Windows/s...3b87761053.mspx

http://www.speedyvista.com/tweaks/How_to_u...Performance.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något säger mig att jag har hört talas om varningar om att dessa program för & frigöra minne är bluff.

Men visst jag kan ha fel..var ett tag sedan..Har också blivit starkt varnad för alla dessa registerfix program & systemfix program som har marknadsförts flitigt på nätet i många år.

Släpper man in ett sånt program i datorn så kan man räkna med att de blir problem efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...