Gå till innehåll

Seg dator: Frågor gällande Norton Antivirus/Windows Defender/Gamla återställningspunkter!


Recommended Posts

Postad (redigerade)
Svårt att få ordentlig fart på en sådan dator. Om möjligt, komplettera med mer arbetsminne. ;)

Du kanske skulle inaktivera eller avinstallera Windows Defender (processerna MSASCui.exe och MsMpEng.exe), som lägger beslag på en del av arbetsminnet (titta i Aktivitetshanteraren så ser du minnesanvändningen).

Hej har en vista 64 med 1 gb ram minne och Norton antivirus som segar. Har läst era diskussioner - en fråga - skall man verkligen avinstallera defender?

Vad skall man i så fall använda?

Vill ju inte heller precis nu byta till annat virus program, har köpt Norton Antivirus 2009 för någon månad sedan.

Skulle även vilja veta hur man tar bar gamla återställningspunkter - såg ett inlägg förut om det - men hittar inte det.

Jatta

Redigerad av Malou
Rubrik/Topic förtydligad: Tråden är flyttad till => Säkerhetsprogram (antivirus, brandväggar, antispionprogram, HIPS m.fl):
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej hejsanhejsan!

Jag har delat tråden (ditt inlägg) som du postade i nedanstående tråd.

Seg dator, skärm dump från hijackthis

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...mp;#entry129216

Har med det flyttat ditt inlägg/skapat en egen tråd till dig här i forumskategorin

Säkerhetsprogram (antivirus, brandväggar, antispionprogram, HIPS m.fl)

Med rubriken/Topicen => Seg dator: Frågor gällande Norton Antivirus/Windows Defender/Gamla återställningspunkter!

//Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställningspunkter kan du ta bort med CCleaner, under Verktyg, Systemåterställning.

Om Windows Defender behövs eller inte får var och en avgöra. Jag har inte installerat det (i XP), utan har endast ett säkerhetsprogram (brandvägg, HIPS, antivirus). Vill du ersätta Defender med ett gratisprogram för manuella skanningar finns Malwarebytes' Antimalware, SuperAntiSpyware och a-squared Free.

Skulle nog utöka arbetsminnet till det dubbla, minst. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställningspunkter kan du ta bort med CCleaner, under Verktyg, Systemåterställning.

Om Windows Defender behövs eller inte får var och en avgöra. Jag har inte installerat det (i XP), utan har endast ett säkerhetsprogram (brandvägg, HIPS, antivirus). Vill du ersätta Defender med ett gratisprogram för manuella skanningar finns Malwarebytes' Antimalware, SuperAntiSpyware och a-squared Free.

Skulle nog utöka arbetsminnet till det dubbla, minst. ;)

Tack för alla svaren. Har köpt Malwarebytes -sedan finns ju Spybot med Teatimer - vitsen med defender är väl att den säger ifrån genast och att man kan omg neka programmen att lägga sig på starten?

Men - är spybot lika minneskrävande som defender? Man kan iaf ha den på extern hårddisk vilket man inte kan göra med defender?

Har även köpt ett program som heter slow pcfighter - så det kanske är tillräckligt, men defendern har ju gått på varje kväll och skannat.

Tack för alla svaren.

Jatta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställningspunkter kan du ta bort med CCleaner, under Verktyg, Systemåterställning.

Om Windows Defender behövs eller inte får var och en avgöra. Jag har inte installerat det (i XP), utan har endast ett säkerhetsprogram (brandvägg, HIPS, antivirus). Vill du ersätta Defender med ett gratisprogram för manuella skanningar finns Malwarebytes' Antimalware, SuperAntiSpyware och a-squared Free.

Skulle nog utöka arbetsminnet till det dubbla, minst. ;)

En fråga till - vad är HIPS?

Jatta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till - vad är HIPS?

Jatta

Host Intrusion Protection Software...!

...förövrigt instämmer jag i rekommendationerna om att dubblera RAM... 1GB är åt helsike för lite för Vista, särskilt om du kör 64-bitars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Host Intrusion Protection Software...!

...förövrigt instämmer jag i rekommendationerna om att dubblera RAM... 1GB är åt helsike för lite för Vista, särskilt om du kör 64-bitars

Där ser man - min första dator (körde med en enkel laptop som ordbehandlare innan - utan internet) Synd att inte datorsäljarna säger det när man köper datorn.

Tack för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Host Intrusion Protection Software...!

Nästan… ;)Host(-based) intrusion prevention system, om man skall vara noga. ;)

HIPS Explained

Det är alltså ett program som övervakar andra program, och om ett okänt program försöker ändra något i systemet, får användaren en varning om att t.ex. en registernyckel kommer att modifieras, en en fil läggas i en skyddad mapp, komma åt hårddisken eller tangentbordet, o.s.v.

Spybot är inte särskilt effektivt, vad jag har sett.

Har du Norton AV 2009 rätt konfigurerat, har du ett rätt gott skydd, och om du därtill har MBAM med realtidsskydd, ser jag inget behov av Spybot eller Windows Defender. Men jag ingen stor entusiast av definitionsbaserat skydd. HIPS är mitt primära skydd, men det måste förstås hanteras rätt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan ;)Host(-based) intrusion prevention system, om man skall vara noga. ;)

... då var "språkvrängarn" i tagen igen då.... ;) ...jag är förvånad att min (kvalificerade) gissning var såpass träffsäker ändå! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...