Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej först tänkte jag säga att jag inte kan så mycket engelska och har presis köpt en router som jag vill öppna nåra portar i

den finns inte med på http://portforward.com/ och där förstår jag inte hur man ska göra då jag inte behäskar engelska så bra

så är den någon snäll person där ute som kan berätta hur man gör?

min router är en tenda w311r.

jag vet hur man får upp routerns instalations sida men inte hur man ställer in där och sen så förstår jag inte när man ska

skriva in ip nummret och det på nätvärks inställningar det jag är osäker på är vilket ip och det man ska använda den på routern eller den på ipconfig eller på ipadress.se då det är olika nummer.

kan tilllägga att jag är nybörjare på detta så är tacksam för hjälp

Posted

Får man fråga varför du ska göra detta? Enda gången man behöver göra något sånt här är om någon utomstående ska direktansluta till dig, till exempel om du driver en server. Är det grabbens spelserver? Annars förstår jag inte varför du ska göra detta.

Observera att detta inte är en sågning utan bara vanliga frågor. ;)

Posted

Hej det är ingen fara att det kommer frågor.

Det är nämligen så att jag har ett server program som inte går att köra då routern stoppar detta så därför måste jag öpnna portarna.

Posted

Eftersom det inte finns 2 router´s som är lika, så blir det svårt att guida dig... om du inte kan få fram en manual med bilder på gränssnittet. På Tenda´s hemsida kan dom tydligen inte ens stava till manual.

Posted

jag köpte routern i dag och jag satte in skivan och följde insturkitonerna för att instalera in routern så nu funkar internet i alla fall men fick ingen annan manual som visar hur man öpnnar portarna så är tacksam för svar hur man löser detta problemet då ingen annan manual medföljde !

sen förstår jag inte vad du menar med att ta bilder på gränssnittet eller manualen jag fick bara en manual hur man instalerade och kopplade in routern någon annan manual finns inte.

om någon vill & kan hjälpa mig så kan vi gärna använda frjärrhjälp om det är det enklaste vägen skicka pm i sånna fall så får ni min email adress!

Posted

Det är en simpel sak när man väl hittar det. Datorer kopplade till din router får ett eget, lokalt, ip-nummer. Vad du ska göra är helt enkelt att ta reda på din lokala ip till den datorn du vill inkommande anslutningar ska skickas vidare till. I routerns inställningar ska det då vara att allt som skickas med UDP och eller TCP(/IP) på port X ska vidare till Y. Där X är den port du vill öppna och Y är den lokala ip:n till datorn.

Ja du fattar, det är simpelt som attan när man väl hittar det :) Din lokala ip hittar du med hjälp av ipconfig som du nämnde innan.

Posted

okey så det är bara att ta dom uppgifterna som står i ipconfig och sätta in på internet inställningarna så blir det rätt då eller ?

jag måste tilägga att som nybörjare så fattare jag ingenting men som sakt den som kan ställa in min router kan skicka pm så någon vänlig peron med mer data kunskap kan hjälpa mig via fjärrhjälp då jag inte kan något om detta ämne som sakt är nybörjare

eller skriva en bra guide hur man gör i detalj så är jag väldigt tacksam

Posted

Jag hittade bilder på gränssnittet från en Tenda W302R... misstänker att det inte är så stor skillnad!

Logga in i routern och leta reda på inställningarna för "Single Port Forward"! Där måste du fylla i 2 rader (se bild)... en för TCP och en för UDP. Portnummer väljer du själv och ditt interna IP får du fram via "ipconfig". Tryck "Apply" när du är färdig.

Adressen i ditt serverprogram skall sedan vara ditt interna IP + portnr. Ex:(http://192.168.0.100:7213/)

Ansluter till servern utifrån gör man med ditt externa IP + portnr. Ex:(http://78.74.96.129:7213)

Nu finns det förstås oändliga variationer på detta, men det här är ett enkelt sätt att få ett http-serverprogram att fungera!

portforward.png

• 4 weeks later...