Gå till innehåll

Windows uppdateringar hänger sig


mikael_d

Recommended Posts

Försökte installera tre uppdateringar den 15 juli. Sedan dess har datorn hängt sig i ett läge där det meddelas att: Konfigurerar uppdateringarna, 3 av 3, stäng inte av datorn. Processen står och stampar vid 0%.

Datorn startar om och stänger av sig kontinuerligt och når aldrig längre än till detta läge. Har försökt starta om i felsäkert läge, samt felsäkert läge med kommandotolk. Men utan resultat. Datorn går över till konfigureringsprocessen utan att man når tolken. Vad göra?

Det är en bärbar Fujitsu Amilo, med Windows Vista Home premium Basic (OEM). Har bredband från Telia, 6-8 Mbit, via ADSL genom trådlös router. Har Telias antivirus (med brandvägg), F-secure PC protection plus.

Har kollat runt lite på nätet och hittat förslag på att stoppa automatiska uppdateringar. Men för det behöver jag komma åt kommandotolken och det tycks inte funka nu. Hur kan jag komma åt tolken vid uppstart?

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte installera tre uppdateringar den 15 juli. Sedan dess har datorn hängt sig i ett läge där det meddelas att: Konfigurerar uppdateringarna, 3 av 3, stäng inte av datorn. Processen står och stampar vid 0%.

Datorn startar om och stänger av sig kontinuerligt och når aldrig längre än till detta läge. Har försökt starta om i felsäkert läge, samt felsäkert läge med kommandotolk. Men utan resultat. Datorn går över till konfigureringsprocessen utan att man når tolken. Vad göra?

Det är en bärbar Fujitsu Amilo, med Windows Vista Home premium Basic (OEM). Har bredband från Telia, 6-8 Mbit, via ADSL genom trådlös router. Har Telias antivirus (med brandvägg), F-secure PC protection plus.

Har kollat runt lite på nätet och hittat förslag på att stoppa automatiska uppdateringar. Men för det behöver jag komma åt kommandotolken och det tycks inte funka nu. Hur kan jag komma åt tolken vid uppstart?

Tacksam för all hjälp!

Hej har precis samma problem men också att datorn stannar på "Välkommen" laddningsbilden, det blev så efter den senaste windows update den 15-16 juli. Får köra systemåterställning i felsäkertläge för att komma in nu???? snyft å stön :) vad gör man åt detta!!!

LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandotolken kan man komma åt via Vista-DVD:n, genom att boota med skivan och välja Reparera datorn.

Tack för hjälpen, Japanmannen. Lyckades boota datorn med Vista-skivan efter ett par försök och gjorde sedan en systemåterställning till dagen innan trasslet med uppdateringarna. Nu verkar det funka bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades boota datorn med Vista-skivan efter ett par försök och gjorde sedan en systemåterställning till dagen innan trasslet med uppdateringarna. Nu verkar det funka bra.

Kul att det lyckades!

Vore intressant att veta vilken uppdatering som ställde till det.

Tänker du försöka på nytt med uppdateringarna?

Om du har ställt in att själv välja vilka som ska installeras, kan du ta en och en för att se vilken som spökar.

Nu vet du ju hur du kan göra en systemåterställning, utan att logga in i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det lyckades!

Vore intressant att veta vilken uppdatering som ställde till det.

Tänker du försöka på nytt med uppdateringarna?

Om du har ställt in att själv välja vilka som ska installeras, kan du ta en och en för att se vilken som spökar.

Nu vet du ju hur du kan göra en systemåterställning, utan att logga in i Windows.

Hej igen

Det verkar vara denna Säkerhetsuppdatering för Windows Vista (KB961371)

Hämtningsstorlek: 430 kB

Datorn kanske måste startas om för att den här uppdateringen ska börja gälla.

Uppdateringens typ: Viktig

Ett säkerhetsproblem har upptäckts som kan ge en icke autentiserad fjärrangripare åtkomst till och kontroll över ditt system. Du kan skydda datorn genom att installera den här uppdateringen från Microsoft. När du har installerat uppdateringen måste du kanske starta om datorn.

som spökar för mig. Får köra dvd-skivan - systemåterställning efter jag installerat den.

???

LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Försökte installera tre uppdateringar den 15 juli. Sedan dess har datorn hängt sig i ett läge där det meddelas att: Konfigurerar uppdateringarna, 3 av 3, stäng inte av datorn. Processen står och stampar vid 0%.

Datorn startar om och stänger av sig kontinuerligt och når aldrig längre än till detta läge. Har försökt starta om i felsäkert läge, samt felsäkert läge med kommandotolk. Men utan resultat. Datorn går över till konfigureringsprocessen utan att man når tolken. Vad göra?

Det är en bärbar Fujitsu Amilo, med Windows Vista Home premium Basic (OEM). Har bredband från Telia, 6-8 Mbit, via ADSL genom trådlös router. Har Telias antivirus (med brandvägg), F-secure PC protection plus.

Har kollat runt lite på nätet och hittat förslag på att stoppa automatiska uppdateringar. Men för det behöver jag komma åt kommandotolken och det tycks inte funka nu. Hur kan jag komma åt tolken vid uppstart?

Tacksam för all hjälp!

Hej du kan kolla min tråd, ser ungerfär likadant ut. Har fått det att fungera.

Gjorde också systemåterställning, (F11), till senaste kontrollpunkt.

SE Windows Vista, Update problem??

Stängde av Auto programuppdaterinagar efter omstart, startade Terminal Services manuellt via kontrollpanelen sedan installerade och reparerade .NET 3.5.

Ställde Windows Update, i sök men installera inte läge. installerade sen IE8 säkerhetsupdate. Bootade om o allt går som det ska.

Kolla annars med Jarru, som hjälpte mig.

Mvh

Mats

Mvh

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har precis samma problem som trådstartaren dock går det inte att göra en systemåterställning genom att reparera, det finns inget att återställa från står det? Vet någon hur jag kan göra? Går det att återställa i kommandotolken på något vis? Hur isåfall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har precis samma problem som trådstartaren dock går det inte att göra en systemåterställning genom att reparera, det finns inget att återställa från står det? Vet någon hur jag kan göra? Går det att återställa i kommandotolken på något vis? Hur isåfall?

Hej,

har svarat dig i ett PM, men som jag sa där, är inte nog kunnig i hur man ska använda CMD för att lösa ditt problem, felanmäl till Microsoft, http://support.microsoft.com/Default.aspx, oavsett.

Hoppas att du finner ngn lösning.

Starta en tråd här kanske kan vara till hjälp.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta hjälpa ? :

http://support.microsoft.com/kb/949358

Filen "Pending.xml" tycks vara problemet i vissa fall, men å andra sidan kan det ta

"väldigt" lång tid att konfigurera vid uppdateringar. ( flera timmar vid nyinstallation )

( det har hjälpt en del användare att helt enkelt radera filen "Pending.xml" )

c/windows/winsxs/Pending.xml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta hjälpa ? :

http://support.microsoft.com/kb/949358

Filen "Pending.xml" tycks vara problemet i vissa fall, men å andra sidan kan det ta

"väldigt" lång tid att konfigurera vid uppdateringar. ( flera timmar vid nyinstallation )

( det har hjälpt en del användare att helt enkelt radera filen "Pending.xml" )

c/windows/winsxs/Pending.xml

Tack nu är jag inne med den datorn, men den är väldigt seg. Håller på att ladda över privata bilder etc till min bärbara hårddisk utifall jag måste formatera om datorn eller den skulle krascha igen. När det är klart (står att det dröjer ca 20 timmar till) ska jag utforska vidare om datorn fungerar som den ska (jag skriver från en annan nu).

Vet du om det är något speciellt jag ska göra eller tänka på nu? Ska jag ex reparera windows? För att få tillbaka pending filen eller är den inte relevant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...