Gå till innehåll

Expressen.se + IE = hög CPU-belastning?


Expressen.se  

11 medlemmar har röstat

  1. 1. Upplever du problem med att besök på Expressen.se med Internet Explorer tar ovanligt mycket CPU-kraft? (OBS! Svara endast om du inte kör med ad-block)

    • Ja, med IE7
      0
    • Ja, med IE8
      5
    • Ja, med både IE7 och IE8
      1
    • Nej, inga problem alls
      5


Recommended Posts

Många kollegor och jag själv har sett upprepade problem med att besök på expressen.se får Internet Explorer att ta upp väldigt mycket processorkraft och sänka både TS-servrar och klienter. Om det visar sig att problemet är utspritt tänkte jag passa på att utnyttja mina nya möjligheter att nå Microsoft och dom att få upp ögonen för problemet via MVP-programmet.

EDIT: Svara endast om du inte använder AD-block.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Jag testade 1 flik med Expressen.se och CPU ligger och skvalpar mellan 0 % och 6 % på iexplorer.exe

När jag öppnar en artikel så hoppar processen till 58 %.

Jag tycker även Aftonbladet drar mycket CPU. Varför måste de ha all denna massiva reklam bitar???

Snart får man börja rota för att få fram lite nyheter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte så att det är flash objekt som drar upp användningen?

Borde ju någon som blockerar alla ads kunna svara på :)

Jag blockar i princip allt... utom just flash, och sidan är hopplös. Vilket förmodligen är anledningen till att jag aldrig besöker den. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

ie8 vista x64 sp2 (UAC AV)

ie x32 - expressen.se 7-26%.

ie x64 - expressen.se 0-2%

ie x32 med -extoff expressen.se 0-3%

ie x64 med -extoff expressen.se 0-2%

Dem som borde kontaktas borde väl var expressen och Adobe.

Normalt tar (ie x32 ca 0-3% vid visning av flash objekt, antagligen expressens kodning.

Titta på youtube video (HQ) 5-10% cpu.

<offtopic> varför surfa på en TS-server? borde inte en server stå någorlunda skyddad och inte vara en maskin som man använder för nöjessurfning. om inte annat så varför surfa genom TS (RDC) överhuvudtaget? knappast det TS är skrivet för utan för fjärradministration </offtopic>

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Både Expressen och Aftonbladet är ett fenomen med all sin flash och reklam.

Trött på eländet men får acceptera vissa olägenheter då besöket trots allt är gratis.

Förstår inte reklamskaparna och sannolikt förstår de inte mig (och kanske flera med mig)

som konsument. När den oftast knasiga reklamen dyker upp i ett program i någon av

TV-kanalerna byter vi omgående kanal. Totalt trött på otyget.

Reklamnissarna behöver säkert på sikt hitta en ny nish och inkomstkälla.

Sorry Stenis att jag svävade ut lite OT.

Mvh

blaeran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid laddningen av Expressen.se, tar det lite längre tid än vanligt. Kanske beroende på att inget visas förrän allt är laddat. Längre tid i detta fallet är ca 10 - 15 sekunder första gången sedan går det fort att uppdatera ev cachar med nytt material.

IE8 i mitt fall... utan extra tillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det Flash, men det ska ändå inte gå upp till så hög belastning att datorn går på högvarv. Har nu uppdaterat frågan med att utesluta användare som har ad-blockers.

Flash är en pest och misbruket av Flash på nyhetssidor har drivit på framväxten av olika reklam/flash-blockare, ingen normal människa står ut med en totalt overbloated tidningssida var någon flashreklam plötslig börjar gapa och skrika för man till oturs för muspekaren över eländet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon där inte har ett eller annat ad-block program egentligen?

Mitt intryck av detta är att det sedan länge har varit ett ställningskrig mellan annonsör och användare där på var sitt håll gör sitt yttersta att endera tvingad se reklamen eller utestänga det oönskade.

Resultatet är jo att det som här hamnar i CPU och minnes konsumtion pga Flash mv eller installerade blockare där på sin sida också drar resurser.

Det finns inga vinnare i den striden faktisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon där inte har ett eller annat ad-block program egentligen?

Mitt intryck av detta är att det sedan länge har varit ett ställningskrig mellan annonsör och användare där på var sitt håll gör sitt yttersta att endera tvingad se reklamen eller utestänga det oönskade.

Vi är många som håller med dig, men som med allt annat i samhället så är det mammon som styr. Att hans hantlangare dessutom är mer eller mindre skrupelfria gör inte saken ett dugg bättre.

Förövrigt använder jag inga resurskrävande adblockers... hostsfilen gör ett lika bra jobb... bortsett från flash! Dock vill man oftast inte blockera flash, då det omfattar så mycket mer än störande reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är många som håller med dig, men som med allt annat i samhället så är det mammon som styr. Att hans hantlangare dessutom är mer eller mindre skrupelfria gör inte saken ett dugg bättre.

Förövrigt använder jag inga resurskrävande adblockers... hostsfilen gör ett lika bra jobb... bortsett från flash! Dock vill man oftast inte blockera flash, då det omfattar så mycket mer än störande reklam.

Jag blockerar inte Flash, men en plåga är det ibland om man inte är uppmärksam, sen föredrar jag Privoxy framför Host-blockering, men det kan jo ändra sig vad tiden lider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...