Gå till innehåll

Snoopfree ett antikeylogger program


Recommended Posts

Hittade detta program för ett par år sedan via ett utländskt forum på nätet.

Kunde först inte låta bli & prova, efter att ha läst information ifrån upprörda användare.

De påstår att man med hjälp utav Snoopfree kan upptäcka att många program som körs i Windows levereras med inbyggda keylogger funktioner.

Så även utomstående program, dock inte alla.

Så jag tänkte att de här måste bara testas och lät installera programmet..Mycket riktigt hittade jag flera applikationer på datorn som jag lätt med hjälp utav Snoopfree kunde täppa till säkerhetshålen på.

Frågan man ställer sig blir ju "varför finns det inbyggda keylogger funktioner i chattprogram mm då det är en säkerhetsrisk för användaren?"

Och skulle man kunna tänka sig det här programmet som ett smart alternativ till de inbyggda säkerhetsskydd som redan finns i dagens antivirus och antitrojan beskämpare?

Eller är programmet Snoopfree ännu ett skämtprogram på nätet som egentligen rent av kan va skadligt att låta installera?

Programmet kan hittas på denna länk http://www.snoopfree.com

För er som vill prova, tänk på att vara försiktiga då ni vill ta bort tidigare spärrar som gjorts på dll filer.

Filerna kan då lätt bli skadade om man är obetänksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

voi voi! hur mången nyfiken klåfinger nisse kommer installera och köra detta program och få både sina datorer och helgen förstörd? voi voi inte bra att fresta med dylik info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga keyloggers i Windows. Jag kan inte testa programmet eftersom jag måste ha XP men låt mig berätta.

Det finns dokumenterade officiella funktioner i Win32, Windows programmeringsgränssnitt, för att registrera krokar i Windows. En krok är en registrering av en händelse som kopplas till en process som då får information när denna händelse sker. Det finns många typer av krokar, därbland tangentbordskrokar vilka är perfekta att använda för en keylogger eftersom man då bara behöver registrera en krok för tangentbordet och sen skriva tangenterna till en textfil och sen skicka till en server när man känner för det. Men, det finns som sagt flera olika krokar som används till allt möjligt i Windows och även en keylogger kan använda andra sorters krokar för att logga tangenter. Vad jag menar är att det är lite svårt att definiera vad en keylogger är eftersom den inte just måste använda en tangentbordskrok. Dina "keyloggar" är definitivt falsklarm och även så verkar programmet lite mysko. Osignerat och kräver adminrättigheter.

Även så kan jag passa på att berätta vad ett säkerhetshål är eftersom du fått det om bakfoten; ett säkerhetshål är en bugg som har negativa följder för säkerheten i ett program. Ett säkerhetshål kan inte bara fixas sådär utan måste programmeras om så det blir rätt i koden.

Edit: Comodos skydd har varningar när något program registrerar krokar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

voi voi! hur mången nyfiken klåfinger nisse kommer installera och köra detta program och få både sina datorer och helgen förstörd? voi voi inte bra att fresta med dylik info

Jag körde det genom virustotal utan varningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Kändes gott & äntligen få veta lite mer om ämnet keyloggers och även det här programmet.

Verkar som programmet då hamnar i ett annat ljus om vad det då egentligen har eller har haft för nytta ute på nätet.

hmm..skulle va intressant om de går att forska vidare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de där lät ju sannerligen invecklat om man följer länken & kollar.

Får väl göra analysen och sagan kort denna gången.

Första tanken blir ju då att programskaparen kanske har haft dolda avsikter med att lägga ut programmet för allmänheten på nätet och troligen velat skapa en opinion kring programmets goda nytta.

Då det egentligen istället handlat om ett lite sådär fejkat program som egentligen inte gör något alls mer än finnas där ute som ett litet dragplåster, för & få en och annan godhjärtad person till att donera en liten summa pengar då och då.

Således ännu en bedragare i farten <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

After installing SnoopFree Privacy Shield from download.com I was happy at first with its performance but soon noticed problems with my PC.

Maybe it was just coincidence but my PC started to Crash after installing this. Also when using MS Update, OneCare Security Scan and Norton Full Virus Scan the computer froze, crashed and restarted. After checking other reviews I found that others had similar problems.

If uninstalling SnoopFree you must also manually delete a hidden file found under:

C:/Windows/System32/Drivers/SnopFree.sys

Note the misspelling Snop instead of Snoop. After deleting this extra file and uninstalling the program everything seems to work again.

http://www.mywot.com/sv/scorecard/snoopfree.com

Några nöjda användare:

http://download.cnet.com/SnoopFree-Privacy...700.html#rateit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder jag heuristisk scanning på diskarna med Twister (har även hänt med andra AV program)

Så brukar setup programmet för Snoopfree hamna bland misstänkta filer på datorn under scanningen.

Kan också tala om att jag varnas av Twister då jag besöker sidor på Cnet.com och att något som heter JS.Docwriune.d har tagit sig in i Temporary Internet folder...Händer varje gång domänen besöks men har ännu inte inträffat på andra websidor på nätet.

Kan detta va någon form av ett Jawa script?

Tack Cecilia för ditt bra efterforsknings jobb på nätet! :)

Kanske vi ska passa på och rekomendera webläsar tillägget på mywot.com också som ett tryggt säkerhetalternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou
Cecilia skrev:

Jag brukar rekommendera WOT-tillägget, men jag vet inte om Malou gör det.

Det brukar jag göra. Dessutom så finns det information etc... i forumskategorin

=> Information, guider och nedladdningar <= och där finns då bla WOT

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showforum=79

WOT Gratis Internet-säkerhet:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=17873

//Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...