Jump to content

problem med start av Vista home premium

Recommended Posts

Jag har en dator med en IDE-disk på 120 Gb med XP och en 250 Gb SATA-disk med Vista Home Premium. I bios är den inställd att den ska starta med SATA-disken (bägge diskarna finns med i bios) och då tar det ett bra tag innan den kommer in i Vista (mellan 5-10 min) och när man väl är där så fungerar det hur bra som helst. Nämnas ska att om jag väljer att starta med IDE-disken så tar det inte många sekunder innan man är inne i XP. Moderkortet är ett Asrock K8, alla uppdateringar är gjorda och om jag kopplar ur IDE-disken och bara har SATA kvar så tar det ca 2 min innan man är inne i Vista.

Vad ska jag göra för att komma ifrån detta problem, någon som kan ge mig ett tips?

Har du satt bootordningen rätt i bios?

Gjorde du en sata drivrutinsdiskett innan du installerade Vista?

Även om Vista i sig själv stöder sata och större diskar så står det i manualen till ditt mb att det krävs en drivrutinsdiskett om du ska installera os på sata disken.

Detta för att du ska kunna boota ordentligt, nu, som du har det, antar jag i alla fall får Vista leta reda på rätt drivrutin innan det kan starta upp.

De där om drivrutinen kan det säkert bero på bland många andra tänkbara orsaker.

XP är också känt för att starta snabbare än Vista, att ha olika OS på vardera disken eller i olika partioner ska väl egentligen inte heller spela så stor roll då tekniken ska ha stöd för detta i mjukvaran.

Verkar som något vill laddas vid starten och då är ju drivrutiner en trolig orsak om du nu inte använder andra grejer i pereferin som Os'et väntar svar ifrån vid startögonblicket.

Om du tittar på skärmen och försöker följa starten, vilka skärmsekvenser är det som tar störst och längst tid på sig.

Vart står det & stampar så länge?

Har du kollat igenom vad som står i boot.ini filen? i XP ligger den i C:\ roten.

I Vista når du den via BCDEDIT.exe eller genom programmet VistaBootPRO.

Kontrollera så dina två OS överensstämmer med varandra eller som du önskar ha dem.

Man kan öppna bcdedit.exe genom högerklicka länk för kommandotolken och välja kör som administratör.

I kommandotolken skriv bcdedit.exe

Därefter kommer de upp information om Starthanteraren och Startinläsaren i Vista på din maskin.

Mer finns att läsa här http://www.pronetworks.org/forums/windows-...blems-f220.html på Engelska.

Länk till programmet http://www.vistabootpro.org

Kostar visserligen en liten slant. Kanske någon har ett bättre gratis alternativ & tippsa om?

Tack Venoms för ditt svar.

Nej jag gjorde inte ngn diskett, för det här är en disk som det redan var home premium installerat på och vem i dagens läge har diskettläsare i sin dator, inte jag i alla fall

Tack Opptokoppter för ditt svar.

Om du tittar på skärmen och försöker följa starten, vilka skärmsekvenser är det som tar störst och längst tid på sig.

Vart står det & stampar så länge?

Den sekvens som tar längst tid är den där grön/gula håller på att rulla i en liten ruta.

Tack Venoms för ditt svar.

Nej jag gjorde inte ngn diskett, för det här är en disk som det redan var home premium installerat på och vem i dagens läge har diskettläsare i sin dator, inte jag i alla fall

CD min gode man... cd :P

Du ska ladda hem en cd-image som du bränner och sedan bootar på.

Då startar memtest och undersöker dina minnen. Det tar ganska lång tid att köra testet, så ha inte bråttom då du kör...

Den sekvens som tar längst tid är den där grön/gula håller på att rulla i en liten ruta.

Se där ja, då tror jag vi har kommit en bra bit på vägen lellec56 :)

De blir lite som att försöka hitta och ringa in var i boot-följden problemet ligger.

I det skedet har precis drivrutinerna lästs in i skärm sekvensen som var dessförinnan då man ser färgplutten rulla i rutan.

Där datorn befinner sig just när detta händer är ju att operativsystemets olika delar inne i windows är just på väg att börja laddas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Boota

http://sv.wikipedia.org/wiki/Boot_sektorer

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa468626.aspx

Kolla denna sidan om du väljer att köra lite loggar på starten för & se vad som felar

>http://msdn.microsoft.com/sv-se/library/aa906217(en-us).aspx<

I XP går start processen till på följande vis ( Är ännu inte lika inläst på Vista men de funkar ju nästan likadant):

Först körs ett (power on self test) Post, vilket åtföljs av Post för varje expansionskort som har ett Bios, exvis SCSI och grafikkort.

Systemets Bios läser sedan (Master Boot Record) MBR i den första sektorn på första hårddisken (Primär).

Och överför sedan kontrollen till koden i MBR/VBR som skapats av Windows.

Och det är precis här från denna punkten som Windows operativsystem tar över startprocessen.

Följande händer

1. MBR läser bootsektorn vilket innehåller koden som startar Ntdlr- ett program som laddar XP.

Första uppgiften som Ntldr gör är att försätta systemet i skyddat läge och aktivera sidväxling (har & göra med minnesadressering),därefter starta filsystemet, läsa boot.ini filen samt visa uppstartsmenyn. Viktigt att dessa finns i rootmappen- Ntldr, Ntdetect.com, Boot.ini, Bootsect.dos (omtvå os ska sammarbeta) och Ntbootdd.sys (om man använder vissa SCSI kort)

2. Då man väljer XP på uppstartsmenyn, körs Ntdetect.com av Ntldr för att hämta info om maskinvara som finns installerad i datorn.

Ntldr använder sedan det (Advance Risc Computing-enhetsnamn) ARC som finns uppgivet i Boot.ini för att hitta startpartionen där XP finns installerat.

Därefter laddas två filer som utgör kärnan i Windows XP: Ntoskrnl.exe och Hal.dll (Båda filerna måste finnas i %systemroot%\System32.

3. Ntldr fortsätter med att läsa registret, välja maskinvaruprofil och kontrollinställningar samt laddar drivrutiner.

4. I detta skedet tar Ntoskrnl.exe över och startar Winlogon.exe som i sin tur startar Lsass.exe Alltså de program som visar välkomsskärmen eller windows inloggning.

Eftersom du når fram där och att dina startsektor vägar till de olika operativsystemen är framkomliga verkar va ett tecken på att boot.ini och bcdedit.exe är ok så här långt (du får ta den delen som en liten överkurs).

Jag citerar dig här "för det här är en disk som det redan var home premium installerat på "

Hur länge har operativsystemet och dess partion funnits installerat på disken?

Har du provat & skriva ett nytt MBR, om det skulle va skadat?