Gå till innehåll

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
  • Svar 103
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Version 5.0.418: http://forum.avast.com/index.php?PHPSESSID=788e0871178079f961253a053dd82557&topic=55484.0

Change log (incomplete list):

- stability improvements in the Behavior Shield

- improved compatibility with MBAM Pro (Windows XP)

- improvements in the rootkit scanner

- solved a vulnerability in AavmKer4.sys (Windows 2000/XP only) - special thanks to Tobias Klein

- ProAV + IS: solved a problem with Acrobat hanging when opening pdf files directly from IE

- firewall: low-level packet rules are back in the Expert settings

- improvements in the licensing engine

- new languages: Traditional Chinese, Swedish, Korean, Bulgarian, Hungarian. This makes the current number of supported languages 16

Notera att svenska nu kan väljas. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt avast i många år och känner mig nöjd med den.

För ett par dar sedan inaktiverade jag avast och installerade istället MS Security Essentials pga....mest nyfikenhet på hur MS löser AV

Nu har ju, som vi ju vet, avast kommit ut med 5an, och nu även på svenska som synes här ovan..

1a. Bör jag ligga kvar med Essentials?

1b. Bör jag i så fall helt avinstallera den avast jag har och inte enbart ha den inaktiverad? Störs sig Essential på om avast är installerad men trots allt ändå inaktiverad?

2. Ska jag avinstallera Essentials och istället lägga in avast 5an?

Vad är bäst? Vad tror ni??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska INTE ha 2 olika antivirus samtidigt i datorn... avinstallera innan du lägger in det nya. Även om det ena är inaktivt så är det en regel att INTE ha två AV samtidigt.

Jag upplever Essentials och Avast 5 som likvärdiga. Eftersom Avast nu finns med svenska så föredrar jag det ur en rent estetisk synvinkel. Men jag tror knappt den ena är bättre än den andra som vanlig hemanvändare.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska INTE ha 2 olika antivirus samtidigt i datorn... avinstallera innan du lägger in det nya. Även om det ena är inaktivt så är det en regel att INTE ha två AV samtidigt.

Jag upplever Essentials och Avast 5 som likvärdiga. Eftersom Avast nu finns med svenska så föredrar jag det ur en rent estetisk synvinkel. Men jag tror knappt den ena är bättre än den andra som vanlig hemanvändare.

// Mange

Tack Mange! Först tänkte jag att jag ska låta bli att avinstallera avast-4an jag har installerad pga att ev. slippa återinstallera den....men om jag byter tillbaka från Essential till avast så är det ju givetvis 5an som ska in så....rätt så onödigt alltså att ha 4an kvar, oavsett om det är bedrägligt att ha 2 AV på burken eller inte (aktiva eller ej)... därmed tar jag nu och puttar väck avast-4an på momangen. Tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår av det du skrivit så är vi på helt samma nivå... ut med 4:an först :P

5an gör jobbet minst lika bra och det finns ingen anledning att släpa på den längre. Glöm inte att registrera Avast 5 när den väl är installerad. Detta gör man numer inne i själva programmet.

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår av det du skrivit så är vi på helt samma nivå... ut med 4:an först :P

5an gör jobbet minst lika bra och det finns ingen anledning att släpa på den längre. Glöm inte att registrera Avast 5 när den väl är installerad. Detta gör man numer inne i själva programmet.

Mvh // Mange

Tack för infot Mange! Alltså mkt enklare än tidigare,,, utmärkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

avast! 5.0.462: http://forum.avast.com/index.php?topic=56770.0

it's my pleasure to announce the general availability of a new avast 5 program update. The build number is 5.0.462.

Here's an (incomplete) change log:

- important fixes related to the installation of the firewall under 64-bit Windows

- fixed a potential memory leak in the firewall

- Vista/W7: solved a compatibility problem with System Restore

- added access keys the program can be easily now controlled via keyboard

- solved a problem with the I only connect to the Internet using a dial up modem update setting

- fixed multiple issues in the sandbox (plus a few performance improvements)

- this new version is now able to communicate with avast! WHS Edition

- fixed a bug related to the inserting of license files into the program

- fixed a problem in the Outlook plugin related to inserting of notes into HTML emails

- solved a compatibility problem with SmithMicro Poser 8 and similar applications

- improvements in the submission system

- improvements in the Free AV registration system

- better handling of errors in case of real-time shield actions

- improved compatibility with Apple BootCamp

- improved default firewall rules

- low priority scans now use much less CPU (but run accordingly longer)

- components of the avast setup/update process are now digitally signed

- minor improvements in the GUI

- new language packs: Greek, Slovak and Ukrainian. This makes the current number of supported languages 19.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 7 månader senare...

Hehe... skulle kanske klargöra att den naturligtvis går att hitta, bl a under Langugepacks, men att den är borttagen under den ordinarie sidan hos Avast (länken ovan). Undrar om det är något som är på gång?... :P

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker denna versionen segade ner datorn precis som MSE... <_<

Nä? Nu skojar du väl? Jag hade Avast 4 Pro tidigare och bytte nu till 5:an och den är bra mycket snabbare, speciellt vid flitigt användande av outlook. Dessutom slipper jag alla dessa olika flaggor som hela tiden ploppade upp titt som tätt, och skulle berätta nåt nytt a´la Facebook :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

För er som använder gratisversionen av Avast, men störs av reklamtillägget...!

Använd HOSTS-filen för att blockera...

127.0.0.1 program.avast.com

Jag har gratisversionen men absolut ingen reklam nånstans. Man registrerade sig (med falsk e-post så klart) och fick ett år gratis...:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weninrome!

Varför falsk e-postadress, dom skickar aldrig reklam. Visserligen har jag en särskild emailadress till sånt här, men har aldrig fått något som avast ligger bakom, och någon reklam finns inte i programmet som poppar upp, det är rent och fint.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Med tanke på videon i JoWa´s inlägg ovan så är det bra att Avast har en del på gång...

Now, with Avast 6.0 (which is coming sooner than you may think), it's a different story. Avast 6.0 will feature the in-the-cloud heuristics based on the age/prevalence data (as suggested above by sded) as well as new stuff related to the use of our sandbox. But, instead of using the "default deny" paradigm that Comodo is trying to advertise so much, avast will work differently. It will rely on its heuristics engine to make decisions whether an executable file should run sandboxed or not.

The future of avast protection

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

avast! 6.0 beta

What's new

Main changes/improvements:

- AutoSandbox suspicious programs will be optionally run sandboxed

- avast! WebRep browser plugin for website reputation rating; a combination of data from our virus lab and community voting

- Script Shield now even in the Free AV

- Site Blocking now even in the Free AV

- SafeZone a special virtualized area for sensitive transactions (e.g. secure online banking) (paid products only)

- Restore factory settings command (Settings -> Troubleshooting)

- Automatic actions in the boot-time scan

- New compression method in the installer makes the setup packages about 20% smaller.

- Script Shield now functional even with IE8/IE9 Protected Mode

- Sidebar gadget

- Improved stability/compatibility of the Behavior Shield

- Improvements in the avast! sandbox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...