Gå till innehåll

Bästa gratis Antivirusprogrammet med inbyggd brandvägg


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Virusprogram idag är ju rätt dyra att köpa. Speciellt om man har fler än en dator. Men om man ska satsa på gratis på en av de ena vill man ju ha något liknande bra skydd på den. Vad ska man satsa på då? Det ska ju ha det mesta av ett riktigt virusprogram har. När det gäller virus och brandvägg skydd mot hackers.

Några förslag?

Redigerad av Malou
Redigerat topicen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virusprogram idag är ju rätt dyra att köpa. Speciellt om man har fler än en dator. Men om man ska satsa på gratis på en av de ena vill man ju ha något liknande bra skydd på den. Vad ska man satsa på då? Det ska ju ha det mesta av ett riktigt virusprogram har. När det gäller virus och brandvägg skydd mot hackers.

Några förslag?

Comodo har du

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen anser jag att Windows inbyggda brandvägg från Vista och Windows7 är bra, tillsammans med Microsoft Security Essentials.

Har provat AVG-Free och Avasts gratisvariant men dom tyckte jag var alldeles för ologiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOD32 helt klart det bästa, tycker jag när det gäller Antivirus och gratis brandvägg finns redan i Windows.

Vill man ha med en extern brandvägg, tar man Eset Smart Security programmen är inte gratis men relativt billiga.

NOD32 har jag använt sedan 2001 och aldrig haft ett uns av virus. Jag har det idag på 3 datorer.

Ring i Sverige och köp:

http://www.esetscandinavia.com/about-us/contact-us/

Dom brukar alltid ha något extra att bjuda på.

Rekommenderar NOD32 starkt, det är också snällt mot systemet, vilket inte gör det sämre.

Skulle jag välja gratis, blir det avast i sin nuvarande form, version 4.8

http://avasthome.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Comodo Internet Security och är mycket, mycket nöjd. Ser inget skäl i världen att byta. Rekommenderas! Finns även som "Pro" vilket kostar $39 per år, men enda mervärdet med Pro är "Secure Wi-Fi connection" och proffs-support från Comodo. Vad gäller support finns dock många duktiga entusiaster på Comodos forum (samt minst en här också - JoWa ;)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller support finns dock många duktiga entusiaster på Comodos forum (samt minst en här också - JoWa ;)).

:D

Något alternativ till CIS finns ju inte om man vill ha brandvägg, HIPS och antivirus i ett gratisprogram.

Är man villig att ha två program, finns det utmärkta Avira AntiVir Personal och Outpost Firewall Free (32 och 64 bitar) eller Online Armor Free (32 bitar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

:D

Något alternativ till CIS finns ju inte om man vill ha brandvägg, HIPS och antivirus i ett gratisprogram.

Jag tror i och för sig att jag har hört talas om ytterligare någon helt "paket" som är gratis, men jag är osäker på det. I så fall är det kanske något okänt och inte så välrenommerat som CIS eller andra gratis separata brandväggar/antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Jag har förut använt Avast som är bra. Dock ser jag ingen anledning till det längre när Microsoft Security Essentials är gratis och på Svenska:

http://www.microsoft.com/security_essentials/

Bra i test också:

http://www.teknikbrunnen.se/microsoft-security-essentials-basta-gratis-antivirus/

Använd också Windows egen inbyggda brandvägg eller Windows Defender:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/features/windows-defender

En annan fördel är att alla uppdateringar är via Windows update till dem också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar definitivt Comodo Internet Security, har nu kört det på XP och Windows 7.

Fungerar utmärkt, inget bekymmer och en brandvägg som talar om när något sker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört Avast på flera datorer de senaste åren och även Microsoft Security Essentials.

Har nu börjat testa CIS på en dator mest för att se vad som är så bra med det. Flyter på bra på alla sätt och vis... men "by default" så är det ganska irriterande att behöva godkänna allt som ska ut på nätet. Dels kommer det upp en inledande varning och förfrågan från CIS brandvägg men även en förfrågan från sandlådan... jättebra om man har tiden, men att installera CIS är inget man gör om man behöver komma igång med datorn direkt. Efter en tid så kan jag förstå tjusningen... det funkar ju väldigt bra.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

känner igen mig till viss del i din beskrivning.

Men efter att du markerat i "kom ihåg mitt val", så upphör ju varningar.

Att komma igång direkt ser jag inte som något problem med Comodo.

Det är ju bara att installera och köra, så fort du uppdaterat virusdatabasen, som med alla andra Antivirusprogram.

Jag tycker att varningar, i inlärningsfasen av programmet är bra, ger dig en viss insikt i vad som händer.

Så lycka till.

Mvh

Mycket nöjd Comodoanvändare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

känner igen mig till viss del i din beskrivning.

Men efter att du markerat i "kom ihåg mitt val", så upphör ju varningar.

Att komma igång direkt ser jag inte som något problem med Comodo.

Det är ju bara att installera och köra, så fort du uppdaterat virusdatabasen, som med alla andra Antivirusprogram.

Jag tycker att varningar, i inlärningsfasen av programmet är bra, ger dig en viss insikt i vad som händer.

Så lycka till.

Mvh

Mycket nöjd Comodoanvändare!

Har tittat lite närmare på det idag... och är faktiskt imponerad. Och precis som du säger så upphör ju varningarna efter hand som man startar sina program. Min poäng var ju att det kan ju ta någon minut innan man får igång t ex Spotify... man vill ju inte vara "triggerhappy" utan verkligen se vad man godkänner.

CIS ligger snyggt och jobbar i bakgrunden utan att föra väsen av sig... men hoppsan vad det blir segt att få igång t ex Firefox eller t om Explorer (utforskaren) när CIS söker systemet efter hot.

Men för övrigt är jag riktigt nöjd. CIS kommer nog att stanna i min "huvuddator" ett tag framöver.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flera gånger uppmanat Comodo att lägga till Spotify Ltd i listan med betrodda utgivare (senast i dag, och första gången då signerarnamnet ännu var Spotify AB). Ännu har inget hänt, men användaren kan ju själv lägga till en utgivare i Systemskydd > Datorsäkerhetspolicy > Betrodda programutgivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är så sjukt dålig på det där så jag frågar JoWa varje gång det är något. ;) Men fanns det inte ett läge man kan ställa CIS i så att det automatiskt betror allt som redan är installerat, som man kan använda om man är helt säker på att man inte redan har något lurt i datorn och som därmed minskade antalet popups man får i början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ändra Systemskyddsläget från Tryggt läge (Safe Mode) till Ren dator (Clean PC Mode). Det läget har jag inte använt sedan 3.x Mer om det här: http://help.comodo.com/topic-72-1-155-1115-General-Settings.html

Tror dock inte att det skulle vara till så stor hjälp för Spotify. Vid uppdatering laddas SpotifyUpgrader.exe ned till en temp-mapp, och även ~spotify~.bat, som då är nya, okända filer. Med Spotify Ltd i listan med betrodda utgivare körs åtminstone SpotifyUpgrader.exe utanför sandlådan, men bat-filen

Sedan får man alltid en fråga då Spotify, Skype (d.v.s. även betrodda program) m.fl. försöker att ta emot en anslutning från en annan dator, om man inte, som jag, har valt alternativet Spärra alla inkommande anslutningar i Lönnportsguiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...