Jump to content

Recommended Posts

Posted

Flera gånger har här läst om användare som stänger av växlingsfilen och det utan problem. Jag har inte stängt av den men satt ett litet värde. 25 - 75 MB. Nu klagar Windows hela tiden på att växlingsfilen är för liten. Jag har redan max minne i datorn, 4 GB så minnet borde räcka.

Posted
Flera gånger har här läst om användare som stänger av växlingsfilen och det utan problem. Jag har inte stängt av den men satt ett litet värde. 25 - 75 MB. Nu klagar Windows hela tiden på att växlingsfilen är för liten. Jag har redan max minne i datorn, 4 GB så minnet borde räcka.

Det rekommenderade värdet är 1,5 x installerat RAM-minne. Med den mängden minne du har, kan du gott stänga av växlingsfilen! Enda nackdelen, jag kunnat se, är att windows inte kan skapa någon dump-fil vid en eventuell blåskärm!

Posted

När jag letat på alternativet att stänga av växlingsfilen kommer alltid information att vissa program kräver växlingsfil för att fungera korrekt. Vilka dessa program är har jag ännu ej sett.

Posted

Personligen tycker jag att man ska ha växlingsfil, av jast den anledningen du sa... att vissa program vill ha en växlingsfil att skriva till.

Det man däremot kan göra är att tömma den när datorn stängs av.

Storlek på den... om windows får bestämma så blir det mellan X och Y någonstans, välj X så ligger du på minimum för att systemen ska fungera och bör inte få problem.

Växlingsfilen var från början ett sätt att skapa minnesplats då det inte fanns så stora eller snabba minnen som idag.

Man kan fortfarande använda "Prefetch" på ett smartare sätt, om det bara ska starta programmen snabbare. Även till bootfilerna.

Posted (edited)

Det som har retat upp mig och fått mig att börja laborera med växlingsfilen är Windows förtjusning i att använda den. Just nu har jag ställt växlingsfilen till max och min 100 MB. Aktivitetshanteraren anger att växlingsfilen är 749 MB och när jag letar upp filen med filhanteraren så anges 102400 Kb. Jag har bara en växlingsfil. Nu har jag börjat undra över om Aktivitetshanteraren är att lita på. Det var ju de uppgifterna som visades här som irriterade mig. Växlingsfil på 1.5 GB men ändå fanns det 2,5 GB minne kvar. Så jag ville tvinga fram mer användning utav RAM men ingen stängning utav växlingsfilen.

PS Prefetch använder jag jag och har även ändrat värdet till 5.

Edited by CGD
Posted

Är det samma värden om du först sätter storleken till 0 (noll), sparar och sedan ställer in ingen växlingsfil.

Startar om datorn i felsäkert läge, slänger alla gamla växlingsfiler du har på hårddisken (de kan finnas lite överallt beroende på hur och var du haft dem).

Starta om datorn normalt, ställ in 100 som du vill ha, starta om igen...

Hur är värdena nu?

Posted
När jag letat på alternativet att stänga av växlingsfilen kommer alltid information att vissa program kräver växlingsfil för att fungera korrekt. Vilka dessa program är har jag ännu ej sett.

Windows skapar en växlingsfil i RAM-minnet vid dom tillfällen det behövs... t.ex när något program kräver växlingsfil! Därav min ständiga rekommendation, att inte stänga av växlingsfilen om man inte har RAM i överflöd.... vilket du har!

Posted

Aha, där sa du något, e-son... hade glömt den lilla biten. Antagligen har jag alltid haft för lite minne eftersom det gått bättre med växlingsfil tidigare. Nu tycker jag att windows väljer själv, om den vill ha eller inte.

Jag har inte ändrat något.. och det står att Windows hanterar växlingsfilen, och den har en storlek på 386 nått ungefär mb, fast ingen växlingsfil är markerad...

Tack för den uppfräschningen av minnet :lol:

Posted
Aha, där sa du något, e-son... hade glömt den lilla biten. Antagligen har jag alltid haft för lite minne eftersom det gått bättre med växlingsfil tidigare. Nu tycker jag att windows väljer själv, om den vill ha eller inte.

Jag har inte ändrat något.. och det står att Windows hanterar växlingsfilen, och den har en storlek på 386 nått ungefär mb, fast ingen växlingsfil är markerad...

Tack för den uppfräschningen av minnet :lol:

Mjoo... av någon anledning så använder windows växlingsfilen kontinuerligt om den är aktiverad.... oavsett hur mycket RAM man trycker in i burken. Så därför... stäng av om det finns tillräckligt med RAM. Minimum 2GB, helst 3 enligt mina iaktagelser!

Posted

Nu har jag stängt av växlingsfilen och kontrollerat att den inte finns kvar på diskarna. Men Aktivitetshanteraren rapporterar just nu, med bara detta internetfönster uppe, en växlingsfil på 463 MB.

Jag skall köra ett tag med växlingsfilen avstängd så får jag se hur det går.

Posted
Nu har jag stängt av växlingsfilen och kontrollerat att den inte finns kvar på diskarna. Men Aktivitetshanteraren rapporterar just nu, med bara detta internetfönster uppe, en växlingsfil på 463 MB.

Jag skall köra ett tag med växlingsfilen avstängd så får jag se hur det går.

Det är fullt normalt.... den växlingsfilen ligger i RAM, vilket gör den säkert 10 ggr snabbare än om den hade legat på disken. Det är just detta man är ute efter när man stänger av växlingsfilen. Själv har jag för tillfället en avstängd växlingsfil på 1281MB... ! ;)

Posted

Det fungerade inte. Minnet räckte inte till. Får vänta till jag får möjlighet att köpa ett Windows 7 och ett lass minne till.

Posted
Det fungerade inte. Minnet räckte inte till. Får vänta till jag får möjlighet att köpa ett Windows 7 och ett lass minne till.

Nu blev jag nyfiken! Vad var det som inte fungerade?? Jag sitter själv med 4GB RAM och jag har aldrig haft en aktiv växlingsfil med nuvarande hårdvara och Vista.

Posted

Till vad räckte inte minnet? :unsure: Jag har kört utan växlingsfil på disk i datorer med 1, 2 och 4 GB RAM. Den enda gång minnet inte räckte var då jag öppnade en väldigt stor bild i Photoshop i datorn med 4 GB. Photoshop skapade då en egen växlingsfil på disk.

Posted (edited)

Jag hade bildprogram, Officerprogram och några stora Internetsidor uppe samtidigt. Jag hade inte koll på minnet men när det tog slut var det ju lika bra att återgå till vad jag hade haft från början. Storleken bestäms av Windows. Det var då så lite minne kvar att Aktivitetshanteraren bara kunde startas med fliken Program. När jag hade startat om datorn återgick jag till vad jag hade haft igång. Växlingsfilen blev då 3,95 GB och utav RAM var endast 3256 Kb kvar.

Jag gillar inte Windows 7, faktum är att jag tycker lika illa om sjuan som om Vista, men det skall bli rätt skönt med lite mer minne. Eller kanske det behövs mycket mer för att Windows 7 skall trivas. På en engelskspråkig sida läste jag om ett minnestest med Vista. De menade att Vista gick bäst med 8 GB minne.

PS. e-son och JoWa, olika personer använder nog datorn olika. :rolleyes:

Edited by CGD