Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

perbear

SOHO och hemmaservrar

Recommended Posts

Trots ett utmärkt program (Windows Home Server) som har en stor community över hela världen så misslyckades HP med att övertyga världen om behovet och nödvändigheten av en hemmaserver på de flesta marknader förutom i USA och Kanada (naturligtvis), Japan (nästan lika naturligtvis) och - håll i er - Sverige. WHS är ute i sin version 1.0 med 2 Power Packs (motsvarande servicepackar för operativen), Power Pack 3 är i betafas och beräknas släppas strax innan eller i samband med släppet av Windows 7. Arbetet med version 2 som bygger på Server 2008 (version 1 bygger på Server 2003) och Windows 7 är igång och beräknas släppas om något år.

HP har släppt fyra modeller av HP Media Smart Home Server. I generation 1 fanns EX475 (med en hårddisk) och EX478 (med två hårddiskar). I generation 2 som släpptes i januari i USA och Japan finns EX485 och EX487. Det har hela tiden varit osäkert om och när version 2 skulle finnas på svenska marknaden. Först pratade man om mars 2009, sedan maj och nu tror man att det kan bli i september, oktober. Personligen hoppas jag att den dyker upp för det är en enkel, liten och läcker server.

Acer presenterade sin första generation hemmaservrar Acer EasyStore H340 i år och släppte den också i januari på den amerikanska och japanska marknaden. Den är förvillande lik HP:s modeller till utseende. Fortfarande finns det ingen information om hemmaservrar på Acers svenska sida och därför får man den uppfattningen att den inte finns att få tag på i Sverige. Men det är fel. Både Komplett.se och inWarehouse har den i lager.

Fujitsus hemmaserver heter Scaleo och finns att köpa hos Inet, Webhallen och Overclock. Utseendemässigt liknar den en extern hårddisk. Utrustningsmässigt skiljer den sig också eftersom HP:s och Acers servrar kan ha fyra fasta hårddiskar medan Scaleo bara tar den enda.

Förutom dessa tre märken finns på den engelska markanden (med möjlighet att beställa och få den levererad till Sverige) ett par olika modeller av märket Tranquil PC varav den som mest liknar HP:s och Acers servrar är SQA-5H-2000. Priset för HP, Acer och Tranquil PC är ganska jämförbara mellan 6 och 7000 kronor.

Den som är intresserad av att hålla sig àjour med Windoes Home Server bör definitivt besöka We Got Served (www.wegotserved.com).

Hoppas detta kan besvara några av funderingarna ni haft om hur det är med WHS och hemmaservrar och kanske att det kan bidra till att fler dyker ner i hemmaservarnas värld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra inlägg om WHS. Själv sitter jag med en HP MediaSmart Server EX470. Den fungerar ypperligt. :) Det du glömde nämna är det att HP lanserat 5 servrar. Och gen 1 är EX470 med 1x500GB och EX475 med 2x500GB. Den senaste är HP MediaSmart LX195.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovanstående. Bra sammanfattning.

Men en liten korrigering bara

Fujitsus hemmaserver heter Scaleo och finns att köpa hos Inet, Webhallen och Overclock. Utseendemässigt liknar den en extern hårddisk. Utrustningsmässigt skiljer den sig också eftersom HP:s och Acers servrar kan ha fyra fasta hårddiskar medan Scaleo bara tar den enda.

De senare som t.ex 2205 har som HP och Acer plats för 4 diskar. Har själv 2*1TB i min och är mycket nöjd med min Scaleo.

//Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Håller med ovanstående. Bra sammanfattning.

Men en liten korrigering bara

De senare som t.ex 2205 har som HP och Acer plats för 4 diskar. Har själv 2*1TB i min och är mycket nöjd med min Scaleo.

//Uffe

Tack Uffe och Dennis. Var faktiskt inte medveten om att Fujitsu hade kommit med fler varianter. Men bra att de också har en fyraplatsserver.

Redigerat 29 oktober

Sedan det här skrevs i augusti har det hänt lite mer:

På konsumentsidan har HP släppt modellen MediaSmart EX490 och den finns att få tag genom Komplett och InwareHouse Med trolig leverans den 2 november 2009). På businessidan släpper man StorageWorks x510 Data Vault som man i alla fall ser pris på hos Dustin. Dustin själva säger att det här är en beställningsvara så det kanske tar ett antal dagar från beställningen innan den kommer in till Dustin. Modellmässigt är StorageWorks jämförbar med modell EX495 (som inte lagerförs eller säljs i Europa). Priserna för bägge dessa datorer börjar vid ca 6000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg