Gå till innehåll

DVD-brännare


Recommended Posts

Hej - en mycket elementär fråga säkert, men jag har inte den vanliga supporten (min bror) tillhands. Jag tänkte installera min DVD-brännare.

1. Vilken typ av skivor ska jag använda för inspelning? Back-up, program, dokument o.d. Ej musik.

2. Behöver jag ha en tom skiva till hands vid installation? Vill inte börja och behöva bryta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej - en mycket elementär fråga säkert, men jag har inte den vanliga supporten (min bror) tillhands. Jag tänkte installera min DVD-brännare.

1. Vilken typ av skivor ska jag använda för inspelning? Back-up, program, dokument o.d. Ej musik.

2. Behöver jag ha en tom skiva till hands vid installation? Vill inte börja och behöva bryta.

1. Jag misstänker att du redan her en DVD-brännare liggande... Eftersom du inte uppger vad det är för typ av brännare utgår jag ifrån att det är en vanlig "enkel-dvd". Det finns ju även dem som skriver DUAL-layer. För konstant Backup... alltså du hela tiden "fyller på" med information och data så passar det riktigt bra med en DVD RW. Denna kan du radera och bränna om och om igen. För övrigt så är det mest plånboken som styr vilken sorts skiva du ska använda. Det kan alltid vara bra med lite högre kvalitet på skivorna när du ska spara filmer... de håller längre.

2. NEJ... bara att motera den i ett ledigt fack. Se till att bygla den på baksidan efter hur du monterar den... Det står i manualen hur du ska göra. Ersätter du en gammal DVD-brännare eller CD Brännare/spelare så ska du bara bygla DVD-brännaren som den gamla var byglad. Efter installationen av brännaren så installerar du den programvara du valt att använda...

Redigerad av Manneman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vilken typ av skivor ska jag använda för inspelning? Back-up, program, dokument o.d. Ej musik.

En modern brännare tar alla typer av CD/DVD-skivor... själv använder jag CD/DVD +R eller +RW... BlueRay kräver anpassad brännare/läsare

2. Behöver jag ha en tom skiva till hands vid installation? Vill inte börja och behöva bryta.

Nej... bara koppla in brännaren och starta datorn så installeras den automatiskt! Eventuellt kan du behöva tilldela Regionkod, innan den fungerar fullt ut. Det gör du i Enhetshanterarens egenskaper för din brännare. Region 2 är det som gäller för Europa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En modern brännare tar alla typer av CD/DVD-skivor... själv använder jag CD/DVD +R eller +RW... BlueRay kräver anpassad brännare/läsare

Nej... bara koppla in brännaren och starta datorn så installeras den automatiskt! Eventuellt kan du behöva tilldela Regionkod, innan den fungerar fullt ut. Det gör du i Enhetshanterarens egenskaper för din brännare. Region 2 är det som gäller för Europa!

Tack båda! Inser att jag gav för lite info ändå. Brännaren finns alltså i burken, och jag har en skiva att köra, en Samsung. Nej, tänker inte ha konstant backup - min dator är mer ett medium än ett förråd. Men vissa saker kan vara bra att plocka ner utifall att.

Bra info om skiva; då kan jag ju ev testa med nån tom skiva jag har liggande för inspelning från TV. Där har jag +RW. Kanske är det skillnad i datorn även på +R och -R. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda! Inser att jag gav för lite info ändå. Brännaren finns alltså i burken, och jag har en skiva att köra, en Samsung. Nej, tänker inte ha konstant backup - min dator är mer ett medium än ett förråd. Men vissa saker kan vara bra att plocka ner utifall att.

Bra info om skiva; då kan jag ju ev testa med nån tom skiva jag har liggande för inspelning från TV. Där har jag +RW. Kanske är det skillnad i datorn även på +R och -R. ?

Nu vet jag ju inte vad din "Samsung-skiva" innehåller, men kanske det är något brännarprogram och i så fall nästan garanterat, en hel del annat skräp som varken behövs eller är önskvärt. Allt du behöver är ett enkelt brännarprogram av valfri utvecklare... ImgBurn är t.ex gratis och enkelt att hantera!

Dina +RW-skivor kommer mest troligt att fungera utmärkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska bränna t.ex filmer etc som ska spelas upp på en vanlig dvd-spelare för tv'n kan det vara klokt att kolla vilka typer den dvd-spelaren kan använda. Ofta är det -R media som är generellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte vad din "Samsung-skiva" innehåller, men kanske det är något brännarprogram och i så fall nästan garanterat, en hel del annat skräp som varken behövs eller är önskvärt. Allt du behöver är ett enkelt brännarprogram av valfri utvecklare... ImgBurn är t.ex gratis och enkelt att hantera!

Dina +RW-skivor kommer mest troligt att fungera utmärkt!

Låter utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...