Gå till innehåll

Ny stationär dator


Recommended Posts

Det är populärt idag med bärbara datorer, och jag ser inget fel med det, men däremot gör det att utbudet av stationära datorer har minskat radikalt.

Därför skulle jag gärna vilja höra era synpunkter på vad för slags stationär dator man ska köpa, eller om man ska vänta. Datorn jag har idag, har jag haft sedan 3 år tillbaka och är en Acer Aspire, den snabbaste och stabilaste dator jag haft hittills, men däremot har jag inte varit helt nöjd över vissa av komponenterna som sitter i. Så som CD/DVD-läsare och brännare, då båda dessa la av helt efter bara några få gångers användning (naturligtvis använde jag inte dessa särskilt ofta, så garantin hann gå ut innan de la av helt). Samt att fläktarna går väldigt snabbt upp i varv, processorn är förmodligen den största boven i dramat då jag läst lite var stans att Pentium 4 640 3,2 GHz blir ganska snabbt varm.

Men, är överlag nöjd med datorn då den faktiskt aldrig strulat, dvs. hängt sig och liknande. Men det som får mig att vilja ha en ny är just att när man kollar på vissa flash-grejer går datorn upp i varv ordentligt och överröstar den andre datorn rejält bredvid som är 6 år gammal, den har börjat kännas lite mer seg på vissa saker, jag kan varken bränna eller spela upp cd/dvd -skivor, jag kan inte ha mer RAM än 2GB (det är max, moderkortet tar inte mer), och så vill jag naturligtvis ha en dator med lite mer kraft i.

Nu hade jag iofs tänkt vänta tills årsskiftet eller t.o.m till nästa år innan jag skulle byta dator, och hade då tänkt köpa en extern DVD-brännare tills vidare (har en netbook också som jag då hade kunnat använda den till), men som min far då påpekade att om det verkligen var lönt att lägga ut 800-900 kr på en extern DVD-brännare, när jag ändå kanske blir tvungen att uppgradera datorn? Högskolan drar dessutom igång i september, vilket gör att jag blir ännu mer beroende utav att ha en helt fungerande dator.

Så, det lutar åt att köpa en ny dator, inom den närmaste tiden. Men som jag tidigare nämnt, är urvalet av stationära datorer inte stort, i alla fall inte när man kollar OnOff och Sibas kataloger eller NetOnNet. Hittade dock denna hos Elgiganten;

http://www.elgiganten.se/product/datorer-t...oductTabcontent

Men sedan är ju frågan om en till Acer blir bra? Har de bättrat sig? Överlag ser specifikationerna riktigt bra ut, grafikkortet vet jag dock inte om det är bra, för det har jag ingen alls koll på.

Har ni andra några tips? Eller är det uteslutande att man ska bygga en egen? Eller ska man hålla hårt i denna burk som man har och vänta ett tag till? Vill ju som sagt ha så nya grejer som möjligt, och inga gamla Core 2 Duo med DDR2 och liknande. Nya gränssnitten för både USB3 och hårddiskar (SATA? Snabbare överföringshastigheter i alla fall) dröjer ju ändå ett bra tag till, så det känns inte riktigt som att man ska vänta på att de ska komma ut.

Det blev långt det här, men det behövdes. Jag är kräsen, men jag lyssnar på alla förslag och idéer, förutom något i stil med "Köp MAC!", för det vill jag inte, gillar inte Apple, alls.

Redigerad av Frezze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Jag tycker att du kan börja med att gå till en "riktig datorbutik" dvs någon lokal datorbutik.

Där får du oftast bra info av duktiga säljare, nyare datorer, bra service. Tala om vad du har för krav så bygger dom ihop en dator till dig. Onoff, Elgiganten mfl är ju inte så billiga som folk tror, oftast är det äldre datorer dom säljer ut billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du kan börja med att gå till en "riktig datorbutik" dvs någon lokal datorbutik.

Där får du oftast bra info av duktiga säljare, nyare datorer, bra service. Tala om vad du har för krav så bygger dom ihop en dator till dig. Onoff, Elgiganten mfl är ju inte så billiga som folk tror, oftast är det äldre datorer dom säljer ut billigt.

Har inte hittat många "riktiga datorbutiker" inom Malmö området. Det är väl JME Data, men jag tycker inte deras utbud skiljer sig särskilt mycket från de andra elektronikhandlarna;

http://www.jmedata.se/CBC.aspx?q=c:100159

Samtidigt har jag alltid varit lite tveksam till datorer som de bygger på beställning, tycker de alltid landar på runt 20.000 om du vill ha en bra dator, varav jag själv tycker att 10.000 kr är mycket. Samt att de jag känner som fått sin dator byggd på beställning, har alltid haft problem med dem till att börja med, men det kan ju faktiskt bara vara att de beställt från oseriösa företag eller liknande.

Tack för det snabba svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du kan börja med att gå till en "riktig datorbutik" dvs någon lokal datorbutik.

Där får du oftast bra info av duktiga säljare, nyare datorer, bra service. Tala om vad du har för krav så bygger dom ihop en dator till dig. Onoff, Elgiganten mfl är ju inte så billiga som folk tror, oftast är det äldre datorer dom säljer ut billigt.

Håller med... bygg själv av dom delar du vill ha! Eller låt någon lokal verkstad sätta ihop den åt dig! Har du väl provat, kommer du aldrig mer att vilja se åt en fabriksbyggd dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med... bygg själv av dom delar du vill ha! Eller låt någon lokal verkstad sätta ihop den åt dig! Har du väl provat, kommer du aldrig mer att vilja se åt en fabriksbyggd dator!

Så det är så pass skillnad? Men vem ska man gå till då? Som sagt, har bara JME Data i närheten, samt en liten mysko datorbutik nere i byn var killen som jobbar där inte ens visste vad en Serial-ATA kabel var för något, till och med nämnde för honom att det var till hårddiskar, och så kommer han ut med en VGA-kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är så pass skillnad? Men vem ska man gå till då? Som sagt, har bara JME Data i närheten, samt en liten mysko datorbutik nere i byn var killen som jobbar där inte ens visste vad en Serial-ATA kabel var för något, till och med nämnde för honom att det var till hårddiskar, och så kommer han ut med en VGA-kabel.

Tjena!

Tog bara och plockade ihop ett paket från Datorbutiken.com för att kolla.

Det blir nog runt 10.000 för ett bra paket (nu har jag tagit rätt bra komponenter tycker jag?). Nu har jag inte kollat dessa komponenter särskilt noga så det är ingen rekommendation på det sättet. Jag rekommenderar inte heller Datorbutiken.com framför andra. Ville bara ge en liten fingervisning vad man kan få på nätet när man plockar egna komponenter. Som du ser kostar själva montering av datorn 995:- så det är vad du kan tjäna på att bygga själv. Du kan säkert tjäna lite på att plocka komponenter från olika butiker (där de är billigast) men då tillkommer kanske lite mer leveranskostnader.

Grundpaket "Intel P45/550" : Stilrent Cooler Master DOMINATOR chassi, 550W nätaggregat, Gigabyte GA-EP45-DS3 moderkort med Intel P45 chipset och DVD-brännare 3 031:-

Intel Core 2 QUAD Q8200 2.33GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 1 510:-

Minne : 4GB DDR2 PC2-8500 1066MHz A-DATA/Corsair DDR2-4GB1066 795:-

Hårddisk : 1TB 7200rpm 32MB cache SATA2 Samsung/Seagate/Western Digital HDD-1000 860:-

Grafikkort : GeForce 9600GT 512MB DDR2 TV-out DUAL DVI GFX-9600GT 960:-

Microsoft® Windows® Vista Home Premium 64-bit, Svensk, SP1, OEI, med Windows 7 orderformulär, Single 1 495:-

Montering/test av datorsystem (lev. tid ca 10 dagar räknat från då alla ingående artiklar är i lager) 995:-

Eventuell fraktkostnad tillkommer, från 269:- (Leverans till närmaste postkontor)Totalpris 9 646:-

Hoppas det gav lite inspiration i alla fall... Och jag håller definitivt med föregående inlägg om att stationär dator är det bäst att "bygga själv" så man kan välja komponenter.

Ps. Glöm den killen som inte visste vad en Serial-ATA kabel var för något... Känns ju inte så stabilt ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hade jag iofs tänkt vänta tills årsskiftet eller t.o.m till nästa år innan jag skulle byta dator,

Om du är som jag så känns det ju bra att ha så lång framförhållning för då kan man ju tänka och känna lite innan man bestämmer sig.

Jag har erfarenhet av Acer (åt kompisar), Dell (hemma/hemmakontoret) och HP (på jobbet). Acer tycker jag är rätt bra med tanke på att man kan få bra maskiner till lågt pris. Så är du nöjd med Acer så koncentrera dig på Acers olika alternativ. Sätt också upp en övre köpgräns och se vad du får.

Jag håller med att fabriksbyggen (som Dell) slutar ofta på mer än vad man tänkt sig från början.

Om du har kunskaperna och viljan att bygga själv så kan du ju faktiskt sätta i hop den dator du vill ha av de delar som finns på marknaden. Jag är inte säker på att det blir billigare än att köpa en färdig dator men att ha byggt en själv kanske är eller blir det primära för dig. Om du själv inte känner dig tillräckligt kunnig för det här momentet och det inte finns någon där du bor som bygger datorer så kan du ju trots det lista vad för slags komponenter du vill ha i din dator och se vilket eller vilka märken som motsvarar din lista (och din köpgräns naturligtvis).

Dustin (liksom Misco och Inwarehouse och Inet) har ju både modeller som du kan sätta ihop själv och sådant som är färdigbyggt av olika märken. Dustin och Elgiganten har ju också Delldatorer som du kan köpa direkt från hyllan.

Hoppas det här ger dig lite uppslag och kanske också en startpunkt. Vad det än blir för stationär dator så lycka till med din jakt och ditt köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygga själv? Jag håller inte med de övriga om att det är bäst att bygga själv. Jag bygger ihop mina datorer själv men mina barn som kanske inte tror på mina färdigheter har köpt färdigbyggd HP dator. Deras intresse i hur datorn används skiljer sig mycket från mig. De är vad jag skulle vilja kala datoranvändare. De använder datorn till spel olika typer av program och har aldrig haft några problem med datorn. Det enda som jag har klagat på är att de inte får någon Windowsskiva med utan bara denna eländiga återställningsskiva. Men de har ju aldrig behövt installera om datorn under de fyra år de haft den.

Jag tror att man måste ha intresse för att bygga sin dator själv. Färdigköpt har ju också sina fördelar. Lättare att klaga om det inte fungerar. Får du fel på din egenbyggda dator kan det vara problematiskt att ta reda på vad som är fel. Ala kanske inte har ett passande moderkort liggande för att se om datorn fungerar om man bytter det o.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är så pass skillnad? Men vem ska man gå till då? Som sagt, har bara JME Data i närheten, samt en liten mysko datorbutik nere i byn var killen som jobbar där inte ens visste vad en Serial-ATA kabel var för något, till och med nämnde för honom att det var till hårddiskar, och så kommer han ut med en VGA-kabel.

Prova gärna datorbutiken.com, deras Datorkonfigurator är inget absolut inget dåligt alternativ. En av dom absolut viktigaste fördelarna med att "bygga själv" enligt mig, är att man slipper allt extra skräp som kommer färdiginstallerat från dom stora datortillverkarna... vilket är förödande för vilken hårdvarukonfiguration som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu skall handla på jme eller datorbutiken com så undvik att betala i förskott.

det var inte så länge sedan de gjorde konkurs,tidigare var det samma ägare till jme o datorbutiken com, vet inte om det är det fortfarande

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man tittar på specifikationen (t.ex. en Intel Core i7) på den dator du hade hittat på elgiganten

så måste jag säga att det nog blir väldigt svårt att bygga en lika bra dator

till det priset

räknar man sen in att man skall köpa en oemlicens för windovs så blir det svårt

att matcha det priset

sen om det följer med en massa junkprogram så går det ju att avinstallera

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

Ser ut till va en bra dator...kan trots det byggas själv för under 9 med bättre minne o grafik..dock utan op under 11 med ssd o blueray

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Tub lite i detta fallet.

Normalt bygger jag mina datorer själv och kommer alltid att göra så.

Men me den prestandan och möjligheten att uppgradera till W7 när den kommer finns det inte mycket att tveka på.

I ditt fall skulle jag välja elgiganten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för alla svaren! Riktigt, riktigt glad över att så många kunde delta och säga vad de tyckte i sammanhanget! :D

I vilket fall tänkte jag ändå ta det lugnt och kolla ordentligt innan jag bestämde mig, och beslöt mig därför för att åka ut till diverse elektronikbutiker. De jag besökte var Mediamarkt, OnOff, Siba, Elgiganten och JME Data.

Mediamarkt tycktes ha precis rensat ut alla deras stationära, kvar stod enbart deras egna gigantiska hopplock för sisådär 20.000 kr, och en sådan där billig Compaq med skärm (nettop kanske?). Förmodligen, är väl nya på väg in i deras sortiment, kan man i alla fall hoppas, eller så drar de ner på det och ska ha fler bärbara?

OnOff hade enligt säljarna precis fått in nya modeller och lär inte få in mer nytt förrän till hösten, och vad jag kunde se där hade de inte en enda med Intel senaste processor, möjligtvis AMDs senaste x4, men jag är tveksam. Ingen dator var heller utrustad med DDR3 RAM. Så jag gick besviken där ifrån. Siba var nästan likadant, värre t.o.m, bara 3 burkar, och en hel vägg fullproppad med bärbara...

Elgiganten, hade lite fler, men där såg det också utrensat ut, som på Mediamarkt, och Acer-datorn som jag var ute efter hade de inte. Så jag antar att nya är på väg in, dock kontaktade jag deras support och fick reda på att de själva inte visste när de skulle få in Acer-datorn... stabilt.

Sist och faktiskt minst, var JME Data, där gick jag in och gick ut nästan i samma veva. För, de hade två burkar framme, inte ens kopplade till skärm så man kunde testa dem, sedan resten av butiken var fylld med bärbara datorer. Då visste man direkt vilken sorts kunder de vill ha - inte mig i alla fall.

Så jag surfade runt lite i morse och hittade denna;

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=197085

De flesta får in den, och den har samma grafikkort, processor osv., förutom att den då har 4 GB RAM från start, tydligen kan man ha upp till 24 GB RAM, men när jag tittar på Dustin hemsida;

http://www.dustinhome.se/pd_5010329326.aspx

Så är det max 8 GB RAM man kan ha, ganska viktig sak. Men i alla fall, tycks det vara som att de håller på att få in den på de flesta ställena. I morse stod det på NetOnNets sida att den skulle vara tillgänglig tidigast 10/8, men nu helt plötsligt går den att beställa.

Så man kan väl dra den slutsatsen att det kommer in en del nyheter nästa vecka när det kommer till datorer.

I övrigt kollade jag upp grafikkortet som sitter i de båda datorerna, och vad jag kan komma fram till är att det är en mellansegments modell, dvs. inte värsta värsta, men heller inte kasst. Men vad betyder det egentligen rent prestandamässigt?

Samt att den då har;

Dedikerat grafikminne: 1536 MB

Delat grafikminne: Upp till 3582MB

Vad jag läst mig till är det väldigt viktigt att det har dedikerat grafikminne, och vad jag kan komma fram till räcker 1536 MB rätt långt? Men sedan har den delat grafikminne också, eller det är standard på alla grafikkort? Att den även drar från RAM-minnet? Vad har de för effekt på systemet?

Det allra mesta kan man läsa sig till, men grafikkort, det är då en stor djungel som kräver att man faktiskt håller på med det.

Redigerad av Frezze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...