Gå till innehåll

Messenger hastighet filöverföring


Recommended Posts

Är det någon här som använder Windows Live Messenger regelbundet och har hyfsat mycket erfarenhet av filöverföring däri som kan säga att de är nöjda med hur det fungerar?

Jag och alla jag känner har så länge vi kan minnas haft stora problem med det. Någon enstaka gång om året så rasslar det till och man kan skicka en fil i riktigt bra hastighet men för det mesta går det riktigt långsamt, jag snackar under 1kB/s och väldigt ofta går det inte att skicka alls för att det timeoutar eller liknande. Vad beror det på? Hur svårt kan det vara att få en sådan funktion att funka bra?

Ska tillägga att jag och några gjort tester med ett antal olika 3'e-partsklienter som Pidgin, Miranda, Trillian osv men det är likadant med dem, de kör väl ändå via samma teknik/protokoll som WLM antar jag.

Nu var det evighet sedan jag använde ICQ men jag vill minnas att det fungerade mycket bättre där.

Vad jag funderar på är om detta är ett så utbrett problem som jag misstänker, varför görs det inte något åt det?

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder andra tjänster för filöverföring....

[ironi]Tack för ett extremt givande svar.[/ironi]

Nu bad jag om svar från folk med mycket erfarenhet av filöverföring via MSN men eftersom du ändå kände dig manad att svara kanske du kan tipsa om någon av de tjänster du använder istället. Säg att jag vill skicka en bild till en person jag chattar med på MSN, hur ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för tipset e-son men jag tycker faktiskt det verkar ganska omständigt jämfört med hur det funkade/bör funka i en IM klient. Dessutom har jag inte riktigt lust att förklara för otekniska vänner hur de sätter upp samma sak för att kunna skicka till mig.

EDIT:

Verkade ju inte så svårt att sätta upp iofs eftersom det bara var att köra det portabla programmet. Men väcker lite funderingar hur säkert det är istället om det går över alla andra rättigheter och ger tillgång till filerna man droppar där? Ska kolla upp det lite mer iaf.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Jo den där lilla serven är kalasbra. Det räcker med att du har den på din dator. Dina kompisar kan både hämta från dig och skicka till dig.

Den kräver heller ingen installation, starta upp den och högerklicka på huset, välj vilka/vilken mapp eller partition du lämnar ut. Skicka ip adressen till dina kompisar, så kan man ha mycket kul med den lilla servern. Jag har den nästan igång för jämnan för att kunna dela program, filmer mm. Med mina vänner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det verkar jättesmidigt om det är vad man är ute efter men det är inget jag är intresserad av. Jag vill varken att folk ska kunna skicka till mig (på det viset) eller ha en katalog som folk kan browsa när som helst. Jag vill kunna skicka en enskild fil till en enskild person vid ett enskilt tillfälle utan att först behöva placera filen på ett visst ställe på min dator för att han ska få access till den och utan att sedan behöva ta bort den därifrån igen efteråt för att han eller andra inte ska kunna accessa den senare. Hatar MSN's nya sharing folder skit av ungefär samma anledning, det är inget jag vill ha.

Med andra ord det passar mig perfekt att kunna dra en fil och släppa den i chatfönstret för att skicka den till personen jag chattar med och sedan när filen är skickad så är processen klar, inga rester, inget mer jobb så att säga.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord det passar mig perfekt att kunna dra en fil och släppa den i chatfönstret för att skicka den till personen jag chattar med och sedan när filen är skickad så är processen klar, inga rester, inget mer jobb så att säga.

Jag förstår hur du tänker, och visst är det aningen krångligare med servern, men du kan faktiskt göra exakt så med servern också, med det förbehållet att du får ta bort filen från servern efteråt. Det behövs alltså inga dedikerade mappar eller filförfyttningar.

Anledningen till att jag tipsade om den här servern är att jag själv har användt den i flera år... mycket på grund av att jag också tröttnade på överföringshastigheterna i bl.a msn. Jag startar servern när jag behöver skicka något, drar in filen/filerna i fråga, och skickar min fasta serveradress till personen i chatten... sen är det bara att stänga ner servern när överföringen är klar.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag ska ge HFS en chans i alla fall. Vem vet jag kanske upptäcker nya saker jag inte visste att jag behövde. :)

Men hur är det med säkerheten då? Det verkar så enkelt att ge access till en fil med HFS att man undrar om den åsidosätter allt vad säkerhet heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag ska ge HFS en chans i alla fall. Vem vet jag kanske upptäcker nya saker jag inte visste att jag behövde. :)

Men hur är det med säkerheten då? Det verkar så enkelt att ge access till en fil med HFS att man undrar om den åsidosätter allt vad säkerhet heter.

Det är upp till dig egentligen. Det finns möjligheter att blockera/tillåta access med hjälp av konton med lösenord, och/eller vitlistade/svartlistade ip-adresser. Jag kan inte se att den skulle vara mer riskabel än vilken serverfunktion som helst. Det handlar som alltid om inställningar och sunt furnuft!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...