Gå till innehåll

Koppla hörlurar och högtalare samtidigt i datorn?


T@wo

Recommended Posts

Hej,

har köpt nya hörlurar idag, ett par Sennheiser PC 350. Har även högtalare, Logitech Z-5500. Hörlurarna ska jag ha till Windows Live Messenger och Ventrilo för att snacka med folk samt på nätterna då resten av familjen sover. Finns något sätt jag kan koppla mina hörlurar och högtalare samtidigt in i datorn eller måste jag växla mellan dom varje gång? Blir väldigt jobbigt då jag har ett ganska stort chassit.

Om det kanske går att ha båda enheterna inkopplade samtidigt?

Hörlurar (Sennheiser PC 350):

http://www.sennheisernordic.com/nordic/hom...?Open&row=3

Högtalare (Logitech Z-5500):

http://www.logitech.com/index.cfm/speakers...24&cl=se,sv

Ljudkort (Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Professinal):

http://se.europe.creative.com/products/pro...p;listby=system

Chassit (Thermaltake VG4000BNS):

http://www.thermaltakeusa.com/Product.aspx...mp;ID=1420#Tab1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 52
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Om din högtalarkontakt är en "minijack" går det att köpa en splitter, dvs. en kontakt med en hane och två honor.

Den sätter du i datorn och kopplar då högtalar till ena honan och hörluren till den andra.

Kostar cirka 30.- kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag kan se på beskrivningen så finns det inte uttag för hörlurar på högtalarna,

så som jag har det, jag kopplar ut kontakterna om jag vill ha högtalarna på, o sätter in dem när jag spelar spel på kvällarna

så bara jag hör ljudet, så det blir att skifta varje gång.

För det priset med de högtalarna borde det ha funnits uttag för hörlurar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din högtalarkontakt är en "minijack" går det att köpa en splitter, dvs. en kontakt med en hane och två honor.

Den sätter du i datorn och kopplar då högtalar till ena honan och hörluren till den andra.

Kostar cirka 30.- kronor.

Vad menar du med "minijack"? 3,5mm jack då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag kan se på beskrivningen så finns det inte uttag för hörlurar på högtalarna,

så som jag har det, jag kopplar ut kontakterna om jag vill ha högtalarna på, o sätter in dem när jag spelar spel på kvällarna

så bara jag hör ljudet, så det blir att skifta varje gång.

För det priset med de högtalarna borde det ha funnits uttag för hörlurar!!

Hade inte haft någonting emot att byta mellan högtalarna och hörlurarna manuellt om chassit kanske var lite mindre... Men det blir en del sladdar att hålla koll på...

Håller faktiskt med, en ingång för hörlurar vore inte helt fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag en sån här Plantronics .Audio PC Switcher men den funkar nog dåligt i och med att du har 5.1 högtalare. Men det finns kanske liknande Switchar även för det.

Annars kanske det smidigaste är om det går att köpa frontpanelen till ditt ljudkort separat. Det går nämligen (iaf på mitt Fatal1ty FPS) att ställa in så högtalarna som är inkopplade bak på datorn mute'as när man pluggar i hörlurarna på frontpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag en sån här Plantronics .Audio PC Switcher men den funkar nog dåligt i och med att du har 5.1 högtalare. Men det finns kanske liknande Switchar även för det.

Har tittat på den men som du säger så har jag ett 5.1 system och då kan det bli lite problem.

Annars kanske det smidigaste är om det går att köpa frontpanelen till ditt ljudkort separat. Det går nämligen (iaf på mitt Fatal1ty FPS) att ställa in så högtalarna som är inkopplade bak på datorn mute'as när man pluggar i hörlurarna på frontpanelen.

Kan du förklara det där lite mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har separat volumkontroll på högtalarna då kan du bara skruva ned dom och lyssna på hölurer, micken sätter du i mic-ingången.

Då är det inte något byta av kablar alls.

Jag har separat volymkontroll på mina högtalare.

Om jag skulle koppla in mina hörlurar bak på datorn samtidigt som jag har högtalarna inkopplade så har jag bara en 3,5mm ingång för mikrofånen och inte för ljudet i hörlurarna. Åter igen så blir det tyvärr att jag måste byta mellan sladdarna manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag minns är det en "mixer" i Vista, det borde gå att testa om du kan använda den.

En "mixer"? Kan du länka till nån hemsida som beskriver den eller förklara lite mer? Förstår inte riktigt vad som menas med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tittat på den men som du säger så har jag ett 5.1 system och då kan det bli lite problem.

Kan du förklara det där lite mer?

Hej T@wo!

Enligt beskrivningen på Din dator, så är den försedd med I/O på framsidan. Ser inga problem att ansluta hörlurar i audio HD på framsidan, för det lär ju finnas både mic-ingång och hörlurs-uttag vad jag kan förstå.

Själv ha jag en Dell-dator med uttag på bak & framsidan av chassit för ljud och när jag pluggar in mic & hörlurar på framsidan, så tystnar högtalarna som är anslutna på baksidan av chassit.

EDIT: Sorry, läste inte allt. Men har Du kollat inställningarna för ljud i kontrollpanelen? Där finns ju inställningar för både mic och högtalare.

Hoppas det löser sig.

Mvh// sunshine

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kanske det smidigaste är om det går att köpa frontpanelen till ditt ljudkort separat. Det går nämligen (iaf på mitt Fatal1ty FPS) att ställa in så högtalarna som är inkopplade bak på datorn mute'as när man pluggar i hörlurarna på frontpanelen.

Kan du förklara det där lite mer?

Ditt ljudkort säljs även tillsammans med en frontpanel som inehåller bland annat uttag för mikrofon och hörlurar, se min länk. Men OM panelen går att köpa separat så är den säkert ganska dyr. Bättre3 då att först kolla upp om du inte kan använda uttagen som redan finns fram/uppe på ditt chassi. Enligt specifikationen på ditt ljudkort ska det ha uttag för "Intel HD-frontpanel", det är kanske där du ska koppla in kabeln som löper från ditt chassis "HD Audio front I/O port".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej T@wo!

Enligt beskrivningen på Din dator, så är den försedd med I/O på framsidan. Ser inga problem att ansluta hörlurar i audio HD på framsidan, för det lär ju finnas både mic-ingång och hörlurs-uttag vad jag kan förstå.

Själv ha jag en Dell-dator med uttag på bak & framsidan av chassit för ljud och när jag pluggar in mic & hörlurar på framsidan, så tystnar högtalarna som är anslutna på baksidan av chassit.

EDIT: Sorry, läste inte allt. Men har Du kollat inställningarna för ljud i kontrollpanelen? Där finns ju inställningar för både mic och högtalare.

Hoppas det löser sig.

Mvh// sunshine

När jag kopplar in hörlurarna på framsidan så finns det ingen kontakt med datorn så antar att den är urkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara det där lite mer?

Ditt ljudkort säljs även tillsammans med en frontpanel som inehåller bland annat uttag för mikrofon och hörlurar, se min länk. Men OM panelen går att köpa separat så är den säkert ganska dyr. Bättre3 då att först kolla upp om du inte kan använda uttagen som redan finns fram/uppe på ditt chassi. Enligt specifikationen på ditt ljudkort ska det ha uttag för "Intel HD-frontpanel", det är kanske där du ska koppla in kabeln som löper från ditt chassis "HD Audio front I/O port".

Ok, hade varit mycket enklare om man hade den. (= Verkar inte som om mitt ljudkort är ihop kopplat med "ingångarna" på framsidan av chassit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kopplar in hörlurarna på framsidan så finns det ingen kontakt med datorn så antar att den är urkopplad.

Okidoki! Har Du tordas öppna sidostycket för att checka det hela???

Se vad som fattas för kablar te.x.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min son har samma "otur" och har dåligt med kontakter på sitt ljudkort. Har man inte för höga krav på sitt ljud så finns där en billig lösning på bl a Biltema. Har sett liknande hos diverse datorhandlare...

På Biltema har varan artikelnummer 23-265

En billig lösning som funkar... Märker ingen försämring i högtalarna men i hörlurarna kunde låta lite bättre.

Mange

Redigerad av Manneman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okidoki! Har Du tordas öppna sidostycket för att checka det hela???

Se vad som fattas för kablar te.x.....

Har öppnat båda sidorna och kikat lite men hur kablarna ska se ut har jag ingen aning om... Har bara ett hum om hur de kan se ut men ingenting jag vet. Enda sladdarna som jag tror går dit är dom för USB portarna på framsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingenting som "omvandlar" mikrofonsladden och "ljud" sladden (det vill säga, den gröna och rosa kontakten) till en USB kontakt? Det jag menar är:

Rosa och grön kontakt kopplas in i en "behållare" som man sedan kopplar in i datorn som USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min son har samma "otur" och har dåligt med kontakter på sitt ljudkort. Har man inte för höga krav på sitt ljud så finns där en billig lösning på bl a Biltema. Har sett liknande hos diverse datorhandlare...

På Biltema har varan artikelnummer 23-265

En billig lösning som funkar... Märker ingen försämring i högtalarna men i hörlurarna kunde låta lite bättre.

Mange

Hej Allihopa som detta läser!!!

Köper man en dator, så tycker jag inte man skall behöva fara till olika affärer för att inhandla diverse tillbehör till sin dator. Det är min uppfattning att, varje datortillverkare SKALL se till så att allt är kopplat och fungerar, annars så är något snett.

Dell, har då inte missat något i MIN dator iallafall, är det så att dom vill behålla kunder? Mitt svar på detta, -JA!

EDITERAT: Vill ej göra reklam för dessa, men dom vet då vad dom sysslar med. Man får det man vill ha och det fungerar, har nu gjort det i ett år iaf.

Har NI synpunkter på detta, SKRIV!

Hälsningar sunshine <_<

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har öppnat båda sidorna och kikat lite men hur kablarna ska se ut har jag ingen aning om... Har bara ett hum om hur de kan se ut men ingenting jag vet. Enda sladdarna som jag tror går dit är dom för USB portarna på framsidan.

Okej!

Ingenting som ser ut att gå till ljud/mic uttagen på framsidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Allihopa som detta läser!!!

Köper man en dator, så tycker jag inte man skall behöva fara till olika affärer för att inhandla diverse tillbehör till sin dator. Det är min uppfattning att, varje datortillverkare SKALL se till så att allt är kopplat och fungerar, annars så är något snett.

Dell, har då inte missat något i MIN dator iallafall, är det så att dom vill behålla kunder? Mitt svar på detta, -JA!

Har NI synpunkter på detta, SKRIV!

Hälsningar sunshine <_<

Åker bort nästa vecka men kommer kontakta de som byggde min dator och höra varför frontpanelen inte är inkopplad och ta reda på ifall det kan fixas. Har funnits både en framsida och en baksida på mina tidigare datorer som fungerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...