Gå till innehåll

Installera USB modem i Windows 7?


Opptokoppter

Recommended Posts

Hej i etern!

Befinner mig i skrivande stund med tankarna kretsande kring ett litet problem som min Windows7 RTM installation snubblat på.

Ligger till som följer; Har ett USB mobilt bredbands modem ifrån Telia som jag önskar installera och använda till att kunna nå Internet.

Tyvärr lyckas jag bara komma fram till skedet då mjukvaran ska packas upp ifrån modemet och börja installeras och genast därefter

blir det stopp med följande varning på bilden.

post-10854-1249649732_thumb.jpg

Efter att klickat OK så försvinner varningen och en ny varningsruta hoppar upp på skärmen med följande beskrivning;

**********************************************************

Error

failed with error 8235: En hänvisning returnerades från servern.

(Klickar därefter på OK och installationen av modemet upphör helt och stannar.)

**********************************************************

Övrig information:

Då jag går in och tittar i Device stage för Enheter och skrivare, kan jag se modemet iform utav en Optisk enhet, Globetrotter GI0505.

Namnet stämmer på modemet som är en Option Icon GI0505 Globetrotter.

Går jag vidare in på Egenskaper, hittar man högst upp i listan på fliken Maskinvara; CD-Rom Drive och därunder USB masslagringsenhet.

Kan det vara som så att Systemet har tolkat modemet som en annan enhet?

"Eftersom det står CD-Rom Drive"

Och isåfall, går detta att ändra?

Har också vart inne på dessa sidor men kunde inte hitta berört modem bland dem som näms där.

http://blogs.technet.com/teammb/archive/20...-windows-7.aspx

http://blogs.technet.com/teammb/default.aspx

Har också provat med http://www.option.com men lyckas inte komma vidare då jag skrivit in de uppgifter som efterfrågas.

Provade också att ladda ner installationsmaterialet för modemet direkt ifrån Telia, men resultatet blir exakt detsamma och avstannar med varningsmeddelande.

I Vista och XP fungerar USB modemet perfekt utan några som helst problem då jag använder det i övriga system.

Hoppas felet kan undersökas närmare av Microsoft eller Option/Telia så man hittar en lösning snart.

post-10854-1249662783_thumb.png

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej i etern!

Befinner mig i skrivande stund med tankarna kretsande kring ett litet problem som min Windows7 RTM installation snubblat på.

Ligger till som följer; Har ett USB mobilt bredbands modem ifrån Telia som jag önskar installera och använda till att kunna nå Internet.

Tyvärr lyckas jag bara komma fram till skedet då mjukvaran ska packas upp ifrån modemet och börja installeras och genast därefter

blir det stopp med följande varning på bilden.

post-10854-1249649732_thumb.jpg

Efter att klickat OK så försvinner varningen och en ny varningsruta hoppar upp på skärmen med följande beskrivning;

**********************************************************

Error

failed with error 8235: En hänvisning returnerades från servern.

(Klickar därefter på OK och installationen av modemet upphör helt och stannar.)

**********************************************************

Övrig information:

Då jag går in och tittar i Device stage för Enheter och skrivare, kan jag se modemet iform utav en Optisk enhet, Globetrotter GI0505.

Namnet stämmer på modemet som är en Option Icon GI0505 Globetrotter.

Går jag vidare in på Egenskaper, hittar man högst upp i listan på fliken Maskinvara; CD-Rom Drive och därunder USB masslagringsenhet.

Kan det vara som så att Systemet har tolkat modemet som en annan enhet?

"Eftersom det står CD-Rom Drive"

Och isåfall, går detta att ändra?

Har också vart inne på dessa sidor men kunde inte hitta berört modem bland dem som näms där.

http://blogs.technet.com/teammb/archive/20...-windows-7.aspx

http://blogs.technet.com/teammb/default.aspx

Har också provat med http://www.option.com men lyckas inte komma vidare då jag skrivit in de uppgifter som efterfrågas.

Provade också att ladda ner installationsmaterialet för modemet direkt ifrån Telia, men resultatet blir exakt detsamma och avstannar med varningsmeddelande.

I Vista och XP fungerar USB modemet perfekt utan några som helst problem då jag använder det i övriga system.

Hoppas felet kan undersökas närmare av Microsoft eller Option/Telia så man hittar en lösning snart.

Inaktivera UAC helt => starta om => Gå till utforskaren och starta USB-programvaran genom att högerklicka på installationsfilen och välja alternativet "Kör som administratör". Det tar en stund att installera så ha tålamod. => Starta om datorn och slutligen aktivera UAC igen om så önskas. (rekommenderas) åsså sista omstarten.

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Inaktivera UAC helt => starta om => Gå till utforskaren och starta USB-programvaran genom att högerklicka på installationsfilen och välja alternativet "Kör som administratör". Det tar en stund att installera så ha tålamod. => Starta om datorn och slutligen aktivera UAC igen om så önskas. (rekommenderas) åsså sista omstarten.

Tack för hjälpen Wheninrome!

Ja, du ser jag skulle inte svurit på Telia..man får vad man förtjänar :unsure:

Med lite trixande fram och tillbaka så löste det sig till slut och tillsammans med ditt råd så fungerar det äntligen som de ska :)

I mitt fall så provade jag att även gå in och ändra kompatibiliteten för installationsprogrammet och körde installationen i Vista sp2.

Tillsammans med det som du beskrev `inaktivera UAC, installera som Administratör och ovanpå detta provade jag att också installera med "autoplay"

Fick starta om datorn 4gånger innan systemet accepterade installationen direkt vid starten.

Var en knepig nöt att knäcka men till slut fixade det sig :rolleyes:

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du installerar drivrutinerna före du pluggar in usb-kontakten

Hej Venoms!

Kruxet ifrån början är ju att installations mediet ligger i USB modemet..så för & kunna installera drivrutinerna så måste modemet vara anslutet, "om man skall installera som Telia har tänkt det hela ifrån början" Annars går det ju också att ladda hem installationspaketen ifrån Telia för specifikt modem och köra den vägen utan att modemet är anslutet till datorn. I de kittet som jag fick ifrån Telia så fanns ingen CD som följde med tyvärr.

Så här i efterhand så kan jag fortfarande se enheten som en CD-Rom enhet inuti Device stage.

Verkar lite märkligt att Windows inte visar enheten som ett modem, blir därför lite fundersam över med vilka privilegier som modemet kommer att arbeta med då man befinner sig uppkopplad till Internet. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du installerar drivrutinerna före du pluggar in usb-kontakten

God eftermiddag Venoms!

När det gäller ICE-Netmodem, så MÅSTE man installera drivrutinerna, innan man sätter i modemet. Sedan så startar systemet om två ggr innan man kan ansluta sig på I-Net. Helt riktigt som Du skrivit. Kanske detta kan hjälpa flera, när dom införskaffar USB-Modem?

Alla som detta läser, ha en forsatt fin eftermiddag i VÄRMEN!!!!! Just nu +26° i skuggan, PUH!!!!!! B)

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms!

Kruxet ifrån början är ju att installations mediet ligger i USB modemet..så för & kunna installera drivrutinerna så måste modemet vara anslutet, "om man skall installera som Telia har tänkt det hela ifrån början" Annars går det ju också att ladda hem installationspaketen ifrån Telia för specifikt modem och köra den vägen utan att modemet är anslutet till datorn. I de kittet som jag fick ifrån Telia så fanns ingen CD som följde med tyvärr.

Så här i efterhand så kan jag fortfarande se enheten som en CD-Rom enhet inuti Device stage.

Verkar lite märkligt att Windows inte visar enheten som ett modem, blir därför lite fundersam över med vilka privilegier som modemet kommer att arbeta med då man befinner sig uppkopplad till Internet. :huh:

Att USB-dongeln ser ut som en CD-enhet beror på att den eg är moden/usb-minne eftersom modemet även innehåller viss mängd minne för programvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...