Gå till innehåll

Här är Spotifys utmaningar


Recommended Posts

Utdrag ifrån artiklen i Veckans Affärer;

Att Spotify nu tar in nya pengar och värderas till summor på får ett att tänka på dotcomtiden för tio år sedan, det är naturligtvis jättekul. Stort grattis till Daniel Ek, Martin Lorentzon och inte minst bolaget teknikgäng med teknikchefen Andreas Ehn i spetsen och programmeringsstjärnan Ludvig Strigeus, som sett till att Spotifyprogrammet och tjänsten är så bra som det är.

Förra veckan berättade också bolaget självt att ett Spotifyprogram är klar för Iphone och "inom kort" kommer att släppas i Apples programbutik App Store. Dessutom har musiktjänsten fått inte mindre än en miljon användare i Sverige, vilket måste betraktas som en jättesuccé för en tjänst som funnit på marknaden i mindre än ett år och som dessutom inte marknadsförts med en enda krona.

http://www.va.se/asikter/bloggar/natet/200...ifys-utmaningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, det är många om och men kring framtiden för Spotify och liknande tjänster.

Jag tycker dock artikeln missar lite vad gäller att få folk att börja betala för tjänsten. Jag personligen skiter fullständigt i förhandslyssningar och liknande. Och att skilja på innehållet mellan betal/reklam tror jag är att skjuta sig själv i foten, då visar man samma girighet som de gamla bolagen och tappar den lilla goodguy image man byggt upp. Det enda som kan få mig att börja betala istället för att köra reklamvarianten är att tjänsten blir bättre funktionellt så att jag helt enkelt tycker den är värd att betala för. Det är samma situation som köpmusik kontra piratnerladdning. Ett gratis alternativ kommer alltid att finnas men får man en bra tjänst till ett skäligt pris kommer många av moraliska och smidighetsskäl ändå att vilja betala för sig.

Jag har fortfarande inget som helst förtroende för Spotify i längden eftersom de sedan start inte lyckats göra en enda betydelsefull förändring av tjänsten ur användarsynpunkt. Organisering av låtar, spellistor, radio/slumpfunktionen, osv osv. Det finns så många saker varav flera är helt självklara och bör vara busenkla att implementera som inte blir gjorda. Det känns som att det inte sker någon utveckling alls utan all tid spenderas på att fjäska för finansiärer för att dra in så mycket pengar som möjligt innan skeppet sjunker, vilket det kommer att göra om man inte bryr sig om användarna.

När jag först testade Spotify kände jag att wow nu är man på rätt väg, detta kan jag lätt tänka mig att betala för (och det gjorde jag i en månad). Men nu med facit i hand är det för mig en kul leksak så länge det håller, men absolut inte en funktionell heltäckande plattform för all min musiklyssning som jag vill lägga pengar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...