Gå till innehåll

Recommended Posts

  • 4 veckor senare...
  • Svar 289
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...
  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Jätten "glufs glufs", Symantec,  har sagt sitt via uppköp!

Förväntat och, dessvärre, i sedvanlig ordning.

 

Man köper upp en konkurrent, sedan lägger ner.

:blink: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 1 år senare...

Kan inte svara säkert på det, men tror mig ha läst att det kommer i Defender för Windos 10. Sen vet jag ju att de första versionerna av EMET betraktades som mer eller mindre experimentellt, så det kan ju hända att EMET inte ansågs "färdigt" när t.ex. Win 8.1 släpptes.

Sätter man sig in i EMET, så inser man också ganska snabbt att "normalanvändaren" inte riktigt har den kunskapsnivå som krävs för manuell konfiguration av EMET, och än så länge krävs det ju några enkla handgrepp för att nyttja EMETS fulla potential.

Som jag tidigare sagt, så är dock standardinställningen fullt tillräcklig, för att skydda några av de mest utsatta applikationerna.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son, har du stött på några problem vid användning av EMET? Några program som inte fungerar ordentligt då de körs skyddade av EMET, eller endast fungerar ordentligt med vissa av skydden aktiverade?

 

Jag provade i mitt virtuella W7 64-bit (efter att ha installerat .Net Framework 4.5) med profilen Maximum security settings. Lade till Chrome Dev 64-bit och Firefox beta med alla skydd aktiverade, utan att stöta på några problem. Inte för att Chrome 64-bit känns direkt osäker som den är…  B)

 

Några mindre uppenbara program du rekommenderar att lägga till i EMET? Uppenbara för mig är webbläsare, e-postprogram, IM-klienter. PDF-visare (utöver Adobe Reader/Acrobat, som redan är tillagda)? Har du provat att lägga till LibreOffice?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det händer att det blir problem med vissa program, jag har t.ex. inte lyckats få till någon bra konf på NetID. VirtualBox kräver också handpåläggning, så dom har jag tills vidare lagt åt sidan. Har inte provat själv, men kan tänka mig att Dropbox också skulle kunna få problem. Nån dag, när vindarna känns gynnsamma, kanske jag grottar ner mig i det.  :rolleyes:

En ganska uppenbar "mindre uppenbar" programgrupp, är förstås torrent-klienter eller andra "delningsapplikationer". Generellt kan man annars lägga till allt med Internet-access. Funkar det inte, tar man bara bort det igen... eller grottar ner sig i detaljinställningarna. LibreOffice tror jag mig ha provat utan problem. Har det inte installerat på den här burken, så jag kan inte kolla nu.

Med "Maximum security settings" lär du få problem med mycket, om du inte detaljkonfar, rekommenderade inställningar är med nämnda undantag, i stort sett problemfria.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Tack. Ingen av användarna (alla med W7 64-bit) jag eventuellt kommer att utsätta för EMET har VBox. En har Net iD, men det känns inte så utsatt (används endast på säkra sidor). Ingen har torrent-klient.

 

Denna sida kan vara till hjälp: https://www.winhelp.us/microsoft-emet.html Där anges bl.a. vilket eller vilka skydd som bör inaktiveras för ett program, t.ex. EAF för Skype.

 

Kanske börjar försiktigt med standardkonfiguration. En av användarna envisas med att emellanåt använda IE, alla har Adobe Reader, men alla har också Chrome, så förutom den slarvande IE-användaren är det Chrome PDF Viewer som används för PDF på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På JoWas länk hittade jag något intressant jag inte lagt märke till förut. På sökvägen...

C:\Program Files (x86)\EMET 5.1\Deployment\Protection Profiles\Popular Software.xml

...finns det en färdig konfigurationsfil med ett flertal populära program som man kan importera i EMET. Bra för den som vill slippa manuell konfigurering och man måste INTE ha alla programmen installerade för att kunna använda filen. Det kan tvärtom vara bra att "Mota Olle i grind" genom att få med program som eventuellt installeras i framtiden.

Programmen som är förkonfigurerade i filen är följande...

 

Internet Explorer
Google Chrome
Firefox (inkl. plugin)
Safari
Opera
Windows Media player
RealPlayer

QuickTime
Winamp
VLC
Skype
Google Talk
Pidgin
Lync Communicator
mIRC
Live Essentials 2012
Microsoft Office 2003,2007,2010,2013 och Office365
Thunderbird (inkl. plugin)
Wordpad
Photoshop

iTunes
Foxit Reader
Acrobat Reader
Acrobat
WinRAR

WinZip

7-Zip

Java 6

Java 7

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade EMET i två burkar i dag. Valde rekommenderade inställningar och gjorde inga ändringar och lade inte till några ytterligare program. I morgon importerar jag nog ”Popular Software”. Tack för det tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...