Gå till innehåll

Hjälp med skumt fel i Excel...


Recommended Posts

Hallå därute.

Min far har fått ett skumt problem i sin dator (han har Windows Vista Home Premium, 32-bitars och Office 2007).

När han använder en genväg till en Excelfil eller dubbelklickar på en Exclfil i Utforskaren får

han upp ett felmeddelande om att Excel inte hittar filen (se bifogad bild).

Excel är det program som är associerat med Excelfiler och jag har provat att reparera installationen

och datorn är fullt uppdaterad via Windows Update.

Jag har provat att byta till Notepad som förvalt program för *.xls-filer och sedan dubbelklickat på en fil och då startar

Notepad och öppnar filen utan problem. När jag sedan byter tillbaka till Excel som förvalt program får jag samma

problem/felmeddelande som tidigare.

Däremot kan man öppna Excelfilerna genom att starta Excel först och välja att öppna filerna inifrån Excel eller via

"snabblistan" som Excel sparar men således inte genom att klicka på en Excelfil i Utforskaren.

Tilläggas kan att Excel startar när man dubbelklickar på en Excelfil men att man får ett felmeddelande enligt bifogad

bild att filen inte kan hittas...

Vore bra om någon har något bra tips (käner inte för att installeta om hela Officepaketet och uppdatera via mobilt bredband)...post-5896-1249816741_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT

Jag hittade en lösning på problemet som egentligen var avsed för tidigare versioner av Excel men visade

sig fungera även för Excel 2007. Att hitta rätt "meny" tog en liten stund men det gick bra till slut.

http://support.microsoft.com/kb/211494#appliesto

Hallå därute.

Min far har fått ett skumt problem i sin dator (han har Windows Vista Home Premium, 32-bitars och Office 2007).

När han använder en genväg till en Excelfil eller dubbelklickar på en Exclfil i Utforskaren får

han upp ett felmeddelande om att Excel inte hittar filen (se bifogad bild).

Excel är det program som är associerat med Excelfiler och jag har provat att reparera installationen

och datorn är fullt uppdaterad via Windows Update.

Jag har provat att byta till Notepad som förvalt program för *.xls-filer och sedan dubbelklickat på en fil och då startar

Notepad och öppnar filen utan problem. När jag sedan byter tillbaka till Excel som förvalt program får jag samma

problem/felmeddelande som tidigare.

Däremot kan man öppna Excelfilerna genom att starta Excel först och välja att öppna filerna inifrån Excel eller via

"snabblistan" som Excel sparar men således inte genom att klicka på en Excelfil i Utforskaren.

Tilläggas kan att Excel startar när man dubbelklickar på en Excelfil men att man får ett felmeddelande enligt bifogad

bild att filen inte kan hittas...

Vore bra om någon har något bra tips (käner inte för att installeta om hela Officepaketet och uppdatera via mobilt bredband)...post-5896-1249816741_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter helt rätt..Programmen är beroende utav DDE för att kunna kommunicera med varandra och kunna delegera korrekt åtgärd för nästa åtgärd mm.

Så här hittar man fram i XP

I utforskaren verktyg / Mappalternativ / Fliken Filtyper. Bläddra sedan ner i listan till berörd association.

Markera association / Alternativ / markera den åtgärd du önskar ändra / Redigera.

Det ska nu vara möjligt att se vilka DDE data, programmet använder sig utav.

Tänk på att det kan finnas skillnader mellan olika program och med vilka kommandon som skall användas.

Varje program fungerar med specifika DDE vad gäller sånt som special tecken och teckenföljd mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...