Gå till innehåll

[LÖST] Fujitu Scaleo 600 stänger ej av fläktarna vid avstängning!


Recommended Posts

Hej!

Meckar fortfarande med Scaleodatorn som bootloopade, se http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...st&p=131505

Jag har alltså bytt grafikkort samt formaterat och installerat XP på tidigare disk nr 2. Allt fungerar bra UTOM att datorn inte går att stänga helt, hårddisken stannar, bilden blir svart och alla lysdioder slocknar men fläkten i nätagget och på processorn fortsätter att snurra. Håller jag in powerknappen i 5 sek så stoppar även de. När jag slår till nätspänningen nästa gång med huvudbrytaren för databordet, så drar datorn igång av sig självt.

Grafikkortet är ett nytt Nvidia Geforce FX5200. Nu sitter det bara 1 hårddisk i datorn, men har även provat att sätta in "ettan" som SATA2.

Jag har provat att ändra en del inställningar under "Power" i Bios, men inte hittat någon som fixar problemet. Bifogar ett par bilder på Powerinställningarna i Bios, nu är de ställda i Defaultäge.

Har du något tips om vad jag skall göra?

/Sir_N

post-1185-1249849725_thumb.jpg

post-1185-1249849733_thumb.jpg

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som att Windows inte blir helt klar med avstängningen. Kommer det något i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) vid samma tidpunkt som avstängningen sker?

Är det samma version av drivrutiner som tidigare när avstängningarna fungerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Meckar fortfarande med Scaleodatorn som bootloopade, se http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...st&p=131505

Jag har alltså bytt grafikkort samt formaterat och installerat XP på tidigare disk nr 2. Allt fungerar bra UTOM att datorn inte går att stänga helt, hårddisken stannar, bilden blir svart och alla lysdioder slocknar men fläkten i nätagget och på processorn fortsätter att snurra. Håller jag in powerknappen i 5 sek så stoppar även de. När jag slår till nätspänningen nästa gång med huvudbrytaren för databordet, så drar datorn igång av sig självt.

Grafikkortet är ett nytt Nvidia Geforce FX5200. Nu sitter det bara 1 hårddisk i datorn, men har även provat att sätta in "ettan" som SATA2.

Jag har provat att ändra en del inställningar under "Power" i Bios, men inte hittat någon som fixar problemet. Bifogar ett par bilder på Powerinställningarna i Bios, nu är de ställda i Defaultäge.

Har du något tips om vad jag skall göra?

/Sir_N

Att datorn bootar när du slår på nätspänningen med huvudbrytaren för databordet är helt i sin ordning, på en av bilderna är det nämligen inställt så i ditt BIOS.

Har du gjort en reset på ditt BIOS? Finns en meny för det.

Har du kollat i Windows under energisparinställningarna om det finns något där som är ändrat från normal läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Det låter ju som att Windows inte blir helt klar med avstängningen. Kommer det något i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) vid samma tidpunkt som avstängningen sker?

Jag kan inte se något onormalt i loggboken, men nu är jag inte så van att läsa den... Jag skall notera klockslag när jag stänger datorn och jämföra med loggboken.

Är det samma version av drivrutiner som tidigare när avstängningarna fungerade?

Troligen eftersom jag använde den "Drivers and Utility"-skiva som följde med datorn. Det enda som skiljer är att jag bytt grafikkort. Nu har jag aldrig sett denna PC "fungera" pga att det inte är min och den var defekt när jag fick den. (Bootloopade). Ägaren påstår att fläktarna stoppade tidigare när datorn stängdes.

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att datorn bootar när du slår på nätspänningen med huvudbrytaren för databordet är helt i sin ordning, på en av bilderna är det nämligen inställt så i ditt BIOS.

Nja... "Power button enabled" avser powerknappen på datorn inte databordet! Eller hur menar du?

Har du gjort en reset på ditt BIOS? Finns en meny för det.

Jag har tryckt F9 och laddat defaulta värden, om det är det du menar med "reset"?

Har du kollat i Windows under energisparinställningarna om det finns något där som är ändrat från normal läge?

Japp, men det finns inte mycket där att ändra på. (Inget APM.)

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det finns uppdaterade drivrutiner till datorn på Fujitsus webbplats.

Dåligt med det, de är alla från 2003-2005. Jag har dock inte detaljkollat alla versionsnummer. F ö väldigt rörig sida med drivisar, många olika versioner och jag får inget grepp på vad jag skall uppdatera och inte.

Ev. skulle man prova att flasha BIOS, den styr ju sådant här som power off mm.

Körde Driver Max och den visade "rött" på nästan alla enheter, men det känns inte pålitligt på en sådan gammal dator. Kommentarerna var överlag negativa.

Tack för tips i a f!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till en gammal dator så är det förstås inget fel med gamla drivrutiner.

Jag tror i alla fall att det är Windows som inte stänger av sig ordentligt och inget med BIOS (det är ju samma BIOS som förut dessutom). Det kan bero på att det är något program, tjänst mm som inte avslutar som det ska och därför tror jag det är bra att ha de senaste drivrutinerna för de kan nog vara nyare än de som är på CD-skivan som kom med datorn. Om du skriver här vad det är för serienummer på datorn så kan vi se om vi tillsammans kan lista ut vad det är för drivrutiner som ska installeras.

Vad har du installerat för drivrutin för grafikkortet? Det var ju utbytt så det ska ju inte vara en drivrutin som kom med datorn men det är ju ett gammalt kort så senaste drivrutinen från Nvidia är ju inte bra heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, fast det känns som om mjukvaran stänger ner...

Jag har googlat rätt intensivt, en sökning på "fans don't shutdown" ger en massa svar men inte så många bra svar. En löste problemet medelst bios update, men en felaktig update kan göra datorn obrukbar, så man vill vara säker på att det blir rätt.

Har själv flashat bios på min Dell och där finns det bara ett val, förstår inte varför Fujitsu skall krångla till det!?

Datorn har snr: 3847570428

BIOS enligt SIW:

Version: 4.06 Rev 1.06.1607

Firmware version: 74.73

Date: 02/27/2004

Grafikkort:

Driver date: 2008-05-16 19:31

Driver version: 6.14.11.7519

Jag tror jag har uppdaterat drivrutinen från Nividias sida, minns inte efter allt pulande.

Jag kunde ju prova med ett annat grafikkort...

Tack för input i a f!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något mer anslutet till datorn än mus och tangentbord, t ex skrivare, USB-minne? I så fall se om det blir bättre om du kopplar bort sådant.

Drivrutiner

Audio

Du får kolla i Enhetshanteraren om du har Sigmatel AC97 eller Soundblaster Audigy.

Chipset

Mycket viktig och är den första drivrutinen man ska installera. Installera version 4.53V som är nyast.

Component

Kolla i Enhetshanteraren om där finns något PCI Modem Data/Fax innan du installerar den.

Det ser ut som att det var ett Radeon-grafikkort i från början då är det ju väldigt viktigt att det inte har installerats någon sådan drivrutin för då blir det ju krock med Nvidia-drivrutinen. Kolla i Lägg till eller ta bort program.

CPU

Jag vet inte om en eller båda drivrutinerna ska användas.

LAN

Installeras

SATA

Behöver du nog inte.

Eftersom FX5200 är 5-6 år gammalt så kan en betydligt äldre Nvidia-drivrutin fungera bättre. Men när man ska backa drivrutinen så kan det vara bäst att städa bort alla rester efter avinstallationen av den. Ett sådant program Driver Sweeper:

http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Drive...nload-1655.html

Läs där för att få anvisningar om exakt hur du ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Cecilia!

Nu har jag försökt gå igenom dina frågor efter bästa förmåga.

Finns det något mer anslutet till datorn än mus och tangentbord, t ex skrivare, USB-minne? I så fall se om det blir bättre om du kopplar bort sådant.

Nej!

Drivrutiner

Audio

Du får kolla i Enhetshanteraren om du har Sigmatel AC97 eller Soundblaster Audigy.

Det finns tydligen ett Sigmatel AC97 på moderkortet + ett extra ljudkort från Soundblaster Audigy. Jag har plockat ut Soundblaster Audigy-kortet och då försvann det förstås från Enhetshanteraren, men det påverkade inte problemet med fläktarna.

Chipset

Mycket viktig och är den första drivrutinen man ska installera. Installera version 4.53V som är nyast.

Drivrutinerna installerades från en original "Drivers and Utility"-skiva från Fujitsu-Siemens, så de bör ju installeras i rätt ordning!?

Component

Kolla i Enhetshanteraren om där finns något PCI Modem Data/Fax innan du installerar den.

Ja, det finns ett modem, används för uppringt internet i deras stuga. Jag har provat att köra utan det.

Det ser ut som att det var ett Radeon-grafikkort i från början då är det ju väldigt viktigt att det inte har installerats någon sådan drivrutin för då blir det ju krock med Nvidia-drivrutinen. Kolla i Lägg till eller ta bort program.

Ja kan inte hitta något Radeon grafikkort i Lägg till eller ta bort program och inga radeonfiler på disken heller. Jag avinstallerade Radeonkortet innan jag installerade det nya.

CPU

Jag vet inte om en eller båda drivrutinerna ska användas.

Som sagt, jag har använt original Drivers- and Utilityskivan. Deras drivrutinsida är lite kryptisk!

LAN

Installeras

ADMtek AN983 10/100 Mbps PCI Adapter är installerat.

SATA

Behöver du nog inte.

Verkar fungera bra ändå.

Eftersom FX5200 är 5-6 år gammalt så kan en betydligt äldre Nvidia-drivrutin fungera bättre. Men när man ska backa drivrutinen så kan det vara bäst att städa bort alla rester efter avinstallationen av den. Ett sådant program Driver Sweeper:

http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Drive...nload-1655.html

Läs där för att få anvisningar om exakt hur du ska göra.

Den drivrutin på CD som följde med kortet bör ju vara av samma generation som kortet...

Snart struntar jag i detta, de får använda datorn som den är! :(

/EDIT/ Har kollat det jag borde ha kollat tidigare, tog fram Fluken och mätte spänningar från nätagget, 5 och 12 V finns till alla diskar. På den stora kontakten på moderkortet finns det 3,4V, 5V, 12V och -12V, ändras inte efter mjukvaruavstängning. Slutsatsen kan bli att något stängs ner på moderkortet, men nätagget stängs inte av... Blir någon klokare av det... :) /EDIT/

/Sir_N

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska installera alla relevanta drivrutiner från Fujitsus webbplats, de kan mycket väl vara rättade versioner jämfört med dem på skivan. Likaså så bör du installera en något nyare version av grafikdrivrutin eftersom den medskickade mycket väl kan ha buggar som har rättats i de efterföljande versionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jag tycker att du ska installera alla relevanta drivrutiner från Fujitsus webbplats, de kan mycket väl vara rättade versioner jämfört med dem på skivan. Likaså så bör du installera en något nyare version av grafikdrivrutin eftersom den medskickade mycket väl kan ha buggar som har rättats i de efterföljande versionerna.

Blev tvungen att ominstallera från scratch igen, körde in recoverskivan med XP Home SP1 samt direkt efter det Fujitsus "Drivers and utilities" från originalskiva.

Efter det testade jag att stänga av datorn och i detta läge fungerar allt normalt!

Körde in SP2 och nu slås inte nätagget av och fläktarna fortsätter att snurra!! Provade att installerade Chipset drivrutin från F-S webbsida, men ingen förändring.

Skall prova att installera XP SP1 på nytt och sedan installera, som du Cecilia skriver, drivisar från F-S webbsida.

Men det är intressant att fläktproblemet kommer i s m uppdateringen av SP2!

Grafikortets drivrutin är den senaste från Nvideas webbsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst! Efter en djupdykning i biosuppdateringarnas historik hittade jag detta:

BIOS - Change V4.06 Release 1.08.1607

====================================================

- Bug Fix: System not powered off when Shutdown

Windows XP with installed SP2.

Nu trodde jag att resten var "a piece of a cake", men då har man inte provat att hitta något på Fujitsu-Siemens websidor...

Den biosuppdatering som fanns för denna dator var i form av en iso-fil, försökte bränna en image i Nero, men skivan var tom efteråt, provade flera ggr bl a med en RW-skiva. Efter några timmars sökande och googlande, så hittade jag en Biosuppdatering i form av en självuppackande exe-fil som skrev till diskett.

Bootade datorn på den och flashade Bios. Nu stannar nätagg och fläktar vid avstängning.

Märkligt att Google inte hittade denna lösning, men jag använde väl fel sökord...

Skulle min bekant betala timpris för detta jobb, så skulle det inte bli billigt... :-) Men det är väl utmaningen som driver en!?

Tack alla som försökt hjälpa till!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...