Gå till innehåll

vart tog matlagning vägen?


kudden

Recommended Posts

Härligt.

Ge mig ett recept som är lite annorlunda men ändå är ok.

Det behöver inte vara nåt som man står i timmar med.

Skall ha gäster till helgen.

Grilla kan man nog inte räkna med.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som jag alltid gillat i matväg och som i dessa dagar tillhör de mer ovanliga bland oss moderna människor.

Böngröt med matjesill eller annan salt inlagd sill och tillsammans med rårörda lingon.

En delikatess så här framåt hösten då Bonnbönorna är klara i trädgårdslandet!

Även Raggmunkar av råriven potatis är en enkel höjdare hos mig

Finns det någon som har bra recept på tillaga Vildsvin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl säga att Böngröt tillhör inte ett av de mest godaste alternativen om man nu ska välja maträtt till sig själv eller till gäster. Kanske det också är lite väl tidigt på säsongen. Hela grejen hänger på vad man väljer att ha till iform av fisk eller kött eller annat..annars blir de precis som du säger, de blir som att äta gröt :)

Men om man vill bjuda på något som är väldigt genuint och har en väldigt gammal historia bakom sig, så kan denna husmanskost bli ett ganska spännande alternativ på bordet..I konsitensen påminner de rätt så mycket om potatismos men med en blå grå färg istället och tillhör nog en av de mest äldsta maträtter som finns i syd Sverige, inte omöjligt betydligt äldre än potatisen som egentligen bara har ett par hundra år på nacken.

Får nog påstå att detta tillhörde medeltidsmat då de begick sig och kanske ändå äldre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...