Gå till innehåll

Lägg till domän


Snoffa

Recommended Posts

Hejsan.

Försöker lägga till en virtuell nt4 server till våran domän på jobbet men får bara att domänen inte finns. Kan pinga domänkontrollanten och allt annats som finns inom nätverket.

Finns det någon med erfarenhet av nt4 som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha ett unikt domännamn och datornamn på den dator som är PDC. Domännamnet får inte förekomma någon annan stans i nätverket.

Kom även ihåg att alla användarnamn och lösenord är case-sensitive, samt att det är administratören som ska logga in.

Vilka protokoll har du installerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha ett unikt domännamn och datornamn på den dator som är PDC.

Domännamn och datornamn är unikt för PDC.

Domännamnet får inte förekomma någon annan stans i nätverket.

Här får du förklara lite mera hur du menar.

Kom även ihåg att alla användarnamn och lösenord är case-sensitive, samt att det är administratören som ska logga in.

Vilka protokoll har du installerat?

namn och lösenord är skrivet i små tecken. och TCP / IP protokollet är installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat (Venoms @ August 12, 2009, 13:02)

Domännamnet får inte förekomma någon annan stans i nätverket.

Här får du förklara lite mera hur du menar.

Du får döpa nätverket till typ "testet" och PDC till något annat "Kalle1" och domänen till "Kalle".

Förstår du vad jag menar...

Om din vanliga domän på jobbet heter "Jobbet", kan du inte döpa domänen till "Jobbet", du kan använda "jobbet" med liten bokstav, då blir det inte samma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får döpa nätverket till typ "testet" och PDC till något annat "Kalle1" och domänen till "Kalle".

Förstår du vad jag menar...

Om din vanliga domän på jobbet heter "Jobbet", kan du inte döpa domänen till "Jobbet", du kan använda "jobbet" med liten bokstav, då blir det inte samma...

Hmm nu blir jag konfunderad, undrar om vi tänker på samma sak nu.

Jag vill inte skapa en ny domän, utan jag vill lägga till min virtuella server till en befintlig domän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tror jag inte du kan göra en PDC... utan måste skapa en BDC (Backup Domain Controller) eller Member server i stället.

BDC, väljer du om den ska ingå i en domän som det redan finns en server installerad i, du behöver adminkontot och lösenordet här.

Member server, väljer du om du ska ingå i domän och då ska du lägga till samma administratörskonto och lösenord som finns i den vanliga domänen, annars blir inte installationen komplett.

Stand-alone server, väljer du om du ska ingå i en workgroup i stället för domän.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tror jag inte du kan göra en PDC... utan måste skapa en BDC (Backup Domain Controller) eller Member server i stället.

BDC, väljer du om den ska ingå i en domän som det redan finns en server installerad i, du behöver adminkontot och lösenordet här.

Member server, väljer du om du ska ingå i domän och då ska du lägga till samma administratörskonto och lösenord som finns i den vanliga domänen, annars blir inte installationen komplett.

Stand-alone server, väljer du om du ska ingå i en workgroup i stället för domän.

Då har jag valt helt fel under installationen av nt4.

Blir att göra om och göra rätt :D

NT4 var det några år sedan man använde :) Var har du för domänkontrollanter i domänen, OS-nivå?

haha ja de är inte direkt nyaste :P

Vad jag vet så körs vi windows server 2003 på domänkontrollanden. Men jag vet inte vad för domkontrollanter vi har :S

Redigerad av Snoffa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har endast svaga minnen från hur installationen av NT4 går till. Har du testat att skapa datorkontot i AD:et eller väljer du att skapa ett datorkonto samtidigt som du försöker joina den till domänen?

Ett exakt felmeddelande vad som sägs när du försöker joina skulle antagligen också hjälpa en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså när ni snackar AD, PDC och BDC så fattar jag noll :blink:

Har aldrig installerat nt4 förr då jag inte behövt det. Jag fick bara uppdraget av jobbet att det skulle in på en virtuell maskin.

Det exakta felmeddelande kan ja inte just nu då jag är hemma men liknande "Can not locate domain" är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså när ni snackar AD, PDC och BDC så fattar jag noll

Har aldrig installerat nt4 förr då jag inte behövt det. Jag fick bara uppdraget av jobbet att det skulle in på en virtuell maskin

Du är ute på djupt vatten nu... :P

Först måste du:

Bestämma utrymmet du ska ha till ditt förfogande...

Systempartionen, måste vara placerad på den aktiva primära första hårddisken i datorn (oftast kallad C:).

Den ska innehålla: ntldr, Ntdetect.com, Boot.ini och ibland Bootsect.dos och Ntbootdd.sys beroende på vilken typ av installation och hårdvara du har.

Bootpartion, kan vara placerad på antingen en aktiv eller utökad partion.

Den ska innehålla: Windows NT installationskatalog, brukar vara Winnt, den här partionen innehåller även alla systemfiler.

Filsystemet: FAT eller ntfs, fast det är inte den ntfs som du är van vid i dagens datorer, ntfs i nt4 blev uppgraderad i W2k.

Tipset är: använd FAT (snabbare än nt4:ans ntfs)

Partioner mindre än 2gb

Finns det några böcker i ämnet NT4 på ditt jobb är det dags att ta fram och damma av dem nu... :)

Själv har jag ungefär en hyllmeter i ämnet...

http://www.vtc.com/products/Microsoft-Wind...n-tutorials.htm

http://www.vtc.com/products/Microsoft-Wind...n-tutorials.htm

Lite tips där...

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska servern användas till?

AD = Active Directory, dvs det ställe där användare, datorer, grupper och mycket annat ligger i Windows Server 2000 och senare.

PDC och BDC är unika för NT och innebär primär domänkontrollant och sekundär domänkontrollant. Dessa begrepp finns inte från och med Server 2000 eftersom alla i princip är lika mycket värda där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska servern användas till?

AD = Active Directory, dvs det ställe där användare, datorer, grupper och mycket annat ligger i Windows Server 2000 och senare.

PDC och BDC är unika för NT och innebär primär domänkontrollant och sekundär domänkontrollant. Dessa begrepp finns inte från och med Server 2000 eftersom alla i princip är lika mycket värda där.

Okey då kan ja säga att vi kör med Active Directory på domänkontrollanten.

Jag kan inte gå in på vad servern ska göra då jag har tystnadsplikt. Men kan säga att servern inte ska vara någon domänkontrollant alls, den ska bara ingå i en domän som redan existerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog och installerade om nt4 server och valde under installationen att det skulle vara en stand-alone-server.

Så det är ingen primary domain controller eller backup server.

Men även nu får jag felmeddelande. "The domain controller för this domain cannot be located" när jag fyller i domännamn och konto med lösenord.

Redigerad av Snoffa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera om du kan ping din domänkontrollant på datornamnet.

Kan du inte det så hittar de inte varandra.

Lägg till eran DNS server (Säkert samma som eran AD server) under TCP/IP inställningar på NT4 maskinen.

Nu ska du kunna joina erat AD.

/Mats

Japp vi kan pinga på namn men dock så tror jag inte dns'n vart inställd. Ska kolla upp detta på måndag så återkommer jag.

tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror jag inte dns'n vart inställd.

Helt rätt, DNS installeras inte automatiskt i NT4.

Täbk dig för innan du installerar dns'n, då måste du konfigurera rätt, och så suger den massor med minne och prestanda. Mest fördelaktigt att installera på egen dator...

Du ska kunna koppla upp utan att installera nt4 dns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera om du kan ping din domänkontrollant på datornamnet.

Kan du inte det så hittar de inte varandra.

Lägg till eran DNS server (Säkert samma som eran AD server) under TCP/IP inställningar på NT4 maskinen.

Nu ska du kunna joina erat AD.

/Mats

Hej.

Vi kan inte pinga på namn, men på ip kan vi pinga.

DNS är tillagd men ingen skillnad alls.

Redigerad av Snoffa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...