Gå till innehåll

[LÖST]csrss.exe


Recommended Posts

hallå

misstänker csrss.exe är infekterad har aldrig sett denna processn förut i aktivitetshanteraren men den bara har dykit upp den senaste 2 dagarna.

Malwarebytes hittar ingenting.

vad är det för ngt? farligt?

EDIT: Omformaterade systemet för att vara helt säker att filen inte var infekterad. Sökte en hel del på www.bing.com och fann att det flesta varnade för att någon kan vara fel på filen men en del andra sa att det inte är någon fara.

mbam och sas hittade inget iaf.

xpna

Redigerad av xpna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om processen körs av "SYSTEM" och filen finns i "system32" katalogen så är det en Windows fil, inget virus eller trojan.

Hur ser jag det i aktivitetshanteraren? Ska det stå det under användarnamn? Dom flesta där körs under mitt användarkontos namn men csrss.exe har inget användarnamn i den kolumnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser jag det i aktivitetshanteraren? Ska det stå det under användarnamn? Dom flesta där körs under mitt användarkontos namn men csrss.exe har inget användarnamn i den kolumnen.

Är rutan "visa processer för alla användare" ikryssad, och får anta att du är inloggad på ett konto med adminstratörsrättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är rutan "visa processer för alla användare" ikryssad, och får anta att du är inloggad på ett konto med adminstratörsrättigheter.

Kollade där, när jag gör så så står det att det är SYSTEM som använder den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte dolt kolumnen Verified Signer? Du kan också högerklicka på csrss.exe, Properties, fliken Image. Där skall det under Image File stå (Verified) Microsoft Windows Component Publisher.

Har den fliken där står fortfarande inte att den är signerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck Ctrl + L, så att nedre panelen visas. Där skall laddade dll-filer visas. Om inte, tryck Ctrl + D. Se till att csrss.exe är markerad i övre panelen. Är osignerade dll-filer laddade?

Finns inga dll-filer laddade under den processen i den nedre panelen, gott eller ont?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...