Gå till innehåll

Skapa en återställningspunkt


nyborjare

Recommended Posts

Vad är statusen på tjänsten "volume shadow copy" kolla upp det i "services"-kontrollpanelen. Har det fungerat tidigare och nu slutat att fungera eller har det aldrig fungerat?

EDIT: Se även till att tjänsten "Microsoft Software Shadow Copy Provider" inte är inaktiverad.

Tack Stenis för ditt inlägg.

Kan du ge mig lite mer steg för steg instruktion då jag inte är proffs på slikt? :rolleyes:

michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är statusen på tjänsten "volume shadow copy" kolla upp det i "services"-kontrollpanelen. Har det fungerat tidigare och nu slutat att fungera eller har det aldrig fungerat?

EDIT: Se även till att tjänsten "Microsoft Software Shadow Copy Provider" inte är inaktiverad.

Stenis

Jag har letat lite och hittat tjänsten.

Se bilagd capure_2 som visar att tjänsten inte är Startad och inställd på Manuell

Om jag försöker starta tjänsten kommer ett nytt felmeddelande enl. Capture_3

Tacksam för all hjälp i detta

Notera att jag har samma problem på en annan HD där jag kör Vista Business på samma dator.??

Detta har fungerad tidigare men vid något tillfälle var en uppdatering inblandad som jag tror hade med detta "Shadow copy" att göra. Men jag är inte säker på om det slutade funka efter det??

sorry

michael.

post-8384-1250236843_thumb.png

post-8384-1250236856_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, att det är en dual boot-konfiguration kan definitivt spela in. Vad händer om du startar cmd.exe med administratörsrättigheter (sök upp i startmenyn, högerklicka och välj "kör som administratör). Skriva sedan "vssadmin list shadows". Vad händer då?

Fungerar det att komma åt inställningar via felsäkert läge och kan du då inaktivera system restore för en disk i båda OS:en och sedan endast aktivera en av dem och se om det fungerar bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, att det är en dual boot-konfiguration kan definitivt spela in. Vad händer om du startar cmd.exe med administratörsrättigheter (sök upp i startmenyn, högerklicka och välj "kör som administratör). Skriva sedan "vssadmin list shadows". Vad händer då?

Fungerar det att komma åt inställningar via felsäkert läge och kan du då inaktivera system restore för en disk i båda OS:en och sedan endast aktivera en av dem och se om det fungerar bättre?

Stenis

EDIT: Det jag tidigare sagt om samma problem med Vista Business stämmer ej. Där kan jag skapa restore point.

Min maskin har 2 fysiska diskar. Vista på den ena och Win7 RC på den andra.

Har kört ditt föreslagna kommando och får error enligt Capturer_4

Mvh

Michael

post-8384-1250281062_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kontrollera då att tjänsten "Volume Shadow Copy" inte är disablad i "Services".

Stenis

Den var Disabled.

Jag har nu ställt den på Manuel

Är det OK??

Michael

Har provat att köra en restore men får error enligt Capture_5

post-8384-1250282643_thumb.png

Redigerad av nyborjare
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vilka fler tjänster är disablade? Se till att endast Media Center Extender, Net.tcp port, Routing and remote access samt Internet Connection sharing är disablade. När du gjort det så testa att starta tjänsten Volume Shadow Copy och tjänsten Microsoft Software Shadow Copy provider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vilka fler tjänster är disablade? Se till att endast Media Center Extender, Net.tcp port, Routing and remote access samt Internet Connection sharing är disablade. När du gjort det så testa att starta tjänsten Volume Shadow Copy och tjänsten Microsoft Software Shadow Copy provider.

Stenis

Dom tjänster du nämner är Disabled.

Men dessutom är DNS Client också Disabled. Skall jag ändra den till något annat??

Sorry jag är lite feg här och vill inte ställa till me nå´t innan jag får ett kunnigt råd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DNS Client bör vara igång, men den ska inte ha något med problemet att göra. Vad händer om du startar tjänsterna Volume Shadow Copy och tjänsten Microsoft Software Shadow Copy provider, får du fortfarande felmeddelanden?

Sorry men jag får fortfarande felmeddelande enl Capture_6

Måste tyvärr överge burken ett tag nu. Familjen kallar :rolleyes:

post-8384-1250318902_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry men jag får fortfarande felmeddelande enl Capture_6

Måste tyvärr överge burken ett tag nu. Familjen kallar :rolleyes:

Är det någon som kan hjälpa mig att hitta en lösning på mitt problem.

Stenis, jag är väldigt tacksam att du haft tålamod med det här. Vad tror du??

Mvh

michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du provat & inaktivera skyddsprogram på datorn innan du försökt göra återställnings punkten?

(För säkerhets skull koppla bort datorn från aktiv internet anslutning innan försöket görs)

Tack för ditt inlägg.

Men tyvärr förslaget gav inte annat resultat.

Systemet står jättelänge och söker för att visa på vilka HD jag kan skapa restore point men sedan kommer errormeddelandet upp.

Jag vet att det har funkat tidigare men förstår ej vad som hänt..

Trist :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jobbat vidare och gjort följande.

Har restorat hela min HD till en backup daterad 090613

Efter detta fanns då sedan en lång lista med uppdates att installera.

Installerade en efter en och kollade att jag kan göra en restore point efter varje installation.

Hör och häpna. Nu fungerar det att skapa Restore point !!!!!

Jamen då frågar man sig varför slutade det att fungera helt plötsligt. Uppenbarligen har inga uppdateringar varit inblandade i orsaken?

Mysterium. Men just nu så är problemet borta och jag håller tummarna för att det så förbliver.

Till alla som varit med och försökt hitta lösning framföres härmed ett stort tack. :D

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, men bra att det löste sig till slut! :)

Tja löst och löst....

Har detta problem kvar

http://blogs.technet.com/filecab/archive/2.../14/441829.aspx

Inte roligt alls. Men det lär finnas tredjeparts Boot Managers som är så kluriga att dom klarar av detta problem.

Har googlat lite men det finns en uppsjö och jag vågar mig inte på slikt...

Kan någon där ute tipsa var man hittar en "How to" för detta??? :unsure:

Detta fenomen torde väl vara bekant för många av dömma av inlägg om dual boot i dessa dagar????

Redigerad av nyborjare
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

Hej !

Jag känner igen ditt problem och här är vad jag kom på.

XP maskin sen gjorde jag en dualboot med win 7.

Efter ett tag kom jag på följande. Jag körde mest XP, men så ibland Win 7.

Varje gång jag kör win 7 och det ska skapas en "restore point" för win 7

så förstörs XP "restore points", har försökt att "gömma" alla partitioner för win 7 men ej lyckats.

Har inte lyckas hitta någon lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...