Gå till innehåll

uppstartproblem med windows 2000/DLL-problem


Slaggprodukt

Recommended Posts

När jag startar windows numera dyker det ibland upp en ruta där det står:

"the dynamic link library kernel 32 could not be found in the specified path"

det är spoolsrv32.exe som inte hittar kernel32.dll antar jag eller inte kan starta den. men den finns ju där på alla ställen som nämns i meddelandet. Bland annat finns den ju i system-foldern för windows fast meddelandet säger att den INTE finns där.. Vad är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har kollat efter virus med clamwin helt uppdaterat. även med ett online test. kör symantecs test för spoolsrv32 nu.

men jag har SÖKT efter spoolsrv och det FINNS inte ens något sådant program på min dator.

har inte hittat NÅT virus eller spyware. men när jag startar är rutan där och snackar om spoolsrv32 - och det finns inte nåt sånt på burken. inga virus heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört http://securityresponse.symantec.com/avcen...moval.tool.html

Du måste avaktivera systemåterställningen först.

Även om inte filen finns kvar, vilket den inte gör tydligen (annars hade du inte fått rutan) så finns det registerinställningar som måste åtgärdas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu hittade jag både spoolsrv32.exe och dllhost32.exe

båda ska tydligen vara virus... kör just nu symantecs borttagningsverktyg.

först inaktiverade jag att de två filerna skulle starta med windows och sen startade jag om...

fråga - om jag inte hittar nåt virus med symantecs verktyg ELLER clamwin - ska jag då ÄNDÅ ta bort spoolsrv32 och dllhost?

hur avaktiverar jag systemåterställning? finns ju ingen i windows 2000 vad jag vet... men jag kör och kollar nu...

när jag tog bort uppstarten på dessa program fick jag inte meddelandet längre... men de finns kvar i systemet för jag vet inte om jag kan ta bort dem utan stor krash

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fråga - om jag inte hittar nåt virus med symantecs verktyg ELLER clamwin - ska jag då ÄNDÅ ta bort spoolsrv32 och dllhost?

Ja du ska ta bort dem.

hur avaktiverar jag systemåterställning? finns ju ingen i windows 2000 vad jag vet...

Följ länken till symantec (i min post ovan), så får du svaret på var man gör det...skrolla ner lite bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag lyckades få bort både spoolsrv32 och dllhost32 utan problem och nu fungerar datorn som den ska... det som är underligt är att andra som haft liknande problem haft stora svårigheter med att få bort dessa filer. men för mig gick det utan att gå in i felsäkert läge... även uppstarts-grejerna i registret är fixat. så jag antar att allt är okej nu. får inte upp nån ruta längre vid uppstart om kernel32 och inga mess om varken spoolsrv32 eller dllhost32 så...

hade dock lite angst när jag tog bort dem - de LIKNAR ju systemfiler i windows. då är man lite skraj att ta bort..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade dock lite angst när jag tog bort dem - de LIKNAR ju systemfiler i windows. då är man lite skraj att ta bort..

Det är precis därför att de överlever så länge

Men det var ju bra att du kunde fixa det... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...