Gå till innehåll

Installera Windows 7 från ESATA


Frosty

Recommended Posts

Har precis inhandlat en OCZ Throttler 8 GB ESATA sticka att använda som installationsmedia till W7. Har lyckats att boota och genomföra installation från "stickan" men när jag startar om datorn dyker problemet upp. Det går då inte boota in i Windows, kommer upp felmeddelande bootmgr saknas. Sätter då in "stickan" igen och då kommer det upp en bootmeny med Setup och Windows 7. Väljer jag Windows 7 så fortsätter min W7 installation att boota. Hur rättar jag till detta, så jag slipper boota med "stickan" i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste väl gå in o ändra i Bios, så att botningen blir från HD och ej från din sticka skulle jag tro

Det här problemet uppstår när datorn behöver ställas in manuellt varifrån den behöver bootas. När installationen kommer till första omstarten så sägs det i BIOS att den skall boota upp från stickan och där finns ju installationsfilerna. Du behöver alltså vid första omstarten gå in i BIOS igen och ställa om till hårddisken så att installationen kan fortsätta och avslutas (precis som Kal skrev). Lycka till med din installation!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här problemet uppstår när datorn behöver ställas in manuellt varifrån den behöver bootas. När installationen kommer till första omstarten så sägs det i BIOS att den skall boota upp från stickan och där finns ju installationsfilerna. Du behöver alltså vid första omstarten gå in i BIOS igen och ställa om till hårddisken så att installationen kan fortsätta och avslutas (precis som Kal skrev). Lycka till med din installation!

Har inställt i bios att starta endast från HDD. För att boota från ESATA-stickan så trycker jag "F8" vid uppstart och väljer denna enhet i menyn.

Ställer jag in att boota från ESATA i bios så kan jag inte installera W7 eftersom setup endast ser "stickan" som en "bootbar" enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota på stickan igen och gå till "reparera-menyn" i installationsprogrammet.... där kan du köra en "startreparation"! Det reparationsprogrammet skriver en ny MBR om det behövs!

post-1936-1250275149_thumb.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort lite tester till nu och kommit fram till att: Använder jag OCZ-stickan som USB-minne går installationen okej men långsammare än ESATA.

Windows 7 setup ser stickan som en systemdisk när den används i ESATA-läge och lägger därför boot-filerna på den. Går detta undvika på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort lite tester till nu och kommit fram till att: Använder jag OCZ-stickan som USB-minne går installationen okej men långsammare än ESATA.

Windows 7 setup ser stickan som en systemdisk när den används i ESATA-läge och lägger därför boot-filerna på den. Går detta undvika på något sätt?

Skulle inte tro det... både Vista och W7 skapar en 100MB stor bootpartition på annan fysisk disk än systemet... om det finns tillgång till sådan. Jag har ännu inte lyckats få bootpartitionen på samma disk som Windows, med mindre än att jag kopplat ur alla andra diskar. E-sata är ju egentligen samma sak som en intern sata-disk... bara med förlängd anslutning, kan man säga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...